اغلب افرادی که تجربیات تلخی در زندگی گذشته داشتند، ناخواسته رفتارها و کارهایی می کنند که موجب دور شدن و رانده شدن دیگران از خود می شوند.
کد خبر: ۱۲۹۹۸۸۵

رفتارهایی که ناخواسته با انجامشان دیگران را از خود می رانید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک ، گاهی اوقات تجربیات زندگی که باعث درد و رنجتان شده است، باعث می شود که بیش از حد به اطرافیانتان نزدیک نشوید و در نتیجه ناخواسته کاری می کنید که دیگران را از شما دور می کند و انگار این رفتار وارد ذهن ناخودآگاه شما شده است.

راندن دیگران از خود

زمانی که دیگران شما را پس می زنند یا شما را ترک می کنند، یک حس منفی درون تان ایجاد خواهد شد که باعث می شود تغییر کنید و در نتیجه همیشه برای افراد بعدی که وارد زندگیتان می شوند هم همین انتظار را دارید که شما را ترک کنند. در نتیجه اکثر افراد از شما رانده می شوند اما به نظر شما چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟

رانده شدن به چه معناست؟

زمانی که افراد شما را از خودشان می دانند، به این معنا نیست که می خواهند از لحاظ جسمی از شما دور شوند و فاصله بگیرند. همه ما به دلیل رفتارهای خودمان دیگران را میرانیم.

یعنی ما به طور ناخودآگاه به آن ها نشان می دهیم که به نزدیکی به آن ها تمایل نداریم، حالت تدافعی می گیریم و یا حرف ها و رفتارهای آسیب زننده را انجام می دهیم و در نتیجه همانطور که در این بخش عنوان شده است به طور خودآگاه یا ناخودآگاه رابطه هایمان را خراب می کنیم و باعث می شویم که دیگران از ما دور شوند. این یک مکانیزم دفاعی است که شما برای محافظت از خودتان با روش های متفاوت انجام می دهید؛ حتی شاید در ظاهر دوست نداشته باشید که دیگران از شما فاصله بگیرند.

 

چرا دیگران را از خودم می رانم؟

زمانی که به دلایل رانده شدن دیگران و مکانیسم دفاعی فکر می کنید، احتمالاً موارد زیر به ذهنتان می رسد:

1. تمایل برای مستقل بودن

زمانی که رشد می کنید و سنتان بالا می رود، احتمالاً تمایل دارید که فقط روی پای خودتان بایستید. در نتیجه می خواهید مستقل باشید. هیچ اشکالی هم برای این موضوع وجود ندارد.

نکته منفی در مورد این اتفاق این است که شما خلاف آنچه را که می خواهید نشان می دهید و مستقل بودن را اشتباه می گیرید. کم کم که سنتان بالا می رود، یاد می گیرید که چه علاقه مندی هایی دارید و چگونه باید مطابق با آن ها رفتار های مختلف را از خودتان نشان دهید.

در نتیجه این نوع احساس استقلال در سنین نوجوانی که باعث رانده شدن دیگران هستند، یک رفتار غلط است که معمولاً به دلایل حس ناامنی در وجودتان ایجاد می شود.

2. ناامنی

زمانی که این طرز فکر شما وجود داشته باشد که در نهایت همه شما را ترک می کنند، احتمالاً خودتان رابطه را خراب می کنید و به این کار سرعت می بخشید. اگر دیگران قصد داشته باشند که شما را ترک کنند، هرچه زودتر این کار را کنند، بهتر است.

زمانی که آنها از زندگی شما خارج شدند؛ باید به خودتان بگویید که " می دانستم که او هم آدم ماندن نیست و بالاخره یک روز آن کس را که باید، پیدا می کنم اما اگر این طرز فکر غلط که همیشه از سمت دیگران ترک می شوم، با شما همراه باشد، باعث می شود که خودتان به گونه ای رفتار کنید که آن ها از شما فاصله بگیرند و این طرز فکر را به آن ها نیز القا کنید.

 

3. ترس از صمیمیت

اگر از صمیمیت بترسید، یک مانعی را برای نزدیک شدن دیگران به خودتان ایجاد می کنید و در نتیجه نمی خواهید آن ها بیش از آنچه که اجازه داده اید، به شما نزدیکتر شوند.

همین حالت تدافعی و حس درونی شما باعث آسیب دیدگی و خیانت از سمت این افراد خواهد شد و ترس از صمیمیت، مانع نزدیک شدن شما به دیگران می شود زیرا فکر می کنید که برای آن ها کافی نیستید. علت آن هم این است که در گذشته به عشق کسی اعتماد داشته اید و در آن شکست خوردید.

4. آسیب دیدگی در گذشته

احتمالا در گذشته لحظات سختی را داشته اید که باعث شده است افراد، شما را ترک کنند. احتمالاً این اتفاق زمانی رخ داده است که شما احساس راحتی و آرامش را تجربه کرده بودید. در نتیجه این احساس منفی به دلیل سختی های گذشته همیشه با شما همراه است.

 

5. عزت نفس پایین

ممکن است عزت نفس پایینی داشته باشید و در مورد خودتان، احساس منفی و بد را همراه کنید و همیشه به دنبال یک اشتباه در خودتان بگردید که رابطه ها را به هم می ریزد و در نتیجه دیگر اعتماد به نفس کافی ندارید تا به دیگران نزدیک شوید و حس صمیمیت را ایجاد کنید.

6. مشکلات سلامت ذهن

اگر افسرده و مضطرب باشید و هر مشکل ذهنی دیگری داشته باشید، انرژی برقراری رابطه ندارید. در نتیجه به راحتی دیگران را از خودتان دور می کنید و هیچ تلاشی هم نمی کنید. از طرفی تلاش های فرد دیگر را هم نادیده می گیرید و به طور کلی هیچ عکس العملی ندارید.

اگر از مشکل ذهنی رنج ببرید، هیچ چیز و هیچ کس، حتی دوستانتان هم برای شما اهمیتی ندارند. حتی به صمیمی ترین دوستانتان هم این پیام را ارسال می کنید که نمی خواهید در کنار شما باشند.

 

راه هایی برای مقابله با این شرایط

اینکه علت مکانیسم دفاعی خود را تشخیص دهید، باعث می شود که راحت تر با آن مقابله کنید. به نظر شما کدام یک از ویژگی های زیر در شما نمود دارد؟ هر کدام را که بیشتر در خودتان دیدید؛ با روشی که ارائه داده ایم، متوقف کنید.

1. دوری از محافل اجتماعی

هرچقدر ارتباطات کمتری داشته باشید، ترس از طرد شدن و نادیده گرفتن، انتقاد و ترک شدن در شما کاهش پیدا می کند. اگر دوست ندارید که در محافل اجتماعی قرار بگیرید و همیشه به دنبال انتقاد دیگران از خودتان هستید و تا جایی که می توانید از انسان های جدید دوری می کنید و نمی خواهید هیچکس را ملاقات کنید، احتمالاً دچار مشکل هستید.

برای مقابله با این شرایط به آرامی تعداد دفعات حضور در محافل اجتماعی را افزایش دهید، در کلاس های گروهی بیشتری شرکت کنید و یک کار گروهی جدید برای خودتان ایجاد کنید و همیشه به دنبال بهترین افراد باشید.

اصلا به این فکر نکنید که دیگران شما را نادیده می گیرند. باید احساس کنید که آن ها از رابطه با شما لذت می برند و در نتیجه خودتان را وارد بحث های گروهی کنید.

 

2. نادیده گرفتن خود مراقبتی

اگر فکر می کنید که دیگران شما را دوست ندارند، چرا برای بهتر شدن خود تلاش نمی کنید؟ کافی است که کمی بیشتر به ظاهر خود برسید تا احساستان نسبت به آن چیزی که هستید تغییر پیدا کند. هیچ اهمیتی به خودتان نمی دهید و احساس می کنید که دیگران فقط نقاط ضعف شما را می بینند، باید کاری کنید.

برای مقابله با این شرایط، باید برای خودمراقبتی خود وقت بگذارید. برای خود انرژی و زمان اختصاص دهید. حتی اگر هیچ کسی ویژگی های خوب شما را نبیند. به روتین روزانه خود مراقبتی پایبند باشید و این کار را برای خودتان و عزت نفستان انجام دهید. کم کم دیگران هم متوجه این موضوع می شوند.

3. حالت ربات

گاهی اوقات احساس می کنید که امنیت در این است که کاملاً احساسات را کنار بگذارید و شبیه به یک ربات تبدیل شوید. ربات ها به خودشان فکر نمی کنند. آن ها هیچ گونه علایم احساسی از خودشان نشان نمی دهند، زیرا خطر پذیر نیستند.

شما هم این عادت را دارید که در بعضی از مواقع همه ری اکشن های احساسی را نادیده بگیرید. ربات ها درد نمی کشند اما از تجربه عشق هم محروم هستند.

برای مقابله با این شرایط باید بدانید که تغییر این رفتار، کار سختی است زیرا مدت زمان طولانی این مکانیسم دفاعی در شما ریشه دار شده است. راه حل مناسب این است که دوباره با خودتان ارتباط برقرار کنید. همیشه با گشاده رویی با انسان های اطراف رفتار کنید و احساسات درونی خود را بشناسید.

 

4. در لاک خود فرو رفتن

زمانی که در لاک خودتان فرو بروید، یعنی از هیچ راه دیگری قابل دسترسی نیستید و همیشه در درون با خودتان درگیر می باشید. مدام از درون خودتان را سرزنش می کنید و در نتیجه بیش از همیشه مستعد آسیب پذیری از سمت دیگران هستید.

برای مقابله با این شرایط باید سعی کنید با شخصی که احساس می کنید ارزشش را دارد رابطه برقرار کنید. جنبه های مختلف شخصیتی او را ببینید و برای او ارزش و احترام قائل شوید. از لاک تنهایی خود بیرون بیایید و اجازه دهید که دیگران بتوانند در کنار شما حضور داشته باشند.

5. پنهان شدن

زمانی که خودتان را از دید دیگران پنهان کنید، کم کم از سمت آنها رانده می شوید. شما مدام تعاملات خود را سرکوب می کنید و قرارهای خود را کنسل می کنید و شبیه به یک رادیوی بی صدا هستید و فقط با متن و تکست صحبت می کنید و در نتیجه افراد دیگر این گونه برداشت می کنند که شما به رابطه با آنها علاقه ای ندارید که شاید واقعاً هم درون خودتان چنین احساسی نداشته باشید اما این حس ترس و ناامنی، آن ها را از شما دور می کند.

برای مقابله با این شرایط، باید متوجه باشید که چه کاری انجام می دهید.

آیا مدت زمان طولانی است که با دوستانتان تماس نگرفته اید و به آنها توجه نشان نداده اید؟ پس سعی کنید با این رفتار خود مقابله کنید و به دوستان و اطرافیانتان فرصتی دیگر دهید و این حس ترس را از خودتان دور کنید.

 

6. وسواس فکری

همه وسواس های فکری شما را محدود می کند، علاقه مندی های شما را می گیرند و باعث می شود که شما نتوانید به حرف دیگران گوش دهید و لحظات خود را با آن ها شریک شوید. بنابراین تنهایی را انتخاب می کنید. این وسواس های فکری و عقده های درونی رابطه ها را یک طرفه می کنند و انرژی و زمان شما را هدر می دهند و هیچ راهی برای رابطه عمیق باقی نمی گذارند.

برای مقابله با این شرایط باید بدانید که رابطه ها ضروری ترین بخش زندگی هستند و باید آن ها را پرورش دهید، نه این که فقط منتظر فرد مقابل باشید. وسواس های فکری را کنار بگذارید. سرزنش های درونی را به دست فراموشی بسپارید و به افراد اطراف خود توجه بیشتری نشان دهید.

7. رفتار بد و منفی

آیا تا به حال شده است که مدام رفتار پرخاشگرانه و عصبی از خودتان نشان دهید؟ آیا دیگران شما را انسان خودخواه، تدافعی یا محتاج می دانند؟ احتمالاً ذهن ناخودآگاه شماست که روابط را به هم می ریزد و این کار را از طریق نشان دادن یک رفتار بد انجام می دهد.

زمانی که رفتار بد و منفی شما باعث دور کردن دیگران می شود و بعد احساس پشیمانی می کنید، باید بدانید که در یک وسواس ذهنی گیر کرده اید. 

باید بفهمید که چرا این درد درونی شما به دیگران صدمه می زند. تراپی و درمان، امن ترین و موثرترین راه برای مقابله با این شرایط است که زخم های درونی شما را بهبود ببخشد و به یک انسان نرمال تبدیلتان کند.

 

اگر دیگران ما را از خودشان راندند، چه کار کنیم؟

اگر مدام دیگران از شما فاصله می گیرند، راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که به حفظ تقویت روابطتان کمک کند:

  1. به آن ها بگویید که چه چیز را در آن ها می پسندید و دوست دارید. سپس اعتماد به نفسشان را بالا ببرید.
  2. به آن ها یادآوری کنید که قرار نیست جایی بروید و رابطه را ترک کنید.
  3. در کارهای سخت و پروژه های بزرگ به آن ها کمک کنید.
  4. به آن ها پیشنهاد همکاری بدهید.
  5. دوستی باشید که نیاز های هم را می شناسید و برای مکالمه و گفتگوهای مناسب تلاش کنید.
  6. با پیام و تماس با آن ها ارتباط بگیرید.
  7. آن ها را به خاطر اشتباهاتشان در گذشته و انتخاب های غلط سرزنش نکنید.
  8. همیشه از صمیم قلب و با درک بالا به حرف هایشان گوش دهید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها