آسم بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی بوده و شیوع آن در هر سن و جنسی ممکن است اتفاق بیفتد. درمان قطعی برای مبتلایان به آسم وجود ندارد اما افراد مبتلا به آسم می‌توانند با درمان‌های صحیح زندگی عادی داشته باشند. از مهم‌ترین علائم آسم، تنگی‌نفس و سنگینی در قفسه‌سینه، سرفه و خس‌خس سینه است که می‌تواند موجب اختلال در خواب شبانه شود.
کد خبر: ۱۲۹۹۵۲۰

در فصول سرما، آلودگی هوا افزایش داشته و میزان شیوع سرماخوردگی هم به علت عفونت‌های ویروسی افزایش می‌یابد و می‌تواند شدت آسم را افزایش دهد. از طرفی مواجهه با هوای سرد و جریان مستقیم هوا بدون پوشاندن دهان و بینی می‌تواند باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم شود.

هوای سرد و تنفس در هوای زمستانی علائم حملات آسمی را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد. از این رو در محیط منزل هم باید وسایل تهویه گرمایشی مناسب بوده و آلایندگی کمتری داشته باشد. در محیط بیرون هم توصیه می‌شود با پوشیدن لباس گرم در هوای سرد مانع رسیدن سرما به سیستم تنفسی شوید.

البته با شیوع موج‌های اخیر ابتلا به کووید ۱۹ در ماه‌های اخیر استفاده از ماسک افزایش یافته که خود می‌تواند نه‌تنها از آلودگی تنفسی افراد ممانعت کند، بلکه با گرم نگه‌داشتن نفس و هوای ورودی به بدن می‌تواند به سلامت تنفسی مبتلایان به آسم کمک قابل‌توجهی کرده و از ورود مستقیم هوای سرد و محرک به مجاری هوایی ممانعت کند لذا توصیه می‌شود حتما از ماسک استفاده کنید تا هم از آلودگی و هم از ورود هوای سرد به ریه‌هایتان جلوگیری شود.

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها