روزنامه جام‌جم در گفت‌وگو با شهروندان اراک و کارشناسان از بیمار شدن مردم این شهر درسایه آلودگی هوا خبر می‌دهد

نفس اراک بالا نمی‌آید

روز‌های تقویم یکی‌یکی سیاه می‌شود، درست مانند آسمان این روزهای کلانشهرهای کشور‌ که غرق دود است اما آلودگی هوا داستان تازه‌ای نیست و این مشکل چند دهه است که برای شهروندان شاخ‌و‌شانه می‌کشد.
کد خبر: ۱۲۹۹۴۹۹

‌از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی فرسوده و خودروها ‌و موتورسیکلت‌های غیر‌استاندارد همواره به عنوان دلایل خاکستری شدن آسمان نام برده می‌شود.

این روزها اما از مازوت نیز به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا نام برده می‌شود. نباید فراموش کرد که در‌گذشته نیز نیروگاه‌‌ها از مازوت استفاده می‌کردند و زمانی که آلودگی هوا اوج می‌گرفت در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا مصوب می‌شد مصرف مازوت در نیروگاه‌ها ‌ممنوع شود.

در چند روز اخیر اما به نظر می‌رسد استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها بیش از پیش شده است. گفته می‌شود، به علت تحریم‌هایی که علیه کشور در نظر گرفته شده ‌ صادرات مازوت محدود شده ‌و در انبارها نیز فضایی برای دپو باقی نمانده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد مازوت در نیروگاه‌ها بیشتر مصرف می‌شود.

بنابراین‌ محیط‌زیست و وزارت نیرو باید درباره این مهم، پاسخگو باشند؛ چراکه با مصرف سوخت مازوت، ریه شهروندان را به نوعی به انبار ‌ مازوت تبدیل کرده‌اند.

به عبارت دیگر آلودگی هوای امروز پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور، نشانه قصور دستگاه‌های متولی است.

نکته اما اینجا‌ست که در چند ماه اخیر، شاهد محدودیت‌های تردد، دورکاری ‌و نیز تعطیلی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها هستیم، به همین خاطر باید پرسید در چنین شرایطی چرا آلودگی هوا بیش از گذشته شهروندان را تهدید می‌کند؟ این درحالی است که آن طور که باید نیز برای کاهش منابع آلاینده تلاش نشده است و به نظر می‌رسد برخی مدیران برای کنترل آلودگی هوا اراده‌ای ندارند.

برای نمونه در جلسه اخیر کاهش کنترل آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر دستگاه‌های متولی شرکت نداشتند یا نماینده‌ای در حد کارشناس را به این جلسه فرستاده بودند.

این به‌آن معناست که سلامتی مردم که با آلودگی هوا رابطه مستقیم دارد، اهمیتی برای متولیان قانون هوای پاک ندارد.

راهکارهای مهار آلودگی هوا مشخص است، مساله اینجاست که اراده‌ای برای اجرای آنها وجود ندارد. پیش از فرارسیدن فصل‌های سرد سال و اوج گرفتن آلودگی هوا پرداختن به این مهم در اولویت‌ فراکسیون محیط‌زیست مجلس قرار گرفت و دراین فراکسیون از‌ کارشناسان محیط‌ زیست مشاوره گرفته شد تا راهکارهای مناسب و به‌روزی برای کنترل آلودگی هوا‌ ارائه شود.

پس از چند جلسه و استفاده از نظرات کارشناسان مختلف محیط‌ زیست ۲۸ راهکار در‌نظر گرفته شد. به این ترتیب ‌راهکارهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مهار آلودگی هوا در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گرفت تا با کمک آنها برای بهبود شرایط تلاش کنند‌ اما افزایش روزهای آلوده در تقویم نشان می‌دهد بسیاری از مدیران هنوز اراده‌ای برای مهار آلودگی هوای کلانشهرها ندارند.

سمیه رفیعی - رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها