دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۸۴۴۹

به همین دلیل، رسیدن به این مرحله از تولید واکسن در کشور نشان از توانایی ما دارد و باعث غرور ملی است.

تولید واکسن کرونا در داخل کشور از آنجایی اهمیت دارد که بدانیم۲۲۰میلیون دلار برای خرید واکسن از شرکت‌های سازنده خارجی در نظر گرفته شده است.

این مبلغ اندک است و با آن نمی‌توان برای همه ایرانیان واکسن تهیه کرد و با استفاده از آن می‌توان برای افرادی که در اولویت تزریق هستند، اشخاصی مانند کادر درمان و سالمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسن خرید بنابراین تولید واکسن در داخل کشور، خبر ارزشمند و مهمی است، چراکه می‌تواند دغدغه بسیاری از شهروندان را رفع کند.

شیوع ویروس کرونا، شرایط سختی را برای همه کشورها ایجاد کرده است، برای نمونه در کشورمان بسیاری از افراد بیکار شده‌اند و دولت توانایی پرداخت بیمه بیکاری به بسیاری از آنها را ندارد.

به بخش درمان نیز صدمات جبران ناپذیری وارد شده است. به خاطر همین وزارت بهداشت و درمان مجبور شد تا یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی درخواست کند؛ اتفاقی که می‌تواند در سال آینده با ادامه شیوع ویروس کرونا صدمات بیشتری به اقتصاد کشور بزند.

این مسائل لزوم توجه مدیران و مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نشان می‌دهد، چراکه با رعایت پروتکل‌ها و مدیریت کرونا می‌توانیم امیدوار باشیم تا با خسارت کمتری به پایان شیوع ویروس برسیم.

آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است، دیروز ۱۳۲هموطن به خاطر ابتلا به ویروس جان خود را از دست دادند و ۶۱۰۸نفر دیگر نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند.

آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده و واکسن ایرانی در مرحله فاز انسانی قرار دارد، این اما به آن معنا نیست که مردم یا مسؤولان، پروتکل‌ های بهداشتی را فراموش کنند.

ویروس کرونا در انگلستان جهش پیدا کرده و ویروس جهش‌ یافته به بسیاری از کشورها وارد شده است. ما نیز اگر در اجرای پروتکل‌ها سست شویم، ممکن است این ویروس جهش‌ یافته در کشورمان شیوع پیدا کند.

این درحالی است که با وجود تولید واکسن در کشور، بنا به گفته شرکت سازنده ما فقط می‌توانیم در ماه، 1.5 میلیون دوز واکسن تولید کنیم.

بیش از ۸۰میلیون نفر در کشور زندگی می‌کنند و اگر بخواهیم واکسیناسیون را برای همه انجام دهیم، با توجه به این که هر کسی باید حداقل دو دوز واکسن تزریق کند، ۱۶۰میلیون دوز واکسن ایرانی لازم است.

به همین دلیل شهروندان باید همچنان رعایت پروتکل‌ های بهداشتی را جدی بگیرند. فراموش نکنیم در کشورهایی که واکسیناسیون سراسری هم انجام شده است رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک خیلی جدی دنبال می‌شود.

همایون سامه - عضو کمیسیون بهداشت و درمان / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها