به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، اداره هوانوردی فدرال آمریکا و وزارت ترابری این کشور نسبت به نزدیکی زیاد پهنای باند شبکه 5G به فرکانسهای مورد استفاده در مسیریابی هوایی ابراز نگرانی کرده و از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) خواستند مزایده طیف 5G را متوقف کند.
چندین گروه فعال در حوزه هوانوردی از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا درخواست کردهاند تا مزایده پهنای باند 5G را به خاطر احتمال «حوادث فاجعه بار» هوایی با «تلفات انسانی» متوقف کند. FCC در جدیدترین مزایده خود قسمتی از باند C شامل فرکانسهای در محدوده ۳.۷ تا ۳.۹۸ گیگاهرتز را به فروش گذاشته است. حال برخی متخصصین صنعت هوانوردی میگویند این طیف فاصله بسیار کمی با فرکانسهای مورد استفاده توسط برخی تجهیزات ایمنی هواپیماها از جمله ارتفاعسنج (altimeter) دارد.
ارتفاع سنج همانطور که از نامش پیداست، فاصله بین هواپیما با زمین را با استفاده از فرکانسهای رادیویی پهنای باند بالا اندازه گیری میکند که اغلب در طیفی بالاتر از محدوده ۴ گیگاهرتز هستند. سیستمهای ارتفاع سنج تقریباً در تمام جتهای نظامی مدرن، هواپیماهای مسافربری، تجاری و حتی پهپادها بکار رفته و یکی از اجزای حیاتی هواپیماها حین پرواز در ارتفاع کم به شمار میروند.
طیفی از باند C که کمیسیون ارتباطات فدرال آن را به مزایده گذاشته، به فرکانس ۳.۹۸ گیگاهرتز محدود میشود و باندی که ارتفاع سنج هواپیماها از آن استفاده میکنند در محدوده ۴.۲ تا ۴.۴ گیگاهرتز قرار دارد، بنابراین در نگاه اول به نظر میرسد فاصله به حدی است که مشکلی بوجود نیاید، ولی متخصصین نگران بروز رویدادی به نام «آلودگی پهنای باند» (bandwidth pollution) هستند.
آلودگی پهنای باند با پدیده آلودگی نوری قابل مقایسه است؛ در این پدیده به خاطر وجود منابع نوری زیاد، رصد ستارگان در شهرهای شلوغ مشکل میشود. متخصصان میگویند فعالیت زیاد در یک محدوده فرکانس میتواند سبب «نشت» به فرکانسهای همسایه و در نتیجه اختلال ناخواسته شود. با این وجود کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا مدعی است اختلاف ۰.۲ گیگاهرتز بین دو طیف برای جلوگیری از بروز تداخل کافی است.