jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۹۷۲۱۹   ۰۶ دی ۱۳۹۹  |  ۰۹:۱۵

براساس اخبار منتشرشده، پروژه‌ی تایتان اپل ممکن است روی سرویس‌های خدماتی تمرکز داشته باشد و احتمالا اتحاد جدیدی با بازیگران معتبر صنعت خودرو آغاز خواهد کرد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، مدتی است اخبار صنعت خودرو به سمت پروژه‌ی تایتان غول فناوری کوپرتینو معطوف شده است؛ خودرویی که گفته می‌شود سال ۲۰۲۴ به همراه تکنولوژی نسل بعدی باتری رونمایی و به بازار عرضه شود. گلدمن ساکس، بانک و شریک تجاری اپل در ارائه‌ی کارت اعتباری اپل کارت، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران ادعا می‌کند که احتمالا جاه‌طلبی Apple Car بر ارائه‌ی تجربه‌ی خدمات اتومبیل متمرکز خواهد بود؛ بدین مفهوم که شاید خودروی فیزیکی در کار نباشد.
راد هال، تحلیلگر گلدمن ساکس، آخرین یادداشت به سرمایه‌گذاران را با بیان این نکته آغاز می‌کند که صنعت خودرو در طول تاریخ، یک صنعت با حاشیه‌ی سود کم بوده و دلیل علاقه‌ی زیاد اپل به صنعت خودروی خودران این است که باعث می‌شود مردم بتوانند زمان بیشتری با استفاده از آیفون‌ سپری کنند. بیانیه‌ی راد هال به شرح زیر است:
حاشیه‌ی سود کم تنها مربوط به صنعت خودروسازی نیست. به‌عنوان مثال، بدون آیفون، صنعت گوشی‌ هوشمند یک تجارت کم‌درآمد یا حتی ضررده خواهد بود؛ اما اپل درآمد زیادی از آن کسب می‌کند. در حقیقت، [اپل] شرکتی نیست که در تعیین چگونگی دستیابی به درآمد و سود از کالاهایی که می‌فروشد، مشکلی داشته باشد.
دلیل اصلی اینکه اپل و سایر شرکت‌های فناوری می‌خواهند به این حوزه وارد شوند، زمان زیادی است که مصرف‌کنندگان آینده در اتومبیل‌های خودران صرف استفاده از خدمات می‌کنند.
 
احتمال همکاری اپل با تسلا و فولکس ‌واگن+عکس

به عقیده‌ی راد هال، اپل با وجودِ داشتن توانایی یکپارچه‌سازی نرم‌افزار و سخت‌افزار، ممکن است پروژه‌ی تایتان را به‌صورت خودروی فیزیکی و مستقل ارائه ندهد و مسیر ارائه‌دهنده‌ی خدمات را دنبال کند؛ تقریبا همان روندی که با استفاده از اپل تی‌وی در صنعت تلویزیون‌ ایجاد کرده است. به گفته‌ی هال، بازار وسایل نقلیه‌ی الكتریكی طی یک دهه‌ی آینده می‌تواند تا یک تریلیون دلار رشد كند و به فرصتی بزرگ تبدیل شود؛ اما همچنان حاشیه‌ی سود این صنعت در مقایسه با صنعت فناوری کم‌تر خواهد بود و این امر ممکن است مدل بخش خدمات را برای اپل جذاب‌تر کند. او می‌گوید:
ما معتقدیم حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود؛ اما سودآوری پایین تجارت خودرو احتمالا به این معنی است که سرمایه‌گذاران این حوزه تأثیرات محدودکننده‌ای در کسب درآمد خواهند داشت. اپل احتمالا مسیری مشابه رویکردش در صنعت تلویزیون دنبال می‌کند و به ‌جای اینکه  خودرویی با حاشیه‌ی درآمد کم تولید کند، به ارائه‌دهنده‌ی خدمات در بازار خودروهای الکتریکی تبدیل می‌شود. ممکن است این روش‌ بدون نیاز به توسعه و فروش خودروی الکتریکی (EV)، تقریبا به همان اندازه مفید باشد.
طبق گفته‌ی تحلیل‌گران وال استریت، خودروی اپل که مدت‌ها در دست ساخت است، احتمالا وسیله‌ی نقلیه‌ی مستقلی که طرفداران در انتظارش هستند، نخواهد بود. دان ایوز، تحلیل‌گر Wedbush، خاطرنشان می‌کند که با توجه به دستیابی سخت و طاقت‌فرسا به قابلیت‌های خودران، از جمله فناوری باتری و موانع نظارتی، احتمال رونمایی اپل از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی الکتریکی (EV) تا سال ۲۰۲۴ فقط ۳۵ تا ۴۰ درصد است و ساخت اتومبیل خودران به دلیل مسائل ایمنی و مسائل نظارتی، ممکن است بیشتر طول می‌کشد.
ایوز باور دارد که اپل در حال شکل ‌دادن یک اتحاد و همکاری استراتژیک با یکی از بازیگران معتبر صنعت، مانند فولکس‌واگن یا تسلا است. ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) می‌گوید در سال ۲۰۱۷ که با مشکلات اقتصادی مواجه بود، با اپل و شخص تیم کوک (مدیرعامل اپل) تماس گرفت تا تسلا را به قیمت یک‌دهم ارزش کنونی، به غول فناوری کوپرتینو پیشنهاد بدهد؛ اما در نهایت تیم کوک از حضور در جلسه برای مذاکرات احتمالی صرف ‌نظر کرد.
 
احتمال همکاری اپل با تسلا و فولکس ‌واگن+عکس

تاکنون شایعات ضدونقیضی در مورد پروژه‌ی تایتان منتشر شده است. برخی از گزارش‌ها پیش‌بینی‌ می‌کنند که پروژه‌ی غول فناوری کوپرتینو بر توسعه‌ی فناوری برای تسهیل ساخت اتومبیل‌ خودران متمرکز است؛ اما گزارشی دیگر نشان می‌دهد که اپل می‌تواند وسیله‌ی نقلیه‌ی تمام‌عیار خود را توسعه دهد. برای مثال، تحلیل‌گران مورگان استنلی ادعا می‌کنند اپل رقیبی تأثیرگذار برای تولیدکنندگان پیشروی خودروی الکتریکی (EV) محسوب خواهد شد و می‌تواند رقابت جذابی با تسلا آغاز کند. همچنین گفته می‌شود کوپرتینویی‌ها از موقعیت منحصربه‌فردی برخوردار هستند تا در سیستم‌های خودران و فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر نوآوری ارائه دهند.
به ادعای رویترز، اپل می‌تواند تولید اتومبیل فیزیکی را از سال ۲۰۲۴ آغاز کند؛ اما این احتمال وجود دارد که دامنه‌ی توسعه‌ی وسایل نقلیه را به سیستم‌های خودران و کیت‌های سخت‌افزاری محدود کند که می‌توانند با وسیله نقلیه ادغام شوند. البته اعتقاد بر این است که محدودیت‌ ایجادشده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند معرفی Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ یا حتی بیشتر به تأخیر بیندازد.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چالش ایجاد شغل برای نخبگان

چالش ایجاد شغل برای نخبگان

مسائل مربوط به نخبگان از سال‌ها قبل مورد توجه من بود، به طوری که از سال ۱۳۸۰ به صورت جدی وارد این بحث شدم و دغدغه‌هایم را پیگیری کردم. علت اصلی‌اش هم این بود که در نمایشگاهی مطلع شدم از۱۵۰ دانش‌آموز المپیادی کشور، حدود ۹۰ نفرشان به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند. این موضوع باعث شد تا من نظریه مهاجرت ژن‌ها را مطرح کنم و در مقاله‌ای به آن بپردازم.

وقت عبور از دوران لوکس‌پنداری محیط‌ زیست

وقت عبور از دوران لوکس‌پنداری محیط‌ زیست

خیلی خوب به یاد دارم در یکی از روزهای بهاری پنج شش سال پیش وقتی به عادت معمول هنگام رانندگی به رادیو گوش می‌کردم، بحث نمایندگان مجلس سر انتقال آب دریاچه خزر به کویر سمنان حقیقتا شنیدنی بود.

چرا گربه‌ ماهی علی دایی خبرساز شد؟

چرا گربه‌ ماهی علی دایی خبرساز شد؟

دیروز که خبر نامگذاری یک گونه گربه ماهی در آب‌ های جنوب غرب کشور به نام علی دایی در رسانه‌ها شنیدم، از همان ابتدا روشن بود چه واکنش‌های عجیب و غریبی را باید منتظرش باشیم.

گفتگو

بیشتر
شبی که دلباخته دماوند شدم

به مناسبت روز ملی دماوند، گفتگو کرده‌ایم با مجید قهرودی، عکاس نجومی و کوهنوردی که خیره‌کننده‌ترین نماها را از عظمت دماوند ثبت کرده‌ است

شبی که دلباخته دماوند شدم

نیازمندی ها