چرا وقتی عطسه می کنیم چشم ها بسته می شوند؟

چرا عطسه با چشم بسته ؟ چرا با چشم باز نه ؟

فواید مرطوب نگه داشتن فضا و هوای خانه

اهمیت مرطوب نگه داشتن خانه در این روزها

در فصل سرما، خشکی هوا مشکلات زیادی را به وجود می آورد بنابراین باید هوای خانه را مرطوب نگه دارید تا از ایجاد ویروس ها در منزل جلوگیری و سلامت خود را حفظ کنید.
کد خبر: ۱۲۹۵۵۶۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، گلو درد، خون دماغ شدن، پوست و لب هایی ترک خورده تنها چند مورد از مضرات هوای خشک است. هوای خشک نه تنها برای ما بلکه برای گیاهان خانگی نیز خطرناک است. به همین دلیل حفظ رطوبت در خانه به میزان مناسب بسیار مهم خواهد بود. این زمانی است که یک دستگاه رطوبت ساز فضای خانه را مرطوب می کند.

مرطوب نگه داشتن خانه

در این قسمت از بهداشت و سلامت تصمیم داریم اطلاعاتی راجع به اینکه یک دستگاه رطوبت ساز چگونه می تواند سلامتی ما را بهبود بخشد و به ما کمک کند تا با هوای خشک خانه مقابله کنیم، ارائه دهیم.

فواید هوای مرطوب

1- به مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک می کند

حفظ سطح رطوبت داخلی به میزان 43 درصد یا بیشتر به پیشگیری از شیوع آنفولانزا کمک می کند. رطوبت بیشتر می تواند 86 درصد ویروس هایی که در هوا زندگی می کنند را از بین ببرد. هوای خشک در خانه خود به خود باعث بیماری نمی شود اما قطرات آئروسل ناشی از عطسه یا سرفه در چنین شرایطی زنده مانده و رشد می کنند.

در زمستان هنگامی که بخاری روشن است به سختی می توان سطح رطوبت لازم را حفظ کرد بنابراین یک دستگاه رطوبت ساز همراه با یک ابزاراندازه گیری میزان رطوبت می تواند به شما در حفظ سطح مناسب کمک کند.

مبارزه با ویروس ها

2- به رشد و ترمیم پوست و مو کمک می کند

هوای خیلی خشک، دشمن جدی برای پوست و مو است. رطوبت داخلی در سطح 40 درصد می تواند به شما در حل بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه، خشکی پوست، خارش و خشکی مو کمک کند. بسیاری از متخصصان پوست به بیماران خود توصیه می کنند که هوای منزل خود را مرطوب نگهدارند تا پوست احساس شادابی و تازگی داشته باشد.

3- به درمان سرفه کمک می کند

اگر شما یا فرزندتان بیمار هستید، آزاردهنده ترین مسئله برای شما مقابله با سرفه است که اغلب به دلیل خشکی هوا ایجاد می شود. این نوع سرفه باعث می شود تا حتی بیشتر احساس بیماری کنید زیرا خواب شب را مختل کرده و ممکن است حتی تا 2 ماه ادامه یابد اما با این حال وقتی مقداری رطوبت به هوا اضافه کنید، این رطوبت به مجاری تنفسی وارد شده و سرفه را درمان می کند و در نتیجه سریع تر بهبود خواهید یافت.

درمان سرفه

4- سالم ماندن کفپوش و وسایل چوبی خانه را تضمین می کند

کف و مبلمان چوبی در صورت نبود رطوبت ممکن است شکننده و متورم شوند. مرطوب کردن فضای خانه باعث می شود که وسایل چوبی شما تمیزو سالم بمانند. متخصصان در این زمینه توصیه می کنند سطح رطوبت 45 درصد برای حفظ وسایل چوبی منزل ضروری است.

5- اگر از خروپف رنج می برید می تواند به شما کمک کند

دلیل خروپف ممکن است که تنفس در هوای خشک باشد. رطوبت ساز ها می توانند راهی عالی برای کمک به این عادت آزاردهنده باشند که اغلب به دلیل گرفتگی بینی  و تحریک گلو ایجاد می شود.

هوای خشک می تواند بافت های بینی و گلو را تحریک کرده و باعث التهاب شود که خود می تواند خروپف کردن را بدتر کند. علاوه بر این، مجاری تنفسی خشک دارای مخاط غلیظی هستند که باعث انسداد راه تنفس شده و احتمال خروپف کردن در فرد را تشدید می کند.

خروپف کردن

6- کمک می کند تا در هزینه های آب و برق صرفه جویی کنید

رطوبت باعث می شود هوای منزل تان گرم تر شود زیرا عرق کمتری از سطح پوست شما تبخیر می شود. بنابراین در این شرایط لازم نیست در طول روز و شب سیستم گرمایشی خود را تا حداکثر روشن کنید و تا حدودی در مصرف برق و گاز صرفه جویی خواهید کرد.

7- گیاهان خانگی سالم و شاداب می مانند

گاهی اوقات گیاهان به رطوبت بیشتری در فضای منزل نیاز دارند. آن ها به طور طبیعی در طی یک دوره طولانی رشد کرده اند تا در محیط ایده آل خود زنده بمانند.

به عنوان مثال برخی از گیاهان از بخار مداوم در هوا تغذیه می کنند. آبیاری گیاهان به جای مرطوب کردن فضای رشد شان همانند این است که به یک نوزاد تازه متولد شده غذای جامد بدهید. گیاهان با آبیاری مکرر اما عدم رطوبت موجود در هوا رشدی ندارند.

گیاهان خانگی سالم

8- به کاهش صدمات ناشی از الکتریسیته ساکن کمک می کند

با هوای مرطوب و مناسب، الکتریسیته ساکن در خانه شما به طور طبیعی پراکنده می شود اما برعکس در هوای خشک تجمع میابد. الکتریسیته ساکن معمولا هنگام لمس یک سطح فلزی با شوک الکتریکی دردناک همراه است و همچنین ممکن است که باعث کدر شدن یا آسیب دیدن وسایل چوبی و آلات موسیقی شده یا باعث شود پتو و لباس هایتان به یکدیگر بچسبند. مرطوب نگه داشتن هوای منزل به شما کمک می کند تا از این مسائل پیشگیری کنید.

9- به خواب بهتر شما کمک می کند

هوای خشک می تواند باعث گرفتگی بینی شما و حتی کودک تان شود. مشکل دیگری که ممکن است ایجاد شود، خون دماغ شدن است. این مسائل منجر به قطع خواب و ناراحتی فرد طی شب می شود، می توانید با قرار دادن یک لیوان آب زیر تخت رطوبت را به فضای اتاق وارد کنید، همین باعث می شود تنفس بهتری از طریق بینی داشته باشید و خوب بخوابید.

نکته:

مرطوب کردن هوای خانه باید در حد متعادل انجام شود به طوریکه هوای خشک داخل خانه را رفع کند ولی به هیچ وجه نباید میزان این رطوبت بالا باشد چرا که فضا را برای رشد ویروس و قارچ و.. فراهم میسازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها