به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از همشهری، این هواپیما صبح روز 29بهمنماه سال96 با 66سرنشین فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما ساعتی بعد از صفحه رادار محو شد. تا چند ساعت هیچکس از سرنوشت هواپیما و سرنشینانش اطلاعی نداشت تا اینکه سرانجام معلوم شد هواپیما در ارتفاعات دنا سقوط کرده و همه سرنشینانش جانباختهاند. شرایط جوی از یکسو و سختگذر بودن منطقه از سوی دیگر سبب شد عملیات کشف و انتقال اجساد قربانیان ماهها به طول بینجامد.
مهمترین خواسته خانواده جانباختگان شناسایی عاملان سقوط هواپیما بود. خواستهای که موجب تشکیل پرونده قطوری در این خصوص شد. هرچند ابتدا قصور این سقوط بهگردن خلبان هواپیما افتاده بود اما در ادامه هیأت کارشناسی بررسی سانحه اعلام کردند خلبان و کمک خلبان فقط 5درصد در این حادثه مقصر هستند و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت آسمان و سازمان فرودگاههای کشور مقصران اصلی این حادثه مرگبار هستند. در این شرایط بود که پرونده با 18متهم حقیقی و حقوقی به شعبه1057 مجتمع قضایی کارکنان دولت فرستاده شد.
جلسات اول به قرائت کیفرخواست و شکایت شاکیان گذشت اما در چهارمین جلسه تیم کارشناسی که از خبرگان صنعت هوایی هستند با توجه به بررسی شواهد بهدست آمده ازجمله آخرین مکالمات خلبان اعلام کردند که سهم قصور شرکت هواپیمایی آسمان 45درصد، سازمان هواپیمایی کشوری 40درصد، شرکت فرودگاهها 10درصد و کادر پروازی تنها 5درصد است. خانوادههای داغدار با این گزارش امیدوار شدند تا شاید بعد از 3سال رأی دادگاه التیامی بر داغشان باشد. اما در پنجمین جلسه محاکمه که هفته گذشته برگزار شد یکباره ورق برگشت و قصور کادر پرواز از 5درصد به 37درصد افزایش و میزان قصور 18متهم پرونده از 95درصد به 63درصد کاهش یافت. تغییری که شگفتی و در عین حال اعتراض شاکیان را برانگیخت. با این وجود محاکمه با اخذ آخرین دفاع از متهمان به شکل مکتوب، به پایان رسید تا شمارش معکوس برای صدور رأی آغاز شود.
حکم غافلگیرکننده
با گذشت یک هفته از برگزاری آخرین جلسه دادگاه صبح دیروز قاضی علی اکبرعالیشاه، معاون سرپرست و رئیس شعبه1057 مجتمع قضایی کارکنان دولت حکم پرونده را صادر کرد. براساس این حکم اغلب متهمان به جزای نقدی و در مواردی به محرومیت از اشتغال در سمتهای مدیریتی محکوم شدند.
بر همین اساس، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری بهدلیل عدمرعایت نظامات دولتی منتهی به قتل شبهعمدی 66نفر با ارتکاب 10درصد تقصیر به پرداخت 50میلیون تومان جزای نقدی به جایگزینی از 30ماه حبس تعزیری و پرداخت قدرالسهم دیه متوفیان از تقصیر ارتکابی در حق اولیای دم و 2سال محرومیت از اشتغال در سمتهای مدیریتی محکوم شد. همچنین مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی آسمان بابت عدمرعایت نظامات دولتی منتهی به قتل شبهعمد 66نفر با تقصیر 7درصدی به پرداخت 70میلیون تومان جزای نقدی به جایگزینی از 2سال حبس تعزیری، پرداخت دیه به میزان قدرالسهم از تقصیر انتسابی درحق اولیای دم و 15ماه محرومیت از هرگونه دخالت در مدیریت دستگاههای دولتی محکوم شد. وی همچنین بابت جعل رایانهای و معاونت در گزارش خلاف واقع به لحاظ عدماحراز وحدت قصد با مرتکب تبرئه شد. متهم دیگر این پرونده، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور است که از جهت عدمرعایت نظامات دولتی با 5درصد تقصیر منتهی به قتل شبهعمدی 66نفر به پرداخت 30میلیون تومان جزای نقدی به جایگزینی20ماه حبس تعزیری و پرداخت قدرالسهم دیه به نسبت تقصیر ارتکابی در حق اولیای دم و 10ماه منع اشتغال در شرکتهای دولتی محکوم شد.
علاوه بر این 3متهم، 12نفر دیگر از متهمان حقیقی مجرم شناخته شده و هریک به پرداخت جزای نقدی، محرومیت از اشتغال دولتی و شلاق محکوم شدند. همچنین 3متهم حقوقی شامل سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور نیز در این پرونده مجرم شناخته شده و به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. از سوی دیگر در این رأی آمده است: شاکیانی که دیه عزیز از دست رفتهشان را دریافت کرده یا حقوق آنها از دیه استحقاقی توسط شرکت بیمه پرداخت شده مستحق دریافت دیه مازاد نخواهند بود؛ به بیان دیگر محکومان پرونده از پرداخت دیه مبری هستند.
اعتراض شاکیان
صدور این رأی از سوی دادگاه موجب اعتراض شاکیان پرونده شد. طوری که روز گذشته تعدادی از خانوادهها در گفتوگو با همشهری این حکم را ناعادلانه دانستند و اعلام کردند قطعا به این رأی اعتراض خواهند کرد. یکی از آنها گفت: جای شگفتی دارد که در جلسه آخر محاکمه همه قصور به گردن خلبان افتاد و حالا متهمان اصلی پرونده با احکام سبکی مواجه شدهاند.
تعدادی از این متهمان بازنشسته هستند و صدور رأی محرومیت از مشاغل دولتی برای آنها چه معنایی دارد؟ ما به این رأی اعتراض داریم.