دما های مناسب برای مکان های مختلف!

دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

درجه حرارت پوست برخلاف درجه حرارت مرکزی با درجه حرارت محیط اطراف، بالا و پایین می‌رود. در توانایی پوست برای دفع گرما به محیط اطراف، درجه حرارت آن اهمیت فراوانی دارد. هیچ رقم واحدی را نیز نمی‌توان به عنوان درجه حرارت طبیعی پوست در نظر گرفت.
کد خبر: ۱۲۸۸۵۱۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، تا حالا شده در اتاق پذیرایی منزل یا محل کارتان با وجودی که اول صبح است و شما هم تازه از خواب بیدار شده‌اید، احساس خستگی کنید؟ احتمالا نمی‌دانستید که یکی از مهم‌ترین عوامل بروز خستگی و افت کارایی، دمای محیطی است که در آن زندگی یا کار می‌کنیم.در این بخش در مورد دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار بیشتر صحبت می کنیم.

دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار
دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

دمای خیلی گرم یا خیلی سرد سبب بروز ناراحتی‌های جسمی و روانی می‌شود و کارایی را مختل می‌کند. کار کردن در محیط خیلی گرم سبب خستگی، سردرد و کرختی بدن می‌شود. محیط سرد نیز باعث کاهش حساسیت و گزگز انگشتان می‌شود.
دمای هوای اتاق و حتی رطوبت آن در سلامت و احساس شادابی و نشاط ما بسیار تاثیرگذار است.
زندگی یا کار در محیطی با رطوبت زیر 30 درصد می‌تواند سبب خشکی پوست، سوزش چشم‌ و ناراحتی‌های تنفسی ‌شود. زندگی یا کار در محیطی با رطوبت بالا نیز می‌تواند باعث رشد انواع قارچ‌ها در محیط ‌شود و احتمال ابتلایمان را به انواع آلرژی افزایش ‌دهد.
بنابراین تنظیم دما و رطوبت محیط کار و منزل اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
دمای 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 40 تا 65 درصد برای فصل تابستان توصیه می‌شود.

درجه حرارت بافت‌های عمقی بدن چه قدر است؟

درجه حرارت بافت‌های عمقی بدن که درجه حرارت مرکزی نامیده می‌شود، در تمام اوقات به طور دقیق در محدوده 37 درجه سانتی‌گراد به علاوه یا منهای 6/0 درجه سانتی‌گراد (به استثنای مواقعی که تب داریم) ثابت می‌ماند.


درجه حرارت پوست چه‌قدر است؟

درجه حرارت پوست برخلاف درجه حرارت مرکزی با درجه حرارت محیط اطراف، بالا و پایین می‌رود. در توانایی پوست برای دفع گرما به محیط اطراف، درجه حرارت آن اهمیت فراوانی دارد. هیچ رقم واحدی را نیز نمی‌توان به عنوان درجه حرارت طبیعی پوست در نظر گرفت. دمای متوسط هنگام اندازه‌گیری از راه دهان معمولا 7/36 تا 37 درجه سانتی‌گراد بالاتر از این رقم در نظر گرفته می‌شود.

چرا دمای پوست تغییر می‌کند؟

دمای بدن در جریان فعالیت عضلانی افزایش می‌یابد و متناسب با تغییرات دمای محیط اطراف نیز تغییر می‌کند؛ زیرا مکانیسم‌های تنظیم‌کننده دما صددرصد کامل نیستند. هنگامی که بر اثر فعالیت عضلانی، گرمای بیش از حدی تولید می‌شود، دما می‌تواند به طور موقت از 3/38 تا 40 درجه سانتی‌گراد بالا رود و برعکس، هنگامی که بدن در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرد، می‌تواند به مقادیر زیر 7/36 درجه سانتی‌گراد سقوط کند.


بهترین دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

20 اتاق غذاخوری
22 حمام
18اتاق خواب
21 اتاق نشیمن
16 اتاق هال، ورودی اتاق‌
16راهرو
18چایخانه و کافی‌شاپ‌
21رختکن
18تالار تئاتر
18کارخانه‌ها
16کارخانه‌ (کارهای سبک)
13کارخانه‌ (کارهای سنگین)
15 ورزشگاه‌
18سالن‌ همایش
20 کلاس درس
21 اتاق‌ هتل‌
20آزمایشگاه‌
20سالن جلسات و سخنرانی
20کتابخانه‌
18اماکن عمومی و مساجد
20موزه‌
20 اداره‌
24سالن نمایش
18رستوران‌
18مغازه‌
15کتابفروشی‌
27 استخر
18اتاق انتظار
18اتاق‌ بیماران بستری
16انبار کالا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها