سلامت دهان‌ و دندان‌ ها جزء مهمی از سلامت عمومی بدن انسان محسوب می‌شود.انجام معاینات دوره‌ای دندانپزشکی برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی و درمان بیماری‌ های دهان‌ و دندان و در نتیجه آن حفظ سلامت کلی بدن لازم است.
کد خبر: ۱۲۸۷۵۴۱

به‌ تعویق انداختن انجام درمان‌های دندانپزشکی می‌تواند خطرات جدی برای سلامت افراد در درازمدت ایجاد کند. نادیده‌گرفتن مشکلاتی مثل یک پرکردگی دندان شکسته می‌تواند باعث مشکلات شدیدتری مانند عفونت عصب دندان و ایجاد تورم و درد شدید در آینده شود.

از آنجا که بین سلامت لثه‌ها و بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی رابطه قطعی وجود دارد، انجام درمان‌های مربوط به لثه و بافت‌های نگه‌دارنده دندان‌ها مثل جرمگیری نیز ضروری است.

یکی از مسائلی که باعث افزایش مشکلات دندانی در دوران عالمگیری کرونا شده، تغییر رژیم غذایی افراد و مصرف بیشتر مواد قندی و نوشیدنی‌های کربناتی است که می‌تواند به افزایش مدت زمان حضور افراد در خانه مربوط باشد. ازطرفی همین مسأله در خانه‌ماندن سبب کاهش انگیزه افراد برای انجام امور بهداشتی دهان‌ودندان مثل مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن شده است.

در اوایل شروع عالمگیری کرونا برای کنترل شیوع بیماری، ارائه خدمات دندانپزشکی به انجام درمان‌های اورژانسی محدود شد.

اورژانس دندانپزشکی شامل مواردی مانند درد دندان، تورم در لثه یا سایر نقاط فک‌وصورت، لق‌شدن دندان، ضربه‌خوردن به دندان، فک و بافت‌های دهان و شکستگی دندان است. با گذشت زمان و به‌دست آمدن اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و نحوه انتقال آن، پروتکل‌های خاصی برای جلوگیری از انتشار این ویروس به مراکز خدمات دندانپزشکی ارائه شد تا دندانپزشکان بتوانند به انجام خدمات درمانی ایمن تا بیشترین حد ممکن ادامه دهند.

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مخصوص مراکز دندانپزشکی و انجام احتیاط‌های مناسب، خطر ابتلا به بیماری کووید-‌19 از طریق دندانپزشکی بسیار پایین است و از آنجا که تصور دقیقی از زمان پایان این همه‌گیری وجود ندارد به تعویق انداختن درمان‌هایی که به سلامت دهان‌ودندان‌ها مربوط است ، منطقی به نظر نمی‌رسد.

هنگام مراجعه به مراکز دندانپزشکی، همکاری شما به‌عنوان مراجعه‌کننده در رعایت نکات بهداشتی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. استفاده از ماسک تا زمان نشستن روی صندلی دندانپزشکی و انجام معاینه ضروری است. حتما در زمان تعیین‌شده مراجعه کنید نه‌زودتر و نه‌دیرتر.

درغیر‌این صورت باعث ایجاد ازدحام در اتاق انتظار می‌شوید که این امر می‌تواند به افزایش خطر انتشار ویروس منجر شود.

ممکن است از شما خواسته شود در صورت شلوغ‌بودن اتاق انتظار، بیرون از ساختمان در هوای آزاد یا در خودروی شخصی‌تان منتظر بمانید. بهتر است در زمان ملاقات دندانپزشکی از آوردن همراه خصوصا کودکان خودداری کنید.

در صورتی که علائمی مثل تب و بدن‌درد دارید یا مشکوک به ابتلا به بیماری کووید 19 هستید یا در تماس با افرادی بوده‌اید که به این بیماری دچارند، وقت ملاقات دندانپزشکی خود را به یک ماه بعد موکول کنید.

اگر مشکوک به ابتلا یا مبتلا به کووید 19 هستید و مشکل دهان‌ودندانتان اورژانسی است، دندانپزشک‌تان را از وجود موارد فوق مطلع کنید تا از اقدامات حفاظتی بیشتری حین درمان شما استفاده شود.

دکتر نیکو اثنی عشری - دندانپزشک / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها