گزارش پشت‌صحنه از فصل سوم سریال «نون. خ» که قرار است نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک برود

« نون.خ‌» به شما نزدیک می‌شود

سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی تنها سریالی است که کرونا در قصه اش نقش دارد و ما به غیر از مواقعی که مجبوریم به خاطر گفتن دیالوگ ها، ماسک هایمان را پایین بدهیم در بقیه زمان ها با ماسک بازی می کنیم. حتی در جریان داستان با کرونا شوخی هم می کنیم و در واقع زندگی در روزگار کرونا را می توان در فصل سوم این سریال دید.
کد خبر: ۱۲۸۷۰۸۶
سیدعلی صالحی، در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره بازخوردهای مردم در فصل های گذشته سریال «نون.خ» اظهار کرد: ما فصل دوم سریال «نون.خ» را برای ماه رمضان آماده می کردیم، اما به دلیل شیوع کرونا بالاجبار فیلمبرداری را متوقف کردیم و کارهای تدوین انجام شد و نهایتا به دلیل تشویق مردم به خانه ماندن، سری دوم این سریال در نوروز گذشته پخش شد. در حقیقت، به لحاظ ساختاری به پایان فصل دوم این سریال لطمه خورد و بنابراین فکر می کردیم رضایت مخاطبان را فراهم نکند، اما بازخوردهای مردم خلاف آن را ثابت کرد. مردم و حتی خود من سری دوم سریال «نون.خ» را از سری اول آن بیشتر دوست داشتند.
   
او در توضیح چرایی ارجحیت فصل دوم سریال «نون.خ» نسبت به فصل اول آن، افزود: به هر حال در فصل دوم این سریال، کاراکترها شناسنامه دار شده بودند و مردم با ذهنیتی که از فصل اول داشتند آنها را دنبال می کردند. در مورد فریبرز، کارکتری که خودم بازی می کردم باید بگویم که در سری دوم سریال دیگر صرفا حضور نداشت بلکه برای خودش صاحب یک قصه شده بود.

بازیگر سریال هایی چون «زیر هشت»، «شوق پرواز» و «تنهایی لیلا» با اشاره به سانسورهای سری دوم سریال «نون.خ» که اعتراضاتی هم از سوی عوامل آن به همراه داشت، خاطرنشان ساخت: همه ما بعد از سالها کار کردن در این حوزه، ناخودآگاه خودسانسوری پیدا کردیم. خودمان می دانیم که اگر فلان دیالوگ را بگوییم یا بنویسیم، امکان پخش نخواهد داشت و این خودسانسوری دیگر برای ما شکلی از بیماری پیدا کرده. ولی نکته اینجاست که این سانسورها با توجه به وضعیت روز کشور و متعاقبا شرایط زمان پخش سریال دچار نوسان می شود یا گاهی ناظر و مسوول پخش بر اساس سلیقه شخصی خودش، سانسورها را اعمال می کنند. پیش آمده که خود ما از پخش یک دیالوگ یا یک سکانس شگفت زده شدیم و گفتیم که; دیدی گیر ندادند! و بالعکسش را هم دیده ایم که سکانسی هیچ مسئله خاصی نداشته و در کمال ناباوری حذفش کردند. در مورد فصل سوم سریال «نون.خ» هم از الان نمی توان حدس زد که آیا دوباره دچار سانسور می شود یا نه! باید ببینیم که در زمان پخش سریال چه شرایطی حاکم است.

او پیرامون عاقبت کاراکتر «فریبرز» در فصل سوم سریال «نون.خ» توضیح داد: فریبرز خواستگار شیرین دختر نورالدین خانزادی است و قرار است که بالاخره در این فصل به خواسته اش برسد، اما در این راه با یکسری اتفاقات بامزه برخورد می کند.  
کرونا در فصل سوم سریال «نون.خ» نقش بازی می کند / بیماری خودسانسوری پیدا کردیم!
صالحی پیرامون سریال های لهجه دار و پرحاشیه ایرانی بیان کرد: این روزها به کارگیری لهجه در سریال های ایرانی از موارد حاشیه برانگیزی است که اغلب مورد اعتراض مردم منطقه مذکور می شود، اما در سریال «نون.خ» خوشبختانه اعتراضی از این بابت نداشتیم و این به نگاه و دقت آقای آقاخانی که خودش هم کرد است برمی گردد. چون حدود ۸۰ درصد دوستانی که در سریال ما کار می کنند کرد هستند و خودشان می دانند که چه بگویند و چه نگویند، چه شوخی هایی احتمالا تبعات دارد و... . به شخصه از هیچ کرد زبانی هیچ اعتراض و انتقادی در مورد لهجه و اتفاقات سریال «نون.خ» نشنیدم.
 
او در همین راستا خاطرنشان می سازد: به هر حال خیلی از بازیگران توانایی این را دارند که با لهجه های مختلف صحبت کنند. خود من در تهران به دنیا آمدم، اما اصالتا متعلق به توابع تاکستان در استان قزوین هستم و اگر از من می خواستند که کردی صحبت کنم در قامت یک بازیگر حتما این کار را انجام می دادم. کمااینکه من نقش یک افغانی را با لهجه بازی کردم و شاید در نهایت نتوانستم درست عین یک افغانی حرف بزنم، اما تمام تلاشم را کردم. به هر حال آقای آقاخانی برای جلوگیری از سوتفاهمات و ایجاد شائبه های بعدی از خود کردها در ایفای نقش یک کرد استفاده کردند و نقش های غیر کرد را که نیازی به لهجه نداشت به بازیگران غیر کرد دادند.
 
صالحی درباره شاکله اصلی فصل سوم سریال «نون.خ» گفت: اساس این سریال روی سادگی و زلالی بین اعضای یک خانواده گذاشته شده. سادگی و زلالی که منجر به خلق لحظاتی کمیک می شود. تمام خواست و تلاش این سریال هم شاد کردن مردمی است که به دلیل مشکلات اقتصادی و کرونا خیلی سخت می خندند.

او با تاکید بر اینکه طنز و کمدی با لودگی تفاوت دارد، ادامه داد: سریال «نون.خ ۳» پنجمین همکاری من با سعید آقاخانی به‌عنوان کارگردان بوده است و باعث افتخار است که مردم به ما می گویند; سریال شما را به راحتی می توان با خانواده دید. ما سعی کردیم مخاطب مان را بدون هیچ هتک حرمت، عدم استفاده از کلمات رکیک یا شوخی کلامی و تنها با کمک گرفتن از طنز موقعیت بخندانیم. من خودم اساسا خیلی بازیگر طناز و شیرینی مثل خیلی از دوستان نیستم که حرف هم که می زنند همه خنده شان می گیرد، اما موقعیت هایی که در این سریال ایجاد می شود به قدری درست است که من هم داخل آن قرار می گیرم و مردم با بازی من در قالب شخصیت «فریبرز» می خندند. این نوع کمدی به این دلیل است که آقای آقاخانی سالها نکته به نکته طنز را تجربه کرده و خودش هم دست به قلم است. بنابراین در سریال «نون.خ»، سعید آقاخانی با آگاهی که نسبت به طنز داشت در سایر بخش های این مجموعه اعم از نویسندگی و هدایت بازیگران همفکری کرد و طنز شریفی را ساخت که مایه مباهات همگی ماست.  

صالحی در خصوص ادامه دار بودن سریال «نون.خ» و تولید فصل 4 این سریال اظهار کرد: باید دید بازخورد فصل سوم بعد از پخش و شرایط جامعه چگونه است و مدیران سازمان چه تفکراتی دارند، اما به نظرم ادامه پیدا می کند.
 
او با تاکید بر نقش پررنگ ماسک‌ روی صورت بازیگران در صحنه‌های مختلف این سریال، افزود: ضمن احترام و خسته نباشید به تمام کادر سلامت، ما هم این روزها جانمان را کف دست مان گرفتیم و برای ساختن لحظاتی خوش برای مردم مشغول کار هستیم. سریال «نون.خ» تنها سریالی است که کرونا در قصه اش نقش دارد و ما به غیر از زمان هایی که مجبوریم به خاطر گفتن دیالوگ ها، ماسک هایمان را پایین بدهیم در بقیه زمان ها با ماسک بازی می کنیم. حتی در جریان داستان با کرونا شوخی هم می کنیم و زندگی در روزگار کرونا را می توان در فصل سوم این سریال دید. برای فیلمبرداری این سریال هم تمام پروتکل های بهداشتی به دقت رعایت شد. یک خانم دکتر به طور ثابت در زمان فیلمبرداری حضور دارند که هر روز دمای بدن و اکسیژن خون عوامل گروه را می سنجند و بدون تعارف با هر کسی که ماسکش را برمی دارد، دعوا می کند. البته خوبی کار سریال ما اینجاست که چون در یکی از روستاهای اطراف تهران بازی داریم در جریان هوای آزاد قرار داریم و اینطور که پیش می رود تا حدود سه الی سه ماه و نیم دیگر مشغول فیلمبرداری سریال هستیم.  
 
صالحی در پایان درباره دیگر فعالیت های این روزهایش گفت: امسال قرار بود اولین کارگردانی تئاترم را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه ببرم که با توجه به کرونا و زیر و رو شدن تئاتر، این کار کنسل شد. امسال علاوه بر سریال «نون.خ»، مستند «به افق نگاه کن» را هم به عنوان مجری و بازیگر برای بنیاد مستضعفان کار کردم که قرار است از تلویزیون پخش شود. چند پیشنهاد دیگر هم داشتم، اما تا زمانی که ضرورت ایجاب نکند، سعی می کنم که در این روزها کاری انجام ندهم.
 
ساناز قنبری / گروه فرهنگ و هنر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها