گیاه زیبای سدوم مورگانیانوم یا دم الاغی دارای ساقه های بلند و پر پشتی می باشد و در زیر نور آفتاب شدید به خوبی رشد و نمو می کند.
کد خبر: ۱۲۸۵۲۴۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک ، گیاه مورگانیانیوم ، یک گیاه مکنده است که علاوه بر "دم الاغ" با نام های دیگری از قبیل گیاه دم اسب ، دم گوسفند و گیاه دم میمون نیز شناخته می ‎شود . این گیاه که دارای بیش از 600 گونه مختلف است ، متعلق به مکزیک بوده و عضوی از گیاهان خانواده کراسیولاسیا است و از محبوبیت بالایی در نزد دوست داران گیاهان خانگی برخوردار می ‎باشد . در این قسمت به ارائه توضیحاتی در زمینه پرورش و نگهداری از گیاهان مورگانیانوم یا دم الاغ خواهیم پرداخت.

گیاه دم الاغ به چه شکلی است ؟

این گیاهان بر خلاف سایر گیاهان عضو خانواده موگانیانوم دارای ساقه های بلند و پر پشتی است . در صورت به عمل آوردن مراقبت های لازم از این گیاه ، گیاه دم الاغ تا حدود 90 الی 121 سانتی متر رشد خواهد کرد . البته این گیاهان دارای گونه های کوچک تری نیز هستند که طول برگ آن ها به چیزی حدود 4 سانتی متر و ساقه های آن ها حدود 45 سانتی متر می ‎رسد.
نیازهای مراقبتی گیاه سدوم مورگانیانوم یا دم الاغ

نور مناسب

گیاه دم الاغ نیازمند نور زیاد ، حداقل 4 ساعت در طول روز است . بسیاری از پرورش دهندگان این گیاه توصیه می ‎کنند که آن را در معرض نور خورشید نگهداری کنید ، در حالی که برخی دیگر معتقدند قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب باعث زرد شدن برگ های آن خواهد شد.

دما

از آن جایی که این گیاهان متعلق به نقاط گرمسیری می‎ باشند ، می ‎توانید در تمام طول فصل تابستان از آن ها در خارج از محیط منزلتان نگهداری کنید اما با این وجود قبل از سرد شدن هوا در فصول سرد سال ، آن ها را به داخل منزل خود منتقل کنید . دمای محیط نگهداری از گیاه دم الاغ در طول فصل زمستان باید بین 10 تا 15 درجه سانتی گراد باشد.

آبیاری مناسب

برخلاف سایر گیاهان خانواده مورگانیانوم ، گیاهان دم الاغ به منظور برخوردار بودن از برگ های سر سبز و جذاب ، نیازمند آبیاری شدن در دفعات و میزان بالایی هستند ؛ بنابراین این گیاهان را در طول فصل رشد مرتبا آبیاری کنید . به طور کلی ابتدا اجازه دهید که سطح خاک گیاه خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید . گیاهان بالغ معمولا نیازمند آبیاری بیشتری در مقایسه با گیاهان نابالغ هستند.

در صورتی که این گیاه در طول فصل زمستان دارای رشد کندتری به نسبت فصل رشد خود بود، آبیاری آن را کاهش دهید.

خاک مناسب

خاک مناسب برای گیاهان دم الاغ ، خاکی متشکل از خاک گیاه کاکتوس ، خاک گلدان معمولی و مقداری پرلیت یا پومیس می ‎باشد . نفوذ پذیر بودن خاک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کوددهی

گیاهان دم الاغ معمولا نیازمند تغذیه شدن با کود در دفعات بالایی نیستند و تنها کافیست ماهی یک مرتبه در طول فصل رشد آن ها را با کود مایع ضعیف مخصوص گیاهان کاکتوس تغذیه کنید و از کوددهی این گیاه در طول فصل زمستان خودداری کنید.

تعویض گلدان

گیاهان دم الاغ معمولا نیازمند تعویض گلدان در دفعات بالایی نیستند و تنها کافیست در صورتی که گلدان فعلی گیاهتان برای رشد آن کوچک شد ، اقدام به انجام این کار کنید.

در صورت تمایل به تعویض گلدان گیاهتان ، لازم است به مدت چند هفته از آبیاری آن خودداری کنید . این امر باعث می ‎شود که ساقه و برگ های گیاه در هنگام تعویض گلدان انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و به آن ها آسیبی وارد نشود.

تکثیر

تکثیر گیاهان دم الاغ غالبا کار آسانی نیست اما با این وجود در صورت تمایل به انجام این کار، روش قلمه زنی را انتخاب کنید . برای انجام این کار ابتدا یکی از ساقه های گیاه را جدا کرده و اجازه دهید به مدت چند روز خشک و سفت شود و سپس آن را درون گلدانی حاوی خاکی متشکل از خاک مخصوص گیاه کاکتوس ، پرلیت و ماسه قرار دهید.

خاک را مرطوب نگه داشته و گلدان را در محلی دارای نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید و پس از ریشه زایی قلمه و رشد 1.5 سانتی متری آن ، می ‎توانید گیاه را به گلدان دیگری منتقل کرده و مراقبت های لازم از آن را به عمل آورید.
آفات و بیماری ها

همانند سایر گیاهان ، گیاهان دم الاغ نیز در صورت عدم مراقبت های لازم مستعد ابتلا به بیماری ها و آفات مختلفی خواهند بود که در این بخش به ارائه توضیحاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.

حشرات میلی

این حشرات معمولا به دلیل نگهداری گیاه در مکان های سرد و اشکالات غذایی بروز پیدا می ‎کنند . اگرچه تشخیص آن ها معمولا کار دشواری است اما در صورت مشاهده این حشرات ، با استفاده از سموم دفع آفات و محلول روغن نیم ، اقدام به از بین بردن آن ها کنید . از آن جایی که این آفات ریشه گیاهان را نیز مورد حمله قرار می ‎دهند ، بهتر است خاک گیاه را تعویض کنید.

پوسیدگی ریشه

آبیاری بیش از حد گیاهان دم الاغ و عدم تخلیه آب اضافی خاک ، منجر به پوسیدگی ریشه های گیاه خواهد شد که در این وضعیت ، بهتر است قسمت های آلوده ساقه و ریشه ها را از قسمت های سالم آن جدا کرده و گیاه را به خاک جدید دارای خاصیت نفوذ پذیری و گلدان دارای سوراخ های زهکشی منتقل کنید و از آبیاری بیش از حد گیاه نیز خودداری کنید.

نور کم

رنگ پریدگی و خشک شدن برگ های گیاه ناشی از عدم تامین نور کافی برای گیاه است . به منظور برطرف کردن این وضعیت ، برگ های خشک شده گیاه را جدا کرده و آن را به مکانی دارای نور کافی (حداقل 4 ساعت در طول روز) منتقل کنید.

ریزش برگ های گیاه

لمس برگ های گیاه دم الاغ باعث ریزش آن ها خواهد شد . به منظور جلوگیری از این وضعیت ، گیاه را به مکانی دور از دسترس افراد منتقل کنید.

آیا گیاه دم الاغ برای حیوانات سمی است ؟

مطالعات نشان می ‎دهد که گیاه دم الاغ دارای هیچ گونه ماده سمی برای سایر حیوانات نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها