پیام حكیمانه و عزتمندانه حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌ا...تعالی) خطاب به جوانان فرانسوی، از ابعاد مختلفی قابل بررسی است.
کد خبر: ۱۲۸۴۲۵۰

ایشان، جوانان فرانسوی را به تامل در رفتار سیــــاستمـــداران كشورشان (و سیــاستمـداران غــــربــی) فراخوانده‌اند. این در حالی است كه طی دهه‌های گذشته و اخیر، مقامات غربی همواره از نقد رویكرد و رفتار خود توسط جوانان اروپایی هراسان بوده‌اند.

مقامات كشورهای غربی كه میان گفتار و عمل آنها تناقضی عمیق وجود دارد، همواره از تمركز افكار عمومی كشورها و خصوصا جوانان بر عملكرد خود جلوگیری كرده‌اند. آنها با خلق دغدغه‌های كاذب و متاثر از روزمرگی برای جوانان خود، هرگز اجازه تمركز دقیق آنها روی پارادوكس‌های بی‌انتهای رفتاری خود را نداده‌اند.

با این حال امروز ماجرا با قبل متفاوت است. جوانان اروپایی به‌وضوح نسبت به تناقض رفتار و عمل سیاستمداران خود آگاه شده‌اند. آنها به‌خوبی دریافته‌اند كه حقوق بشر، آزادی بیان، دموكراسی و واژگانی از این دست به‌جای این‌كه حكم یك ارزش را در نگاه سیاستمداران غربی داشته باشند، حكم واژگانی ابزاری و بهانه‌هایی برای اعمال تهدید و فشار علیه دیگر كشورهای جهان محسوب می‌شود.

بدون شك پیام اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به جوانان فرانسوی، حس مطالبه‌گری را در میان آنها بیدارتر خواهد كرد. باید تاكید كنیم كه آگاهی و پرسشگری جوانان، دو خط قرمز نانوشته مقامات سیاسی و امنیتی غرب محسوب می‌شود.

به عبارت بهتر، جوانان پرسشگر و آگاهی كه به دنبال رصد هوشمندانه وقایع پیرامونی خود باشند از دید اكثر سیاستمداران غربی جوانی ایده‌آل محسوب نمی‌شوند. از دید مقامات غربی، جوان مطلوب، آن جوانی است كه نسبت به آنچه در پیرامون خویش می‌گذرد بی‌تفاوت باشد و روزمرگی شاخص اصلی زندگی فردی و اجتماعی آن را تشكیل دهد.

از دید سیاستمداران غربی، حس تفكر و پرسشگری در میان جوانان باید به هر قیمت ممكن سركوب شود و احساسات غریزی و مادی‌گرایانه جایگزین آن شود.

در این صورت، جوان غربی به تابعی از ساختار سیاسی و فكری حاكم در آمریكا و اروپا تبدیل می‌شود و این دقیقا همان چیزی است كه امثال ترامپ، مركل، جانسون و مكرون به دنبال آن هستند.

بدون شك در آینده‌ای نزدیك، شاهد شكل‌گیری دیالوگ‌های انتقادی و موثری میان جوانان غربی و حكومت‌های غربی بر سر ارزش‌های متناقض و دروغین حاكم بر كشورهایشان خواهیم بود.

فادی بودیه - سردبیر نشریه لبنانی المرایا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها