خانه تکانی به عنوان یکی از رسوم ایرانی ها در روزهای پایانی سال، بعضا با استفاده نادرست از شوینده ها و پاک کننده، سلامت هموطنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
خانه تکانی به عنوان یکی از رسوم ایرانی ها در روزهای پایانی سال، بعضا با استفاده نادرست از شوینده ها و پاک کننده، سلامت هموطنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
کد خبر: ۱۲۸۳۹۰۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبر گزاری مهر،ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام یا دستشویی خطرناک است، زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گازکلر آزاد می شود که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می کند که بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای کوچک علایم شدید تنفسی ایجاد می کند.

بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده آن است که آنها را با آب گرم مخلوط کنند و یا از آنها در محیط های بسته ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنند. پیشنهاد می شود از مواد شوینده و پاک کنندهای استفاده شود که آسیب کمتری می رساند، مثلاً استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارند، بسیار ایمن تر از استفاده ازمواد سفیدکننده ای است که بخار دارد.

ضرورت دارد هنگام خانه تکانی از پاک کننده استاندارد استفاده کنید. ازمصرف مواد شوینده و پاک کننده ها درفضاهای بسته خودداری کنید. بخار متصاعد شده ازترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناک است و خانم ها باید از ترکیب این دو ماده جداً بپرهیزند. هنگام شستشوی حمام و دستشویی از ماسک های محافظ استفاده کنید، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنید تا جریان هوا برقرار شود.

عبور مواد شوینده از ماسک ها

توجه کنید بسیاری از مواد ضد عفونی کننده به راحتی از ماسکهای کاغذی عبور می کنند و می توانند موجب آسیب به ریه شوند. بنابراین تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره ها، استفاده نکردن از محلول های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی می تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی ها و پیشگیری ازاین مشکلات کمک کند. پوشیدن دستکش و ماسک هنگام استفاده ازمحصولات سوزاننده ضروری است.

بر پایه این گزارش، استفاده ازمواد شوینده شیمیایی ممکن است باعث تشدید بیماریهای قلب، عروقی و ریوی شود. موادشوینده شیمیایی روی زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشترآسیب رسان است. به این نکات به صورت ویژه توجه کنید: مطمئن شوید که استفاده، نگهداری و دفع موادشیمیایی، مطابق با دستورالعمل سازنده است. موادخطرناک باید درمکانی دور ازدسترس بچه ها نگهداری شوند. درب محصولات شیمیایی و پاک کننده ها را محکم ببندید. در صورت جابجا کردن مواد، بقیه ماده را در ظرف اصلی بازگردانید. فرآوردههای حاوی موادشیمیایی پرخطر را در ظروف ویژه نگهداری کنید. هرگز برچسب روی ظروف موادشیمیایی را برندارید، اگر برچسب روی ظروف دچارپوسیدگی شده مجدداً روی آن برچسب بزنید.

اقدام ضروری در مسمومیت های ریوی

اولین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست، چرا که استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می کند و باعث ایجاد آرامش می شود. استفاده از بخور، به خصوص بخور سرد بسیار کارآمد است• خودداری از صحبت کردن، مفید است. ارجاع هرچه سریع تربه پزشک یا تماس با اورژانس ضروری است.

آسیب ناشی از مواد شوینده بر چشم

انواع مواد شیمیایی می توانند به چشم آسیب برسانند، مواد شوینده و رنگبر ازجمله خطرناکترین مواد برای چشم به شمار می روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنیه را زخم کرده و حتی درموارد شدیدتر می توانند به سوراخ شدن کره چشم منجر شوند.

مواد شوینده همچنین می توانند موجب ایجاد زخمهای شدید در پلک شده و چسبندگی های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشند. آسیب ناشی از این مواد ممکن است آن قدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود.استفاده ازعینک حفاظتی جهت کاهش آسیب چشمها توصیه می شود.

خطر مسمومیت کودکان با مواد شوینده

کودکان به علت کنجکاوی ممکن است درتماس با این مواد قرارگیرند، بی دقتی و سهل انگاری در استفاده، نگهداری یا جابجا کردن مواد پاک کننده و سفیدکننده کودکان را درمعرض خطر قرارمی دهد. مصرف اتفاقی این مواد منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می شود و عمل بلع را با مشکل مواجه می کند.

محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه درظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچگاه این مواد را درظروف موادخوراکی (مانند بطری نوشابه ) نگهداری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان می شود. والدین در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، آنها را وادار به استفراغ نکنند، زیرا این کار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می شود. بلافاصله دهان کودک را شستشو داده کودک آب نخورد چون وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می شود، جذب آن سریعتر می شود ووضعیت بدتر می شود. بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن شیر عمل رقیق سازی انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها