محققان قرصی ابداع کرده‌اند که با مصرف آن می‌توان خر و پف به هنگام خواب را متوقف کرد.
کد خبر: ۱۲۸۳۶۹۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این قرص جدید علائم آپنه انسدادی خواب (OSA) را کاهش می دهد ؛ علائم آپنه انسدادی خواب باعث بروز خروپف شدید و گاهی وقفه تنفسی می شود.
نتایج اولیه آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که مصرف شبانه این قرص، این مشکلات را تا ۷۴ درصد کاهش می دهد.
مردان و زنان هر دو می توانند به آپنه انسدادی خواب مبتلا شوند اما این عارضه در میان مردان بالای ۴۰ سال شایع تر است.
چاقی نیز یکی از عوامل اصلی خطرساز ابتلا به آپنه انسدادی خواب است.
این عارضه زمانی بروز می کند که عضلات موجود در مسیر هوایی که به طور طبیعی هنگام خوابیدن شل می شوند، کاملاً فرو می ریزند.
صدای خر و پف ناشی از خروج هوا از یک شکاف کوچک در گلو است و زمانی که عضلات کاملا فرو می ریزند تنفس برای ۱۰ ثانیه یا بیشتر قطع می شود. 
این قرص جدید که در حال حاضر با نام  AD۱۰۹ شناخته می شود حاوی دو دارویی است که در بازار موجود است.
یکی از این داروها، «آتوموکستین» نام دارد که حدود ۲۰ سال است وجود دارد و به طور گسترده ای برای درمان اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه (ADHD) در کودکان استفاده می شود.
این دارو موجب افزایش سطح یک ماده شیمیایی در مغز به نام «نورآدرنالین» می شود که به بهبود تمرکز کمک می کند. 
محققان آمریکایی که این قرص جدید را ابداع کرده اند، معتقدند که نورآدرنالین همچنین موجب تحریک آزادسازی سلول هایی به نام «نورون های حرکتی» می شود که عضلات مسیر هوایی را در وضعیت خوبی نگاه داشته و خطر فروریزش عضلات را در هنگام خواب کاهش می دهند.
داروی دیگر که «اکسی بوتینین» نام دارد، معمولاً برای بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار تجویز می شود؛ این دارو با کاهش اسپاسم عضلات کنترل کننده مثانه، نشت ادرار را متوقف می کند.
در حال حاضر هیچ یک از این دو دارو برای درمان آپنه انسدادی خواب (OSA) استفاده نمی شود اما در یک مطالعه که سال ۲۰۱۸ توسط محققان بیمارستان «زنان و بریگام» در بوستون در آمریکا انجام شد، این دو دارو هم زمان به ۲۰ فردی که شب ها خر و پف می کردند، داده شد و تنها پس از یک شب تاثیر قدرتمندی را نشان داد.
اکنون یک شرکت آمریکایی به نام Apnimed این دو دارو را در یک کپسول ترکیب کرده و در حال انجام یک آزمایش بالینی است.
با این حال این درمان ممکن است بدون خطر نیز نباشد. اکسی بوتینین می تواند باعث خشکی چشم، گرفتگی معده و خواب آلودگی شود و آتوموکستین نیز با افسردگی و افکار خودکشی در برخی از کودکان ارتباط داشته است.
دکتر «نیل استنلی» یک متخصص مستقل خواب و عضو انجمن خواب انگلیس، می گوید: یافته های اولیه این مطالعه جالب توجه و کاهش علائم بسیار امیدوارکننده است اما برای پی بردن به پایداری تاثیرات این قرص لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.


  



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها