کثیفی لنز و فیلتر دوربین نیز تاثیر زیادی را در عکس خروجی خواهد گذاشت.  یکی از عوامل مهمی که در کیفیت عکس‌های شما تاثیر بسزایی دارد، تمیزی و شفافی لنز و فیلتر دوربین است.
کثیفی لنز و فیلتر دوربین نیز تاثیر زیادی را در عکس خروجی خواهد گذاشت. یکی از عوامل مهمی که در کیفیت عکس‌های شما تاثیر بسزایی دارد، تمیزی و شفافی لنز و فیلتر دوربین است.
کد خبر: ۱۲۸۰۵۱۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نورنگار، قبل از هر چیز لازم است در مورد تمیز کردن لنز و فیلتر بدانید:

• لنز و فیلتر کثیف می تواند بر کیفیت عکس شما تأثیر منفی بگذارد.

• روش‌ها و ابزارهای صحیح و نادرستی برای تمیز کردن لنز و فیلتر های نوری وجود دارد که باید در انتخاب ان ها دقت کنید.

• اطالاعات زیادی در مورد موضوع “تمیز کردن لنز ها” وجود دارد که برخی از آن ها اشتباه هستند.

پس بهتر است ساده به مسائل نگاه کنیم تا بتوان بهترین و مطمئن ترین راه را برای تمیز کردن لنز و فیلتر ارائه دهیم و زمان بیشتری را صرف عکاسی کنیم تا امور تمیز کردن.

قانون اول – از تمیز کردن غیر ضروری لنز خودداری کنید.

شیشه ساختاری نسبتا سخت و بادوام دارد، اما زمانی که پوشش های مدرن و سایر مواد شیمیایی را به آن اضافه می کنیم شیشه‌ای خواهیم داشت به نام لنز که بیشتر نسبت به خراش، مواد شیمیایی و تماس آسیب پذیر می‌شود. به همین دلیل است که سعی می‌کنیم لنزها و فیلترهای خود را از هر گونه اثرانگشت و کثیفی دور نگه داریم و از تعاملات فیزیکی مثل لمس سطح لنز و حتی تمیز کردن بی مورد خودداری کنیم.

اگر دوربین تان را در کیف مخصوص یا حتی قفسه اتاقتان نگهداری می‌کنید، استفاده از محافظ لنز جلو و عقب، به تمیز نگه داشتن اجزای نوری شما کمک می‌کند. این نکته را هم فراموش نکنید که لنز های شما از تمیزکردن گاه به گاه کیف دوربین‌تان بی بهره نمی مانند، چون که مطمئنا گرد و غبار و خاک راهی به درون کیف شما پیدا می کنند و خود را به لنز می‌چسبانند.

 

قانون دوم – گرد و غبار همه جا وجود دارد.

“گرد و غبار همه جا و همه جا گرد و غبار هست”.

گرد و غبار نه تنها روی سطح لنز بلکه ممکن است به درون ساختار لنز شما نیز وارد شود. لنزها اصولا در کارخانه‌های بسیار تمیز ساخته می‌شوند، در واقع تولید کنندگان مکان هایی را انتخاب می کنند که حتی الامکان از ورود گرد و غبار محیط اطراف جلوگیری کنند. اما در این صورت لنزهای نو و جدید هم ممکن است آثار گرد و غبار را بین اجزای خود داشته باشند. با این همه، گرد و غبار، دشمن اصلی لنز نیست. اما وقتی یک لنز سالها در قفسه اتاق شما نگه داری می‌شود، حجم زیادی گرد
و غبار بروی آن انباشته می‌شود آنگاه در صورت استفاده مجدد با مشکلات مربوط به کیفیت عکس رو به رو می‌شوید.

ولی باید اشاره کنیم که مقادیر کم گرد و غبار چه بر سطح لنز و یا حتی درون آن تأثیری بر کیفیت عکس شما نخواهد داشت. “مقادیر کم گرد و غبار چه بر سطح لنز و یا حتی درون آن تأثیری بر کیفیت عکس شما نخواهد داشت”. این عبارت عمدا تکرار شد. چون اگر مدام در حال تمیز کردن لنز خود باشید تا هیچ گونه گرد و غباری روی آن نباشد، عمر لنز کوتاه خواهد شد، در واقع هر بار که شیشه لنز را تمیز می‌کنید احتمال خراش سطح آن وجود دارد.

قاون سوم – از لکه های قسمت پشتی لنز غافل نشوید.

اثر چربی انگشت و دودهای سیاه رنگ بر قسمت پشتی لنز، بیش ترین تاثیر را بر کیفیت عکس خواهد داشت، چون دقیقا مسیری است که نور از آن قسمت متمرکز می شود. اما باید امیدوار بود که این قسمت کمتر مستعد آلوده شدن است، چون زمانی که بر دوربین سوار می شود از دسترس انگشتان چسبناک کودکان، خودتان یا خطرات محیط اطراف به دور است. راهکار تمیز کردن اجزای نوری دوربین در این جا یک پروسه سه مرحله ای ساده اما موثر را برای تمیز کردن لنز و فیلتر با هم مرور می کنیم:

1-تا حد امکان به کمک یک برس نرم یا دمنده هر گونه گرد و غبار را از سطح لنز جدا کنید.

2-چند قطره محلول پاک کننده لنز را برروی پارچه مخصوص لنز بریزید.

3-از مرکز لنز به سمت بیرون آن با حرکت دست دایره ای شکل هر گونه چربی، اثر انگشت و لکه را پاک کنید.

تحلیل و بررسی پاک کننده های لنز دوربین

توجه داشته باشید که هر زمان بخواهید می‌توانید از این پروسه سه مرحله ای را برای تمیز کردن لنز خود به کار بگیرید حتی وقتی با لکه های چربی و اثر انگشت رو به رو می شوید اما لطفا از تمیز کردن غیر ضروری خودداری کنید. در ضمن احتیاجی نیست که برای این کار حتما در یک اتاق خالی از گرد و غبار باشید و یک دست لباس تمیز و دستکش لاستیکی دست کنید.

 

قسمت جلویی لنز و بدنه آن از جمله قسمت‎هایی از لنز هستند که بیشتر در معرض محیط اطراف قرار می‌گیرند. برای محافظت قسمت جلویی بهترین راه استفاده از فیلتری با کیفیت بالاست. اصولاً فیلتر از خود لنز ارزان قیمت‌تر است و می‌تواند محافظ خوبی برای لنز گران قیمت شما باشد. فیلتر را نیز می‌توان به روش لنز تمیز کرد. نکته دیگر این که اگر بدنه لنز کثیف باشد بر کیفیت عکس شما تأثیری نخواهد داشت اما می‌تواند بر مسائل مربوط به مکانیسم زوم و فوکوس در دوربین تأثیرگذار باشد. از محلول پاک کننده لنز و پارچه آن می‌توان برای تمیز کردن بدنه لنز هم استفاده کرد.

برس ها و دمنده ها

وقتی مجبورید از جریان هوا برای زدودن گرد و غبار لنزتان استفاده کنید، بهترین راه به کارگیری یک دمنده است اما از به کار بردن هوای فشرده خودداری کنید. اگر هم دمنده‌ای در دسترس ندارید می‌توانید از توان ریه خود استفاده کنید و سطح لنز را فوت کنید اما مراقب باشید بزاق دهانتان و یا آنچه خورده‌اید برروی لنز پرتاب نشود پس، یک دمنده باید یکی از تجهیزات اصلی کیف دوربین DSLR شما باشد.

 

علاوه بر دمنده، برس های پاک کننده زیادی نیز در بازار موجود است. بهترین برسی که میتوان پیشنهاد داد با موی شتر است و بسیار کارآمد است. مراقب باشید موهای برس را با انگشتان چرب لمس نکنید مگر اینکه بخواهید حین تمیز کردن لکه های چربی را به لنز خود منتقل کنید.

پارچه، دستمال و پاک کننده

کاغذهای پاک کننده لنز اصولا ارزان قیمت هستند. ترجیحا فقط یک بار استفاده کنید و بعد از هر بار مصرف، دور بیاندازید.

پارچه های میکروفیبر نیز بسیار معروف هستند و برای استفاده بهتر از آنها نکاتی را یادآور می‌شویم، از جمله این که آنها را تمیز
نگه دارید تا حین پاک کردن لنز دوده و یا آلودگی‌های آن سبب خراش سطح لنز نشود و بتوانید چند مرتبه استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید آن‌را شستشو دهید بهتر است از محلول‌های نرم کننده استفاده نکنید چراکه اگر مواد شیمیایی نرم کننده بروی پارچه باقی بماند می‌تواند سطح لنز را خدشه دار کند.

مجددا تکرار می‌کنم که از تمیز کردن غیر ضروری لنز خودداری کنید اما اگر پاک کننده لنزی در درسترس ندارید و مجبور به استفاده از آن هستید، اگر ریسک کنید و از تی شرت با جنس 100% پنبه و نفس گرم خود استفاده کنید مطمئن باشید دنیا به آخر نمیرسد. اما خب با کمک پارچه‌های پاک کننده مخصوص قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت.

ناگفته نماند اسفنج‌های پنبه‌ای می‌تواند برای پاک کردن لبه‌های لنز مفید باشد، اما حوله‌های مخصوص خشک کردن صورت به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود، از آنجا که برخی از برندها سایشی هستند و برخی حاوی روغن و گاها لوسیون، می‌تواند به لنز شما آسیب رساند و آن را لکه دار کند.

جالب است بدانید بسیاری از تولیدکنندگان لنز، محلولهایی با فرمولاسیون خاص نیز طراحی می‌کنند تا بتوان از آن برای پاک کنندگی اجزای نوری دوربین استفاده کرد. تاکید می‌کنیم که این محلول‌ها را می‌توان با قیمت مناسب پیدا کرد اما اگر میخواهید محلول خود را داشته باشید یا حتی یک گالن 50 لیتری از آن را ذخیره کنید می‌توانید از ایزوپروپیل الکل با درصد خلوص بالا کمک بگیرید. آب دوبار تقطیر هم می‌توانید استفاده کنید اما توجه داشته باشید که یک پاک کننده اختصاصی نیست و مانند رطوبت ناشی از نفس گرم برای لکه های محلول در آب موثر خواهد بود.

فقط این که از استون به هیچ وجه استفاده نکنید با اینکه یک پاک کننده خیلی خوب است اما وقتی برای تمیز کردن لنز و فیلتر از آن استفاده می‌کنید می‌تواند اثرات منفی بر پلاستیک؛ رنگ بدنه لنز و حتی پوشش نوری آن داشته باشد. استفاده از شیشه پاک کن ‌های خانگی نیز برای پوشش‌های نوری توصیه نمی‌شود. پس نتیجه اینکه محلول‌های پاک کننده مخصوص، الکل و آب دوبار تقطیر خود بهترین گزینه‌ها هستند. اما نکته دیگری که باید بدانید این است که از هر محلولی استفاده می کنید آنرا بروی پارچه اسپری کنید تا این که مستقیم برروی لنز بزنید چون اولا این امکان وجود دارد تا محلول بر اثر اسپری کردن مستقیم روی لنز به سمت لبه‌ها حرکت و به درون بدنه آن نفوذ کند . لنزهای ضدآب هم از این قضیه مستثنی نیستند و ممکن است محلول به علت خاصیت مویینگی مایعات به ساختار داخلی لنز وارد شود. شما می‌توانید کیت تمیز کننده ها را در اینجا ببنید.

 

ثانیا قطرات مایع به خودی خود می‌توانند به عنوان لنز عمل کنند آنگاه نور خورشید را بروی یک نقطه از سطح لنز متمرکز کرده و سطحی فوق العاده گرم ایجاد می‌کنند که می‌تواند به لنز و پوشش سطح آن آسیب برساند. علاوه بر آن اگر آب یا هر مایع ولرم
دیگری برای مدت طولانی در تماس با سطح لنز باشد می‌تواند خاصیت خورندگی از خود نشان دهد.

 

تکنیک پاک کردن

پاک کردن سطح لنز با حرکت دست دایره‌ای شکل به جای حرکت طولی در سطح آن باعث می‌شود لنز کمتر در معرض خطر خدشه‌دار شدن قرار بگیرد. بهتر است حین تمیز کردن لنز و فیلتر فشار کافی را برای از بین بردن لکه‌ها اعمال کنید. در دوربین‌های DSLR یا SLR وقتی از منظره یاب(چشمی)نگاه می‌کنید ممکن است ذرات گرد و غبار را در اطراف تصویر خود ببینید اما خیالتان راحت باشد که بر کیفیت عکس‌تان تاثیری ندارند چون این ذرات بروی آینه دوربین یا درون منشور منظره یاب قرار دارند.تمیز کردن آینه آسان نیست و توسط تنکنیسین ها انجام می شود. باید مراقب باشید، که استفاده از دمنده می‌تواند سبب نفوذ ذرات گرد و غبار از آینه به حسگر دوربین شود که قطعا بر کیفیت عکس تأثیر می‌گذارد.

یک نکته هم برای کاربران لنزهای اسپرت، تلسکوپ ها و عکاسان شب یادآور می‌شویم و آن این که، اگر از چراغ قوه‌های فیلتر شده با رنگ برای بررسی تمیز بودن لنز خود استفاده می‌کنید، دقت کنید، چون ممکن است برخی از کثیفی‌ها و لکه‌ها خود را نشان ندهند.

در نهایت با هم مرور می‌کنیم که اگر می‌خواهید دوربین و لنز خود را تمیز کنید از پارچه و محلول مخصوص پاک کنندگی استفاده کنید. در این بین تمیز کردن محل اتصال لنز و دوربین را فراموش نکنید. در ضمن اگر ماونت لنز شما فلزی است باید از پارچه جداگانه برای تمیز کردن سطح لنز استفاده کنید چون ذرات فلزی ریزی ممکن است بروی پارچه باقی بماند که نباید به سطح شیشه ای لنز منتقل شود. پس نتیجه این که پروسه سه مرحله ای تمیز کردن لنز و فیلتر دوربین را فراموش نکنید چون گرد و غبار همه جا هست، و سعی کنید بیشتر عکاسی کنید و لذت ببرید تا این که بخواهید لنز و دوربین خود را تمیز کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها