با 8کلید طلایی محبوب دلها باشید

8 رمز محبوبیت در کلام امام علی(علیه السلام )

برکت فرزند دختر داشتن

ثواب داشتن دختر

کسانى که بر این باورند که در اسلام به زن و حقوق زن، بها داده نشده است با این گونه روایات چه مى‏ کنند؟! روایاتى که آدمى را به داشتن دختر پاکدامن، مباهى و سرافراز مى ‏سازند.
کد خبر: ۱۲۷۸۲۷۶

مایه خوش یمنی و خوبى زن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ریحانه های بهشتی ، رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین فرزندش دختر باشد.»

دختران حسناتند، و پسران نعمات

ابان بن تغلب از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود: دختران حسناتند، و پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب بازخواست مى‏شود.

دختر مایه نزول برکت و رحمت و زیارت فرشتگان

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانه‏اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مى‏شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى‏گردد و فرشته‏ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مى‏نویسند.»

ثواب داشتن دختر

یاری دختر دار تا روز قیامت

 روایت شده است که از یکى از دو امام باقر یا صادق (علیهما السّلام) فرمودند: هر گاه مردى داراى دخترى شود، خداوند فرشته‏اى را بر او فرود مى‏آورد تا بال خود را بر سر و سینه آن دختر کشیده گوید: این موجود ناتوانى است که از ضعف آفریده شده است، و کسى که بر او انفاق کند و هزینه او را بر عهده بگیرد تا روز قیامت یارى خواهد شد.

دختر ریحانه خوش بو

روایت شده است که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را به میلاد حضرت فاطمه (علیها سلام) بشارت دادند، آن حضرت به چهره اصحابش نگاهى انداخت، و چون آنان را اندوهگین دید فرمود: «شما را چه شده است؟! (فاطمه من) ریحانه‏اى است که او را مى‏بویم، و روزى او با خدا است.»

امیرالمومنین على (علیه السّلام) فرمود: «هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) داده مى‏شد، آن حضرت مى‏فرمود: شاخه گل خوشبویى است، و روزى او هم به عهده خداوند متعال است

دختر دلسوز والدین

امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم(علیه السّلام) از پروردگارش خواست که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند».

دختر داشتن برابر با برکت، یارى خداوند و ثواب دختر داشتن بیشتر ازهزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن

رسول خدا صل(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس یک دختر دارد خداوند او را کمک مى‏کند و یارى مى‏نماید و برکت مى‏دهد و او را مى‏آمرزد.» در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن است.»

دختران باقیات الصالحات

پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند دختر، دختران، با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد کننده هستند و دختران باقیات الصالحاتهستند.»

سرپرستی دختران برابر با مانع ورود به جهنم ،وجوب بهشت و باغ‏هاى بهشتى

پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند:«هر کس از سه دختر سرپرستى کند سه باغ از باغ‏هاى بهشتى به او داده مى‏شود که هر باغى از دنیا و آنچه در دنیاست بزرگتر است.» در حدیث دیگری فرمودند: «کسى که سه دختر دارد و بر رنج و سختى و راحتى آنان شکیبا باشد اینان در روز قیامت مانعى (از جهنّم) براى او خواهند بود.»در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس خرجى سه دختر یا سه خواهرش را بدهد بهشت بر او واجب است » پرسیدند: اى رسول خدا! خرج دو نفر را نیز؟، فرمود بله و دو نفر گفتند: اى رسول خدا! و یک نفر؟، فرمود: و یک نفر. و حضرت (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس سه دختر و سه خواهر را سرپرستى کند و بر جاى دادن ایشان صبر کند تا آنکه شوهر کنند یا آنکه بمیرند و در قبر جاى کنند من و او همانند این دو انگشت (به انگشت شهادت و وسط اشاره کرد) در بهشت جاى داریم عرض کردم: اى رسول خدا! و دو تا؟، فرمود: و دو تا عرضه داشتم: و یکى، فرمود و یکى». 

امام صادق علیه السّلام) فرمود: «هر کس دو دختر و یا دو خواهر و یا دو عمّه و یا دو خاله را تکفّل کند ما او را از آتش باز مى‏گیریم.»

دختران با حجاب و عفیف ، بهترین فرزندان

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «دختران پشت پرده (با حجاب و عفیف) بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش قرار مى‏دهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت مى‏برد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر دارد خداوند جهاد و صدقه دادن را از او بر مى‏دارد.»

برخورد معصومین(علیهم السّلام)  با جاهلیت

برای مردى دخترى متولد شد حضرت امام صادق (علیه السّلام) او را در حال خشم دید به او فرمود: اگر خداى تعالى به تو وحى مى‏کرد که من براى تو اختیار کنم یا خودت براى خودت اختیار کنى تو در جواب حق سبحانه چه مى‏گفتى؟جواب داد من مى‏گفتم: پروردگارا! تو براى من اختیار کن!  حضرت علیه السلام فرمود: خداى تعالى براى تو اختیار کرد سپس فرمود بجاى پسرى که عالم همراه موسى او را کشت در این گفتار حق سبحان: فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَکاهً وَ أَقْرَبَ رُحْماً ما خواستیم که پروردگارشان فرزندى بهتر و صالح‏تر و رحیم‏تر به آن پدر و مادر دهد خداى تعالى دخترى به آن پدر و مادر داد که از آن دختر هفتاد پیامبر بوجود آمد

مردى به خدمت رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد و به مردى که نزد آن حضرت نشسته بود گفت که: خداوند فرزند دخترى به تو عطا کرده است به محض شنیدن این خبر، چهره آن مرد درهم رفت! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) از او پرسید: تو را چه پیش آمده است؟! عرض کرد: خیر است! حضرت فرمود: تعریف کن که چه شده است؟ عرض کرد: از خانه که بیرون آمدم همسرم در حال زایمان بود، اینک به من خبر دادند که او دخترى زائیده است! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) (که گویى از تغییر حال آن مرد به خاطر دختر دار شدن در شگفت شده بود) به آن مرد فرمود: زمین است که سنگینى او را تحمل مى‏کند، و آسمان است که بر او سایه مى‏افکند، و روزى او با خداست، و او به منزله گل خوشبویى است که تو آن را مى‏بویى؛ سپس رو به اصحاب کرده فرمود: کسى که داراى دخترى مى‏شود، گرفتار است، و کسى که دو دختر دارد، باید به فریادش رسید، و کسى که سه دختر داشته باشد از جهاد و هر کار دشوار دیگرى معاف است، و کسى که داراى چهار دختر باشد، پس اى بندگان خدا به کمک او بشتابید، و اى بندگان خدا به او وام دهید، و اى بندگان خدا به او رحم کنید

راوى گوید: «در مدینه ازدواج کردم. امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: ازدواجت چگونه بود؟ در پاسخ عرض کردم: همه خوبى‏هایى که از یک زن مى‏توان دید در همسرم دیدم ولى او به من خیانت کرد. امام فرمود: چه خیانتى؟ گفتم: دختر زاییده است!!!!!!. امام فرمود: گویا دختر را خوش ندارى؟ خداوند عز و جل مى‏فرماید: «شما نمى‏دانید پدران (و مادران) و فرزندان‏تان، کدام یک براى شما سودمندترند.»

رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است

ثواب خوشحال کردن دختران

پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است و مردى نیست که زنى از محارم خویش را شاد سازد مگر اینکه خداوند در قیامت وى را شادمان خواهد کرد.»

پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس که وارد بازار شود و تحفه‏اى (هدیه‏اى) بخرد و آن را براى افراد تحت کفالتش ببرد او به سان کسى است که صدقه‏اى براى مردمى نیازمند ببرد و باید که پیش از پسران به دختران آغاز کند چون هر کس دخترش را شاد سازد گویا که فردى از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است و هر کس چشم پسرى را روشن و شاد سازد گویا که از ترس خدا گریسته و هر کس از ترس خدا بگرید خداوند او را به بهشت نعیم وارد سازد.»

[۱] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۹

[۲] .  ابن بابویه، محمد بن على – مجاهدى، محمد على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ۱جلد، انتشارات سرور – قم، چاپ: اول، ۱۳۸۱ش.ص۵۰۷

[۳] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۱

[۴] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: ۵۰۹

[۵] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص:۵۰۸  بر اساس این روایت تولد حضرت زهرا سلام اللَّه علیها پس از بعثت حضرت محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت گرفته است و این مغایر گفته اکثر مورّخان اهل تسنن است که تولد آن حضرت را چند سال پیش از بعثت مى‏دانند.

[۶] . راوندى کاشانى، فضل الله بن على – صادقى اردستانى، احمد، النوادر( للراوندی ) / ترجمه صادقى اردستانى، ۱جلد، بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور – تهران، چاپ: اول، ۱۳۷۶ش.؛ ص۱۷۲

[۷] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۴۹

[۸] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۴۹

[۹] . (چیزهایى که پایدار و باقى مى‏ماند و شایسته است)

[۱۰] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۴۹

[۱۱] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۱

[۱۲] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۱

[۱۳] . بن فهد حلى، احمد بن محمد – نائیجى، محمد حسین، آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عده الداعی)، ۱جلد، انتشارات کیا – تهران، چاپ: اول، ۱۳۸۱ ش . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عده الداعی) ؛ ج‏۱ ؛ ص۸۲

[۱۴] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۱

[۱۵] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۴۹

[۱۶] . (حضرت خضر علیه السلام)

[۱۷] . ۱۸/ کهف، ۸۱٫

[۱۸] . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عده الداعی) ؛ ج‏۱ ؛ ص۸۲

[۱۹] . مخصوصا امروزه و با این مخارج سرسام آور ازدواج و جهیزیه دختران!!

[۲۰] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: ۵۰۹

[۲۱] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۷

[۲۲] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۳

[۲۳] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏۲۶، ص: ۶۵۳

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها