گلدان یعنی بستر و محل زندگی گل‌های آپارتمانی، داشتن گلدان های زیبا با طراحی خاص می‌تواند زیبایی گیاهان شما را دو چندان کند.
کد خبر: ۱۲۷۷۰۲۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میهن کاکتوس،

مراحل رنگ‌آمیزی گلدان‌های سفالی:

ابتدا باید سطح گلدان را به خوبی تمیز کرد یعنی می‌توان ابتدا با کمک سمباده سطح گلدان را به خوبی صاف کرد تا تمامی ناصافی‌ها برطرف شود. برای این کار بهتر از سمباده‌های ریز استفاده شود تا خطوط عمیق بر روی سطح گلدان ایجاد نشود.  این عمل موجب می‌شود تا رنگ بهتر بر روی سطح کار قرار گیرد. سپس با پارچه‌ای مرطوب آن را تمیز کرد. همچنین مزندگیی‌توان برای چند ساعت گلدان‌ها را در آب با دمای معمولی و یا یک ساعت در آب ولرم خیساند و در طی این مدت نیز با یک برس و یا دستمال سطح آنان را تمیز کنید و مجدداً در آب قرارداد در مرحله بعد گلدان‌ها را برای چند ساعت در فضای باز می‌گذراند تا به خوبی خشک شود. وجود رطوبت بر روی سطح بدنه یکی از دلایل عدم موفقیت در رنگ‌آمیزی گلدان‌های سفالی است. بعد از خشک شدن گلدان‌ها، آنان آماده رنگ‌آمیزی هستند. مسئله‌ای که اینجا مطرح می‌شود این است که اصولاً این گلدان‌ها بعد از رنگ شدن و در صورت کاشته شدن گیاه در داخل آنان و انجام عمل آبیاری (که عملی غیرقابل‌اجتناب در رشد گیاهان است) کیفیت اولیه رنگ خود را تا حدودی از دست می‌دهند. یعنی یا رنگ کدر می‌شود و یا به دلیل ماندگاری املاح بعد از تبخیر آب، لکه‌های سفیدرنگی بر روی برخی نواحی بدنه گلدان ظاهر می‌شود.

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی

این مشکلات راه‌حل دارند که عبارت‌اند از:
استفاده از چسب چوب رقیق‌شده بر روی تمامی سطح گلدان قبل از شروع مراحل رنگ‌آمیزی. این لایه می‌تواند موجب رنگ‌آمیزی بهتر رنگ به بدنه شود و ماندگاری و شفافیت آن را تا حدودی افزایش دهد.
رنگ‌آمیزی و عایق‌کاری بدنه داخلی گلدان زیرا این کار می‌تواند تا حد زیادی مانع از عبور آب از بدنه داخلی به سمت بدنه خارجی گلدان شود و ماندگاری رنگ موجود بر روی بدنه خارجی را افزایش دهد.
می‌توانید گیاه را داخل گلدان پلاستیکی کوچک‌تری بکارید و گلدان پلاستیکی را در داخل گلدان سفالی رنگ‌شده قرار دهید. بدین‌صورت در زمان آبیاری، آب با سطح گلدان تماس پیدا نخواهد کرد. این روش بخصوص برای گیاهان گلدانی که به نور مستقیم آفتاب نیاز دارند اما ریشه‌های آنان به دلیل گرم شدن سطح بدنه گلدان پلاستیکی ممکن است دچار سوختگی شوند روش خوبی است. درواقع نور به‌جای برخورد با بدنه گلدان پلاستیکی که گلدان اصلی است به گلدان سفالی که جنبه تزئینی دارد برخورد می‌کند و این مسئله تا حد قابل‌توجهی در جلوگیری از داغ شدن گلدان پلاستیکی و درنتیجه آسیب رسی به ریشه‌های گیاه نقش دارد.
از مواد مختلفی برای رنگ‌آمیزی گلدان‌های سفالی می‌توان استفاده کرد اما آسان‌ترین آنان که به‌راحتی از فروشگاه‌های رنگ می‌توان تهیه کرد رنگ‌های آکریلیک هستند. البته از اسپری‌های آماده رنگ نیز می‌توان استفاده کرد اما توجه داشته باشید که در صورت تمایل برای استفاده از اسپری بهتر است از گلدان‌های سفالی استفاده کنید که سطحی صاف و بسیار تمیز داشته باشند.

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی
همچنین تنوع رنگ و طرح در مورد به‌کارگیری اسپری‌های رنگ تا حدودی کمتر از زمانی است که با کمک قلم‌مو از رنگ‌های آکریلیک استفاده و طرح‌های موردنظر خود را بر روی بدنه گلدان پیاده می‌کنید. رنگ‌های آکریلیک علاوه بر تنوع در رنگ‌بندی تقریباً سریع خشک می‌شوند و به‌راحتی بر روی سطوح همانند سفال قابل‌استفاده است. اما حتماً باید سطحی که این نوع رنگ‌بر روی آن استفاده می‌شود خشک و بدون رطوبت باشد. استفاده از ماده‌ای که بانام پرایمر آکریلیک معروف است در مرحله اول و قبل از مصرف رنگ‌های اصلی به رنگ‌پذیری و دوام رنگ کمک می‌کند البته همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد برخی از هنرمندان در این مرحله از چسب چوب رقیق‌شده استفاده می‌کند. رنگ‌های آکریلیک نیز قبل از مصرف باید با توجه به غلظتی که موردنظر شما است رقیق‌شده و سپس مورداستفاده قرار گیرند. برای استفاده از این رنگ‌ها و پیاده کردن طرح ممکن است به چندین قلم‌مو با ضخامت‌های مختلف نیاز داشته باشید بنابراین خیلی بهتر است که ابتدا طرح خود را بر روی کاغذ پیاده کرده و راجع به آن و همچنین رنگ‌های موردنیاز خود تصمیم نهایی را بگیرید و سپس وسایل موردنیاز خود را به شکل کامل تهیه کنید و سپس برنامه رنگ‌آمیزی را شروع کنید.
برای پیاده کردن طرح و خشک شدن رنگ‌ها صبور باشید. گاهی بیش از ۲۴ ساعت لازم است تا رنگ‌ها خشک شوند. همچنین زمانی که قصد دارید تمامی بدنه را ابتدا رنگ کنید و سپس بر روی رنگ جدید طرحی پیاده کنید حتماً اجازه دهید که رنگ زمینه به خوبی خشک شود و سپس کار را ادامه دهید. در انتهای کار نیز استفاده از رنگ جلا یا کیلر به ماندگاری و شفافیت کار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که فقط یک لایه از این ماده استفاده کنید. به‌کارگیری چندلایه بخصوص بافاصله اندک زمانی (یعنی قبل از اینکه لایه اول خشک شود لایه دوم زده شود) موجب ترک خوردن سطح کار می‌شود. 

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی

چگونه شوره را برطرف کنیم؟
پس از خشک شدن گلدان و تبخیر شدم آب یکی از مشکلاتی که به وجود می‌آید باقی ماند املاح بر روی گلدان یا به‌اصطلاح شوره زدن است. برای از بین بردن شوره از روی گلدان‌های سفالی می‌توان با استفاده از سرکه خانگی آن را تا حدود قابل‌توجهی برطرف کرد بدنی صورت که حدود ۰٫۵ کیلو از سرکه سفید خانگی را با حدود ۳٫۶ لیتر آب مخلوط می‌کنیم و کاملاً هم می‌زنیم و سپس پارچه‌ای را به این محلول آغشته کرده و سطوح را با کمک آن پاک می‌کنیم. سپس نواحی را با پارچه مرطوب پاک می‌کنیم و سپس در صورت نیاز و پاک شدن رنگ‌های بدنه گلدان، مراحل رنگ‌آمیزی ترمیمی را انجام می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها