خورش شیرین قاتق گیلان رو میشه به روش های مختلفی تهیه و سرو کرد. میتونین اون رو با شکر، شیرین و یا با رب انار ترش تهیه کنین. بعضی از مناطق شمال کشور هم این خورش رو در کنار خورش فسنجان سرو میکنن.
کد خبر: ۱۲۷۶۶۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایران کوک، شیرین قاتق گیلان که به اسم شیرین خورشت گیلانی یا خورشت آلو قیسی هم شناخته میشه یه غذای فوق العاده خوشمزست. این خورش جذاب اکثرا با گوشت سینه مرغ تهیه و سرو میشه.

طرز تهیه شیرین قاتق گیلان

بیشتر بخوانید : طرز تهیه رب انار خانگی

مواد لازم شیرین قاتق

 

سینه مرغ

۵تکه

پیاز

۵تکه

رب گوجه فرنگی

۲قاشق غذا خوری

برگه قیسی

۱ پیمانه

آلو خورشتی

۱/۲پیمانه

 کشمش

۱پیمانه

زعفران دم کرده

به مقدار دلخواه

شکر

به مقدار دلخواه

آب لیمو

۱قاشق غذا خوری

 زردچوبه، نمک و فلفل

به میزان لازم

روغن

به میزان لازم

 

طرز تهیه شیرین قاتق

 

  1. در طرز تهیه خورشت آلو قیسی گیلان ابتدا باید مرغ ها را بشویید و با مقداری آب، نمک، پیاز، فلفل، زردچوبه و یا مواد دلخواه بپزید. دقت داشته باشید که نباید آب مرغ را دور بریزید. در این مدت پخته شدن مرغ، برگه قیسی خشک را خوب بشویید و تمیز کنید. آلو خورشتی ها را در مقداری آب بریزید تا خوب خیس بخورند.

  2. مقداری زعفران دم کرده آماده کنید. کشمش ها را بشویید و در آب خیس دهید. حالا پیازها را به صورت خلالی برش دهید. در تابه ای مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید. آن ها را خوب سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

  3. در این مرحله از طرز تهیه شیرین خورشت رشتی باید پیازهای سرخ شده را از تابه خارج کنید و در کناری بگذارید. در همان روغن که پیازها را تفت دادید، آلو خورشتی ها و قیسی ها را سرخ کنید.
  4. وقتی قیسی و آلو خورشتی شما به خوبی سرخ شد، آن ها را از روغن خارج کنید و در کاسه ای بریزید. دوباره در همان روغن تابه، مرغ های پخته شده را بریزید و خوب تفت دهید. فقط باید اطراف مرغ کمی سرخ شده و رنگ بگیرد.

  5. حالا برای انجام بقیه مراحل خورشت شیرین قاتق گیلان باید یک قابلمه بزرگ بردارید. مرغ های سرخ شده و آلو خورشتی و قیسی های تفت داده شده را در آن بریزید. آب مرغ را که در ۶ابتدای کار نگه داشتید، در این مرحله به قابلمه اضافه کنید. حالا قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مواد با هم به جوش بیایند.

  6. وقتی مرغ و آلو خورشتی ها با هم چند جوش خوردند، باید پیازهای سرخ شده را اضافه کنید. زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید طعم مواد به خورد هم برود.

  7. در تابه دیگری کمی روغن بریزید و کشمش ها را در آن تفت دهید. روی کشمش ها دارچین بریزید. پس از چند دقیقه در همان تابه رب گوجه فرهنگی را سرخ کنید تا رنگ آن باز شود. حالا رب گوجه فرنگی، فلفل، نمک و کمی آب لیمو را به خورشت قیسی شمالی اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت آن را ملایم بگذارید تا غذا کم کم آماده شود.

  8. حالا در صورت تمایل شکر را به خورش اضافه کنید. میزان شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد. کشمش هایی که سرخ کرده اید را در قابلمه بریزید. وقتی آب خورش کم شد و کشمش ها لعابی شدند، خورشت شیرین قاتق گیلانی شما برای سرو با پلو آماده است. نوش جان.

 

برای مشاهده دستورالعمل غذای سریع و ساده کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها