امضای الکترونیک وینداد روشی آسان و مطمئن برای امضای اسناد و قراردادهای شما

اسناد و قراردادها در صورت امضا نداشتن از نظر قانونی دارای اهمیت و اعتبار قانونی نیستند. به همین خاطر یکی از عوامل مهمی که باعث اعتبار سند یا هر قرارداد دیگری می‌شود صحت انتساب آن به صادرکننده سند یا قرارداد است و این مهم از طریق امضاء یا مهر کردن سند صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۷۶۵۵۴

از آنجایی که در قوانین و مقررات کسب‌وکارهای اینترنتی، امضای الکترونیکی پدیده‌ای نوظهور است این نوع از امضا به دلیل امنیت بالای آن، جایگزین سایر روش‌های موجود شده است.

امضای الکترونیک وینداد روشی آسان و مطمئن برای امضای اسناد و قراردادهای شما

ما در وینداد سیستم امضای الکترونیک قانونی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا بتوانید هنگام ایجاد اسناد و پیشبرد قراردادهایتان، وجهه قانونی به آن بدهید و امضای خود را پای سند بزنید تا یک امضای الکترونیکی معتبر ایجاد کرده و سند خود را تکمیل کنید.

چرا امضای الکترونیک؟

امضای الکترونیک یکی از روش‌‌های معتبر ایمن‌سازی اطلاعات و حفظ امنیت در شبکه می‌باشد که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن تصدیق هویت، حفظ امنیت، محرمانه بودن، امانت‌‌داری و غیرقابل‌انکار بودن است. امضای الکترونیک که مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین نوع از امضا است همان شکل اسکن شده امضای واقعی و دستی هر فرد است و امروزه در اکثر سازمان‌ها و در سیستم‌های اتوماسیون اداری از این نوع امضا بهره می‌گیرند.

بر خلاف امضای دستی، که هر تغییری در محتوا و مفاد سند امضا شده به سادگی قابل تشخیص است، در امضای الکترونیک امکان جعل یا تغییر اسناد غیرممکن و هر تغییر در سند موجب نامعتبر شدن امضای آن می‌شود. در امضای الکترونیک فرد به هیچ عنوان امکان انکار سند را ندارد، زیرا به‌وسیله امضای الکترونیک روی سند و گواهی الکترونیکی فرد، می‌توان به هویت امضاکننده آن پی برد. امضای الکترونیک هر سند برای آن سند منحصربه‌فرد و مرتبط با محتوای آن سند است. به‌ عبارتی امکان جداسازی امضای الکترونیک از روی سند به منظور استفاده مجدد روی سندی دیگر با جایگزین نمودن آن با امضای دیگر امکان‌پذیر نیست.

امضای الکترونیک، امضایی کاربردی و منعطف:

امضای الکترونیکی هم تمامی آثار امضای دست‌‌نویس از نظر ایجاد آثار حقوقی را دارا است و ماهیتی شبیه به امضای دستی و اثر انگشت، اما با مفهومی دقیق‌تر و امن‌تر در دنیای الکترونیک دارد.

به این منظور در ۳ رویکرد متفاوت قراردادها می‌توانند به امضا برسند:

۱- طرفین قرارداد شما و دیگران باشید.

۲- طرفین قرارداد دیگران و فقط با نظارت شما باشد .

۳- امضا کننده قرارداد یا تعهدنامه تنها خود شما باشید.

امضای سریع و آسان:

اساساً هر کجا اتصال اینترنتی داشته باشید می‌توانید اسنادتان را امضا کنید. سیستم امضای الکترونیک وینداد قابل استفاده در تمام مرورگرها و دستگاه‌های نمایش می‌باشد به این معنی که می‌توانید اسناد را از طریق یک رایانه یا موبایل (IOS  و  Android) امضا کنید. سیستم ما این امکان را برای حتی پرمشغله‌ترین مدیران بازرگانی فراهم می‌کند تا در هر مکان و هر زمان اسناد و قراردادهایشان را امضا کنند.

حفظ امنیت و اعتبار:

جهت حفظ امنیت و اعتبار بخشیدن به اسناد و قراردادهای امضا شده، احراز هویت طرفین امضا در ۲ مرحله صورت می‌گیرد:

مرحله اول تصدیق درستی و صحت کد ملی افراد و

مرحله دوم تطابق کد ملی و شماره همراه.

همچنین در بخش امضای الکترونیک وینداد، موارد امنیتی در لایه های مختلف لحاظ شده اند. هر قرارداد دارای توکن اختصاصی می‌باشد. توکن‌ها (که به عنوان سند امضا نام برده می‌شوند) به عنوان کلید اصلی فراخوانی قرارداد در فرایند امضا شناخته می‌شوند. لذا حفظ امنیت این توکن‌ها لازمه‌ حفظ امنیت اطلاعات امضای شما در وینداد است. از آن‌جا که توکن‌ها به صورت Encrypt شده با استفاده از کلید مخصوص ذخیره می‌شوند، دسترسی به سند امضا حتی در صورت دسترسی به دیتابیس برای استفاده دیگران غیر ممکن بوده و قادر به رمزگشایی این اطلاعات نخواهند بود.

امضایی معتبر و قابل استناد بر اساس قانون:

یک مزیت برجسته امضای الکترونیک پشتوانه حقوقی آن در کشور است از این رو قانون تجارت الکترونیک ایران در ماده ۷ اعتبار قانونی امضای الکترونیک را اینگونه بیان می‌کند که: هرگاه قانون، وجود امضا را لازم بداند، امضای الکترونیکی مکفی است. پس براساس این ماده، امضای الکترونیک خود به‌تنهایی و بدون نیاز به امضای دستی برای قانون کفایت می‌کند.

همچنین بند ( ي ) ماده ۲ قانون تجارت الكترونيكي ایران در مفهوم امضاي الكترونيكي بيان مي‌دارد: «امضاي الكترونيكي عبارت از هر نوع علامت منضم شده يا به نحو منطقي متصل شـده بـه داده پيام است كه براي شناسايي امضا كننده داده پيام مورد استفاده قرار مي‌گيرد. » در ادامه شرایط امضای الکترونیکی در ماده ۱۰ به شرح زیر بیان شده است: « امضای الکترونیکی مطمئن باید دارای شرایط زیر باشد:
الف. نسبت به امضا‌کننده منحصر به فرد باشد.
ب. هویت امضاکننده داده‌پیام را معلوم نماید.
ج. به وسیله امضاکننده و یا تحت اراده انحصاری وی صادر شده باشد.
د. به نحوی به یک داده‌پیام متصل شود که هر تغییری در آن داده پیام قابل تشخیص و کشف باشد.»

به علاوه ماده 12 قانون تجارت الكترونيكي ايران، اصل لزوم پذيرش دلايل الكترونيكي از سوي محـاكم و ادارات را مورد تصريح قرار داده است: « اسناد و ادله اثبات ممكن است به صورت داده پيام باشد و در هيچ محكمه يا اداره دولتي نمي‌توان بـر اسـاس قواعـد ادلـه موجـود، ارزش اثبـاتي داده پيـام را صرفا به دليل شكل و قالب آن رد كرد. »

بنابراین می‌توانیم مطمئن شویم که امضای الکترونیکی از پشتوانه قانونی و حقوقی مستحکمی برخوردار است.

اگر شما هم آماده تجربه‌ای تازه و بی‌بدیل در نحوه برخورد با اسناد و قراردادهایتان هستید با استفاده از سیستم امضای الکترونیک وینداد می‌توانید اسناد خود را راحت‌تر از گذشته امضا ، ارسال و اجرا کنید، قراردادهایتان را تنظیم کنید و بدون صرف زمان زیادی شروع به معامله کنید!

پلتفرم خدمات حقوقی آنلاین وینداد با توجه به شناختی که از اکوسیستم کارآفرینی و تجارت ایران دارد، همواره به دنبال راهی برای تسهیل و سرعت بخشیدن به روند قانونی کسب‌وکارهاست و می‌تواند به شما در حل مشکلات حقوقی کسب‌وکارتان کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۷۸۶۴ تماس حاصل فرمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها