کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی گفت: مصرف خودسرانه دارو علاوه بر اعتیاد و وابستگی، تاثیرات بدی در دستگاه گوارش و همچنین در مغز ایجاد می‌کند و تاثیر مخربی بر دیگر اعضای بدن دارد، بنابراین باید توجه داشت که چطور و با راهنمایی چه کسی به این تشخیص می‌رسیم که این دارو برای ما موثر است.
کد خبر: ۱۲۷۶۴۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، آزاده اولیایی روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: گاهی فردی اظهار می‌کند که 6 یا 7 ماه است که دارو مصرف می کند درحالیکه این دوره درمان با آن دارو، صرفا برای یک ماه بوده است. بنابراین به هیچ عنوان دارویی را نباید خودسرانه مصرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: حتی داروهای که بدون نسخه به فروش می روند نیز باید به صورت موقت یک تا دو بار مصرف شوند اما اگر هر بار با همان مشکلی مواجه شدیم که به خاطر آن دارو مصرف می‌کنیم، آنگاه حتما باید آن را پیگیری کنیم و به پزشک مراجعه کنیم تا خیال‌مان راحت شود.

اولیایی با بیان اینکه معمولا داروهای ممنوع را داروخانه‌های معتبر ارائه نمی‌دهند، گفت: در موارد دسترسی به دارو چه از طریق داروخانه و چه از طریق مراکز غیرمجاز فروش دارو، باید این نکته را در نظر داشت که همه این داروها باید با راهنمایی یک درمانگر مصرف شود.

تداخل‌های دارویی و عوارض مصرف خودسرانه دارو

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سلامتی جسم و روان سرمایه‌ای بسیار مهم است، افزود: منظور از سلامتی فقط سلامتی جسمی نیست بلکه سلامتی روانی و اجتماعی است و همه ابعاد سلامتی را شامل می شود.

اولیایی گفت: هنگامیکه مشکل جسمی یا حتی روانی برای مردم پیش می‌آید، آنها اقدام به مصرف خودسرانه برخی داروهایی می‌کنند که اسم آنها را از طریق دوست و آشنا یا رسانه شنیده‌اند یا فکر می‌کنند آن دارو، جزء داروهایی است که طبق تعریف علمی برای این بیماری مناسب است و آن دارو را به شکل خودسرانه مصرف می کنند.

وی تاکید کرد: به همان اندازه که مصرف دارو در موارد تجویز پزشک، ضروری است، مصرف خودسرانه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هنگامیکه دارویی را به انتخاب خود مصرف می کنیم خبر از تداخل‌های دارویی و پیامدها و عوارض احتمالی آن نداریم و صرفا به خاطر اینکه این دارو، تسکین موقت دردهای جسمی یا روانی است آن را مصرف می کنیم که عوارض بسیار زیادی را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها