بیش از 170 تیم از محققان در حال تولید یک واکسن ایمن و موثر هستند. در اینجا از پیشرفت آنها مطلع شوید.
کد خبر: ۱۲۷۵۵۵۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، تا به حال 170 تیم از سراسر جهان اقدام به ساخت واکسن کرونا کرده اند.

از این تعداد 142 واکسن ساخته شده هنوز در مرحله «پیش بالینی قرار دارد، بدان معنا که هنوز وارد فاز آزمایش بر روی انسان نشده است.

از 170 واکسنی که در سراسر جهان ساخته شده 29 واکسن وارد فاز یک شده ، بدان معنا که آزمایش آنها بر روی انسان بر روی مقیاس بسیار کوچکی عملی شده است.

18 واکسن نیز وارد فاز دوم شده اند. فاز دوم مرحله ای است که آزمایش واکسن ساخته شده به نسبت فاز یک بر روی انسان های بیشتری انجام خواهد شد.

9 واکسن نیز در فاز سه به سر می برند. این مرحله اهمیت زیادی دارد و یک گام تا مرحله نهایی شدن است. در این مرحله واکسن بر روی داوطلبان زیادی آزمایش می شود.

اما تا این لحظه هیچ واکسنی وارد فاز نهایی و یا Approved نشده است. در این مرحله اگر واکسنی وارد شود بدان معناست که در دسترس عموم قرار گرفته است.

واکسن ها به طور معمول برای تولید در مقیاس به سال ها آزمایش و زمان اضافی نیاز دارند ، اما دانشمندان امیدوارند که طی 12 تا 18 ماه واکسن ویروس کرونا تولید کنند.

بر اساس اظهارنظر مسئولان سازمان جهانی بهداشت انتظار نمی رود تا اواسط سال 2021 واکسیناسیون گسترده ای علیه ویروس کرونا انجام شود.

به هر حال برای ساخت واکسن کرونا این مراحل باید پشت سر گذاشته شود:

در مرحله پیش بالینی آزمایش و یا pre-clinical stage  ، محققان این واکسن را به حیوانات می دهند تا ببینند آیا باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شود یا خیر.

 

در مرحله 1 آزمایش بالینی و یا همان phase 1 ، واکسن به گروه کوچکی از افراد داده می شود تا ایمن بودن آن را تشخیص دهند و در مورد پاسخ ایمنی که ایجاد می کند بیشتر اطلاعات جمع شود.

در مرحله 2 و یا phase 2 ، واکسن به صدها نفر تزریق می شود تا دانشمندان در مورد ایمنی و دوز صحیح آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در مرحله 3 و یا phase 3,، واکسن به هزاران نفر تزریق می شود تا ایمنی آن - از جمله عوارض جانبی نادر - و اثربخشی آن را مورد بررسی قرار بگیرد. این آزمایشات شامل یک گروه کنترل است که به آنها دارونما داده می شود.

در نهایت مرحله تاییدشده و یا Approved قرار دارد. در این مرحله واکسن ها برای استفاده در دسترس عموم قرار می گیرد. هنوز هیچ واکسنی وارد این مرحله نشده است.

 

چند واکسن کرونا در جهان ساخته شده؟ / 9 واکسن در فاز 3 (عکس)

 


بیشتر بخوانید: تاثیرات منفی استفاده مکرر از ضدعفونی کننده

                     چه خبر از واکسن ایرانی کرونا؟

                     آخرین یافته‌ها درباره عمر ویروس کرونا بر روی سطوح (+جدول)


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها