تحلیلگر مسائل منطقه درباره روابط عادی سازی اسرائیلو امارات گفت: ترامپ در چهار سال گذشته عملا هیچ دستآوردی در سیاست خارجی نداشت و این اولین دستاورد او در این حوزه محسوب می شود. این اعلام رسمی به شدت به نفع اسرائیل است چون اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای دنیا است و شخص نتانیاهو امروز در مسائل داخلی اسرائیل وضعیت مطلوبی ندارد و به لحاظ اعتبار مردمی تنزل کرده است.
کد خبر: ۱۲۷۴۰۳۱

علی عبدی تحلیلگر مسائل اسرائیل در گفت و گو با جام جم انلاین درباره عادی سازی روابط اسرائیل و امارات گفت: روابط بین این دو برای کسانی که پیگیر روابط خارجی رژیم بودند مساله عجیبی نبود و ما تقریبا منتظر این اتفاق بودیم ولی پیش بینی ها نشان نمی داد این نزدیکی به سرعت محقق شود. این روابط به طور غیر رسمی از دهه 90 آغاز شده بود و با ورود به قرن 21 به شکل جدی تری دیده می شد. در ده سال گذشته روابط اسرائیل و امارات پررنگتر شد و تقریبا تمام کشورهای منطقه از این موضوع مطلع بودند. پایه اصلی این روابط امنیتی بود یعنی بیس اصلی روابط امنیتی بود و به دلیل هسته سخت امنیتی روابط دیگری نیز شکل گرفته بود.
 
وی در پاسخ به این سوال، بسیاری بر این عقیده اند که امارات کشور ثروتمندی است و احتیاجی به برقراری چنین روابطی ندارد اساس این عادی سازی بر چه اصلی استوار است؟ تصریح کرد: متغیرهایی وجود داشت که موجب علنی شدن این روابط گشت همانطور که سید حسن نصر الله اعلام کرد بیشتر به دلیل انتخابات آمریکا و موقعیت نتانیاهو بود که چنین توافقی رقم خود تا در مرحله اول ترامپ و بعد نتانیاهو برنده این ارتباط باشند و مطلقا آورده ای برای امارات نداشت.
 
عبدی تصریح افزود: ترامپ در چهار سال گذشته عملا هیچ دستآوردی در سیاست خارجی نداشت و این اولین دستاورد ایشان در این حوزه محسوب می شود. این اعلام رسمی به شدت به نفع اسرائیل است چون اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای دنیا است و شخص نتانیاهو امروز در مسائل داخلی اسرائیل وضعیت مطلوبی ندارد و به لحاظ اعتبار مردمی تنزل کرده است.
 
این تحلیلگر ادامه داد: این ارتباط می تواند به عنوان برگ برنده ای در داخل اسرائیل باشد چون این ارتباط به پای نتانیاهو نوشته می شود. امروز بحرین و عمان نیز در صف ارتباط با اسرائیل هستند خبرها حاکی از این است که سودان به زودی ارتباط رسمی خود با اسرائیل را علنی و اعلام خواهد کرد.
 
عبدی با اشاره به این موضوع  آیا پیوستن رسمی کشورهای عربی به اسرائیل خطری برای منطقه خواهد بود؟ گفت: قطعا خطر است و قطعا کوتاهی دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی ایران را نشان می دهد. این نهاد در سنوات اخیر تمام ظرفیت های کشور را معطوف به برجام کرد و عملا از محیط پیرامونی و منطقه ای غفلت کرد و روابط را نادیده گرفت و هیچ سناریویی را آماده نکرد. مخاطرات امنیتی این حرکت فوق تصور است چون سیستم های امنیتی اسرائیل گسترش پیدا می کند. شرکت های مطرح اسرائیلی در این کشورها حضور پیدا خواهند کرد و بیس روابط امنیتی و نظامی اسرائیل با کشور های منطقه گسترش پیدا می کند. شرکت امنیتی ان اس او اسرائیل رد اماارت حضور داشت و کار را به جایی رساند که امروز روابط علنی شود.
 
او با بیان اینکه ترامپ اعلام کرده می تواند به امارات اسلحه بفروشد.ولی کابینه نتانیاهو در این مورد مخالفت هایی انجام داده گفت: امارات از نظر تامین سلاح مشکلی ندارد و این حرف ترامپ تبلیغاتی است چون تا اینجا اسرائیل تامین کننده نیاز نظامی امارات بود. مساله جدی تر از این است.امروز بن زاید در حال سرمایه گذاری روی ترامپ است چون می ترسد با رفتن ترامپ فشارها بر ایران کم شود آنها مایل نیستند به دوران اوباما برگردند. این حماقت امارات بود و با این دهن کجی به ایران امنیت ملی کشور ما را به مخاطره انداخته است و باید پاسخ این رفتار خود را بدهد. پاسخ ما با توجه به آسیب پذیر بودن امارات متوجه این کشور خواهد بود ولی اسرائیل و آمریکا از این موضوع سود می برند ولی هزینه کار بر دوش امارات خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این پرسش  آیا می توان گفت امارات جز دهن کجی به ایران سلطه بر منطقه را نیز در ذهن می پروراند؟ گفت: امارات سیاست خارجی بلند پروازانه ای دارد و عملا می خواهد در غرب آسیا و محیط خلیج فارس بازیگر اصلی باشد. رفتار امارات روشن است و دستگاه دیپلماسی ما نسبت به این قضیه غفلت زیادی داشت قطعا ایران باید با طرف اماراتی به طور جدی مذاکره کند و لیستی ارائه شود و ایران اعلام رسمی کند. چون دفتر موساد در امارات یکی از پایگاههای اصلی اسرائیل بود و عملیات ترور دانشمندان هسته ای ما توسط این دفتر مدیریت می شد. اگر جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان و امارات را به عنوان طرف های در ارتباط نزدیک با اسرائیل در نظر بگیریم عملا مثلث ترور تشکیل شد و اولین کار اتمام حجت با دولت امارات است باید اخطار های جدی داده شود و اعلام شود ما هر گونه اقدام بر علیه امنیت ملی را از طرف امارات تلقی می کنیم و این حرکت را بی پاسخ نخواهیم گذاشت. تا این ارتباطات هنوز شکل نهایی خود را پیدا نکرده می توان در این رابطه کاری کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
عل
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
۰
۱
ازدست اوردهای دولت محترم دربعدسیاسی.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها