محققان دریافتند بی‌تفاوتی به عنوان یکی از علایم اولیه و هشداردهنده در افراد مبتلا به بیماری‌های مغزی عروقی می‌تواند نشانه زوال عقل باشد، در حالی که افسردگی این ویژگی را ندارد.
محققان دریافتند بی‌تفاوتی به عنوان یکی از علایم اولیه و هشداردهنده در افراد مبتلا به بیماری‌های مغزی عروقی می‌تواند نشانه زوال عقل باشد، در حالی که افسردگی این ویژگی را ندارد.
کد خبر: ۱۲۷۱۵۳۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، معمولا تصور می‌شود افسردگی یکی از عوامل خطر در بروز زوال عقل است، اما به اعتقاد محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس علت این امر استفاده از معیارهایی برای سنجش افسردگی است که در واقع نشان دهنده بی‌تفاوتی است.

در این تحقیقات دو گروه مستقل از داوطلبان مبتلا به بیماری‌های رگ‌های کوچک مغز در انگلیس و هلند مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد داوطلبانی که سطح بالاتری از بی‌تفاوتی را دارند یا در یک دوره زمانی میزان بی‌تفاوتی در آن‌ها افزایش می‌یابد، بیش از سایرین در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند. در مقابل ابتلا به افسردگی یا تغییر در میزان افسردگی داوطلبان هیچ ارتباط قابل تشخیصی با افزایش ریسک زوال عقل ندارد.

این اولین بار است که محققان ارتباط بین افسردگی، بی‌تفاوتی و زوال عقل را در افراد مبتلا به بیماری‌ های رگ‌های کوچک مغز مورد مطالعه قرار می‌دهند.

یک سوم از افراد مسن به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و حدود یک چهارم از تمام موارد سکته به دلیل این بیماری‌ها به وقوع می‌پیوندد.

تاثیر روابط اجتماعی بر پیشگیری از بروز زوال عقل

مطالعاتی که چندی پیش توسط محققان بیمارستان بریگهام در آمریکا صورت گرفت نشان داد؛ تعاملات و روابط اجتماعی نقش مهمی در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر دارد. یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است.

آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن بوجود می‌آیند. در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود می‌شود؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می‌یابد.

بر اساس مطالعات ترکیب پروتئین بتا آمیلویید با تعاملات و روابط اجتماعی پایین، فرآیند کاهش شناختی و آلزایمر را تسریع می‌کند. تعاملات و روابط اجتماعی و زوال شناختی کاملا مرتبط هستند و هرچه فرد حضور پررنگ‌تری در اجتماع داشته باشد، مصونیت بیشتری در مقابل آلزایمر دارد.

شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، رفت و آمد با اطرافیان و حضور در برنامه‌های خیرخواهانه همگی در انعطاف‌پذیری مغز نقش دارند و از طرفی با کاهش احتمال بروز افسردگی، فرد را در مقابل زوال شناختی ایمن می‌کنند.

بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر ۴۶.۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.

حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها