جزئیات محاسبه هزینه سرویس مدرسه در سال‌ جاری

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل شهر تهران به تشریح جزئیات محاسبه هزینه سرویس مدارس در سال‌جاری پرداخت و گفت: مقرر شد که اتمام قرارداد سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی پایان اسفند باشد.
کد خبر: ۱۲۶۹۴۵۳

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، در سال تحصیلی جاری ماجرای سرویس مدارس برای آموزش و پرورش مثنوی «هفتاد من» بود که اتفاق‌هایش تمامی نداشت؛ اولین اتفاق خوب برای سرویس مدارس، اجبار برای دریافت برچسب سرویس مدارس از سوی رانندگان بود.

در نهایت آموزش و پرورش عزمش را جزم کرد تا برای ساماندهی سرویس مدارس و نظارت دقیق بر عملکرد رانندگان سرویس، اقدام اساسی داشته باشد و آن شرط داشتن گواهی صلاحیت برای رانندگان بود که در آن گواهی حتی تأییدیه سلامت روحی و جسمی رانندگان نیز لحاظ می‌شد و در نهایت تنها خودروهایی که دارای برچسب سرویس مدارس بودند، صلاحیت جابجایی دانش‌آموزان را پیدا کردند اما در همین حین هنوز دوماه از قرارداد سرویس مدارس آموزش و پرورش با پیمانکاران نگذشته بود که ناگهان قیمت بنزین سه برابر شد و مدتی سرویس مدارس را تحت‌الشعاع قرار داد.

کمی بعدتر شیوع ویروس کووید 19 و تعطیلی مدارس اتفاق افتاد و مطالبات خانواده‌ها جهت دریافت هزینه پرداختی برای سرویس مدرسه دانش‌آموزشان که به دلیل تعطیلی مدارس استفاده نکرده‌اند، مطرح شد.

سید صدرا خوش‌قدم رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل شهر تهران در گفتگو با فارس از فراز و نشیب‌های برگرداندن هزینه سرویس مدارس به اولیای دانش‌آموزان سخن گفت.

پیمانکار و راننده را تا آخر اسفند به صورت آماده‌باش نگه‌ داشتیم

خوش‌قدم گفت: با توجه به شرایطی که بیماری کرونا برای همه سطوح جامعه و مخصوصا آموزش و پرورش ایجاد کرد، در موضوع سرویس ما با مشکلات زیادی مواجه شدیم. در اسفند تعطیلی مدارس از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا مشخص نبود که تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. اگر از روز اول اسفند مشخص بود که قطعا مدارس تعطیل است همان زمان ما هم در مورد قرارداد سرویس مدارس و اتمام آن تصمیم دیگری می‌گرفتیم ولی به خاطر اعلام تدریجی تعطیلی مدارس از طرف ستاد فوق الذکر موظف بودیم پیمانکار و راننده را تا آخر اسفند به صورت آماده‌باش نگه داریم.

وی توضیح داد: در واقع پیمانکار و راننده پای کار و آماده به خدمت بودند اما ما چون زمان قطعی تعطیلی مدارس را نمی‌دانستیم و مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص هم نبودیم، ناچار شدیم ناوگان سرویس را در حالت آماده باش نگه داریم زیرا هر لحظه ممکن بود مدارس باز شوند و باید سرویس مدارس برای خدمت‌رسانی به اولیا آماده می‌بود؛ همین مسأله و حمایت از قشر زحمتکش راننده باعث شد در رابطه با قرارداد سرویس و اتمام آن و پرداخت اسفند به رانندگان، تصمیم ویژه‌ای در کارگروه ماده ۱۸ که صلاحیت تصمیم‌گیری در این خصوص را دارد، گرفته شود.

تصمیم نهایی توسط کارگروه ماده 18

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران با اشاره به اینکه کارگروه ماده 18 درباره نحوه پایان قرارداد تصمیم نهایی را گرفته است، افزود: در بحث دستورالعمل سرویس مدارس، کارگروه ماده 18 را داریم؛ در چنین شرایطی این کارگروه موظف به تشکیل جلسه و ارائه طریق است.

وی ادامه داد: با توجه به اختیارات خاص کارگروه و استعلام اداره کل شهر تهران از دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در خصوص سرویس مدارس و همچنین با توجه به شرایط خاص کشور، این اختیار به کارگروه ماده 18 شهر تهران داده شد تا با توجه به توضیحات فوق، تصمیم گرفته شود.

خوش‌قدم اضافه کرد: کارگروه ماده ۱۸ که متشکل از نماینده آموزش و پرورش شهر تهران، نماینده اولیای شهر تهران که از اعضای شورای مرکزی انجمن اولیا هست و سازمان تاکسیرانی به نمایندگی از شهرداری تهران تشکیل جلسه داد و در این خصوص تصمیماتی گرفت که بیشتر سعی کردیم کمترین میزان آسیب و زیان به سمت خانواده‌ها باشد و از طرف دیگر هم شب عید به قشر زحمتکش راننده و خانواده آنها فشار مضاعفی وارد نشود.

وی افزود: مقرر شد که اتمام قرارداد سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی پایان اسفند باشد و در صورتی که خانواده‌ها از مهر تا پایان اسفند، هزینه خود را به مدرسه پرداخت کرده باشند و همچنین برای ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد پول واریز کرده‌اند باید با تفاهم بین خانواده‌ها و مدیر، واریزی از اول فروردین به بعد را مدارس به اولیا عودت دهند.

پرداخت‌ها در حوزه سرویس مدارس باید 6 ماه باشد

خوش قدم گفت: پرداخت‌ها در حوزه سرویس مدارس باید 6 ماه باشد.تسویه با پیمانکاران توسط مدیران مدارس و تسویه پیمانکاران با رانندگان هم باید تا پایان اسفند باشد و هیچکدام از عوامل دخیل در سرویس مدرسه نباید نگران باشند که مطالبات‌شان پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه نماینده اولیا در تصمیم نهایی کارگروه ماده18 حضور داشته است، افزود: یکی از اعضای فعال کارگروه ماده 18، نماینده اولیاست که در زمان این تصمیم‌گیری حضور داشت و اگر نماینده اولیا نباشد، این جلسات رسمیت پیدا نمی‌کند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران ادامه داد: مطالبه امر سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی از سوی اولیا مطرح می‌شود و مدرسه به خاطر این مطالبه و درخواست اولیا وارد قرارداد با بخش خصوصی می‌شود؛ این قرارداد در ذات خود قوانین و مقرراتی دارد و بدهی‌های دولتی مانند پرداخت مالیات و بیمه را به همراه دارد که این بدهی‌های دولتی توسط پیمانکار باید پرداخت شود تا مشکلاتی بعدی برای آموزش و پرورش پیش نیاید.

خوش قدم درباره نحوه پیگیری خانواده‌ها جهت دریافت مطالبات خود از مدرسه گفت: اگر خانواده‌ای حق و حقوقش در حوزه سرویس را از فرودین تا خرداد 99 از مدرسه فرزندش دریافت نکرده است می‌تواند به سامانه پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مراجعه کند؛ البته این تسویه حساب زمان دارد یعنی مدیر مدرسه تا زمان ثبت‌نام دانش آموز برای سال تحصیلی آتی این فرصت را جهت تسویه دارد.

وی افزود: ممکن است مدیر مدرسه به دلیل مشغله کاری و اینکه فصل برگزاری امتحانات است نتواند کار تسویه مالی سرویس را انجام دهد؛ بنابراین بهتر است خانواده‌ها در زمان مناسب‌تری مراجعه کنند؛ ما در بخشنامه ای که به مدیران مدارس اعلام کرده‌ایم صراحتا زمان تسویه با اولیا را تا زمان ثبت‌نام دانش‌ آموزان برای سال آینده اعلام کرده‌ایم.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران تصریح کرد: بخشنامه سرویس مدارس و تسویه مالی که نتایج جلسه کارگروه ماده ۱۸ سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی شهر تهران هست به تمام مدارس ابلاغ شد؛ با این شرایط اگر اولیا در خصوص تسویه با مشکلی مواجه شدند می‌توانند به اداره ارزیابی عملکرد اداره منطقه خود مراجعه کنند.

خوش‌قدم در مورد ثبت نام سرویس مدارس برای سال آینده گفت: با توجه به شرایط خاصی که در کشور و در آموزش و پرورش بخاطر بیماری کرونا داریم هنوز کم وکیف سرویس مدارس در سال آینده اعلام نشده است اما سرویس و نرخ‌ها بستگی به شرایط سال تحصیلی آینده دارد و در آن زمان می توانیم تصمیم قاطع تری داشته باشیم؛ تمام هدف آموزش و پرورش در این خصوص اینست که خانواده با خیال آسوده تر و دغدغه کمتر و با شرایط بهتری بتواند خدمات بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها