Logo jame jam online for Site - SVG - Positive
جامعه عمومی کد خبر: ۱۲۶۹۳۷۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹  |  ۱۵:۴۰

روان شناس کودکان و نوجوانان در گفت وگو با جام جم آنلاین؛

«رخوت تحصیلی»، مشکل بزرگ آموزش از راه دور / خلاقیت، گمشده بزرگ در تحصیل آنلاینی

در تمام سال های اخیر دانش آموزان و دانشجویان ایرانی هیچ وقت به اندازه اکنون از محیط های آموزشی دور نبوده اند. در واقع ویروس همه گیر کرونا کل جمعیت دانش آموزی را از مدارس و محیط های آموزشی خود دور کرد.

به گزارش جام جم آنلاین ، در شرایطی که جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان ایرانی امکان دسترسی به اینترنت و برنامه های تایید شده آموزشی و تدریس از سوی وزارت آموزش و پرورش را نداشتند اوضاع تحصیلی بسیاری از کودکان و نوجوانان به شکل نامطلوبی پیش رفت.

پیش از این کارشناسان و روان شناسان بسیار زیادی هشدار داده بودند که این مقطع طولانی فقدان استفاده از محیط های آموزشی به خصوص مدارس باعث افت کیفی تحصیلی دانش آموزان خواهد شد. اما افت تحصیلی فقط ظاهر ماجراست. در این رابطه ساره دانش‎زاد روانشناس کودکان و نوجوانان در گفت و گویی با جام جم آنلاین از معایب پرشمار دوری طولانی مدت کودکان و دانش آموزان از محیط های اموزشی می گوید.

دانش‏زاد عنوان کرد: دوری از محیط های آموزشی و عادت به شرایط جدید نوعی رخوت را برای دانش آموزان رقم می زند. این رخوت باعث می شود تا آنها به خصوص کودکان و نوجوانانی که در سال های ابتدایی مقاطع تحصیلی هستند در صورت از بین رفتن کرونا در جامعه در بازگشت به مدارس با مشکل ارتباطی روبرو شوند.

این روان شناس کودکان و نوجوانان گفت: موضوع غیبت طولانی مدت دانش آموزان در مدارس و آموزش به آنها از طریق فضای مجازی با اشکالات فراوانی روبرو است. در حالی که آموزش های آنلاین در سراسر جهان به شکل چشمگیری افزایش یافته است به نظر بسیاری از جمعیت دانش آموزان آمادگی پذیرش این مسئله را ندارند چرا که آموزش های مجازی ممکن است با کیفیت نباشد و شکل جامعی هم نداشته باشد، یعنی اینکه به دلیل کمبود وقت و مشکلات اینترنتی کل مبحث درسی آموزش داده نمی شود که این مسئله بر روی افت تحصیلی و ضعیف شدن پایه دانش آموزان تاثیرگذار است.

دانش‏زاد بیان داشت: به نظر من یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با آموزش از راه دور کودکان و نوجوانان باید مورد اهمیت قرار بگیرد این است که عادت به این شرایط آموزشی آنها را دچار سستی و فرار از مسئولیت در قبال یادگیری در آینده می کند.

وی افزود: زمانی آموزش آنلاین مثمرثمر واقع می شود که یک آموزگار و اصلا سیستم آموزشی یک مدرسه بتواند موضوع خلاقیت را نزد کودکان و نوجوانان پررنگ کند. آموزش آنلاینی که عاری از خلاقیت باشد تاثیر زیادی بر روی معلومات نخواهد داشت.

روانشناس کودکان و نوجوانان ادامه داد: اکنون آموزش مجازی به گونه ای است که همان مطالب موجود در کلاس ها به شکل خلاصه تری برای آنها عنوان می شود غافل از اینکه سیستم آموزش آنلاین چنین روندی را نمی تواند به شکلی استاندارد ارائه دهد و همانطور که گفتم خلاقیت ها از بین می رود چون فقط هدف این است که شتابزده بخشی از غیبت های کلاسی به شکلی عجولانه جبران شود.

وی تاکید کرد: البته در جریان برخی از نظام های مبتنی بر آموزش آنلاین خلاقیت نزد یاددهنده به یادگیرنده القا می شود که به نظر من کافی نیست. چون بسیاری از دانش آموزان، به خصوص دانش آموزان مناطق محروم صرفا برای مطالبی شتابزده و خلاصه شده را از طریق فضای مجازی دریافت می کنند.

دانش‏زاد اذعان داشت: به هر حال به نظر می رسد رخوت تحصیلی در انتظار دانش آموزان است هر چند همین الان هم با آن مواجه شده اند. اگر سال تحصیلی جدید نیز با این شرایط آموزش از راه دور مواجه باشد که اوضاع حتی بدتر هم می شود و باید به انتظار افت بیشتری از سوی دانش آموزان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: والدین دانش آموزان نقشی اساسی در بهبود کیفیت تحصیلی دانش آموزان در مواقع آموزش از راه دور دارند و می توانند در این روند تنوع و خلاقیت ایجاد کنند.

این روان شناس کودکان و نوجوانان در پایان گفت: تجدیدنظری اساسی در سیستم آموزش از راه دور باید انجام شود در غیراینصورت مسئله افت تحصیلی به شکل گسترده ای خودش را نشان می دهد و بر روی آینده تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیر میگذارد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
اشتباه‌های کرونایی ما

اشتباه‌های کرونایی ما

یک: اِرْحَمْ تُرْحَمْ؛ «رحم کن تا به تو رحم شود.» این پروتکل ناب امیرالمؤمنین است که در روزهای کرونایی به شدت به کار می‌آید.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر