بازار داغ مالخرها
گزارش «جام‌جم» از پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی در تهران

بازار داغ مالخرها

دزد حرفه‌ای خانه از شگرد نخ‌نمایش می‌گوید

سرقت با کاغذ سفید

آن‌قدر شگرد و شیوه‌شان برای سرقت نخ‌نما و تکراری است که خودشان هم باورشان نمی‌شد بتوانند نقشه‌هایشان را با این سناریو اجرا کنند.
کد خبر: ۱۲۶۸۶۷۳

سناریویی که بین سارقان به اسم کاغذ سفید معروف است و آنها برای اجرای نقشه‌شان تنها از یک تکه کاغذ استفاده می‌کنند تا نقشه سرقت‌هایشان را رقم بزنند.

شگرد کاغذ سفید چیست؟

یک شگرد ساده و نخ‌نما که خیلی از سارقان از آن استفاده می‌کنند. اجازه بدهید برایتان توضیح دهم. من و دوستم هوشنگ در محله‌های بالای شهر پرسه می‌زنیم و خانه‌هایی که به نظر می‌رسد خالی باشند را انتخاب می‌کنیم. ابتدا زنگ خانه را می‌زنیم و اگر کسی پاسخگو نبود اسم و آدرس خانه را در لیست‌ مان می‌نویسیم.

اما شگرد کاغذ سفیدتان چه شد؟

اینجا شگرد کاغذ سفید آغاز می‌شود. برای این‌که مطمئن شویم خانه‌ها واقعا خالی هستند و کسی داخل‌شان نیست، از شگرد کاغذ سفید استفاده می‌کنیم. صبح که برای رصد و پیدا کردن سوژه از خانه خارج می‌شویم بین در خانه‌ها کاغذ سفیدی را تا می‌کنیم و می‌گذاریم. شب زمانی که به خانه مورد نظر برمی‌گردیم اگر کاغذ افتاده باشد، یعنی در این خانه باز شده‌است. بازشدن در خانه هم به این معناست که کسی وارد یا خارج شده‌است. با این حساب خانه خالی نیست و این سوژه از لیست‌مان پاک می‌شود.

اما اگر بین در بود؟

کاغذ با زبان بی‌زبانی به ما می‌گوید خانه امن و سوژه مناسب برای سرقت است. ما هم با دیلم و چکش در ورودی را شکسته و وارد خانه می‌شدیم.

چه وسایلی را سرقت می‌کردید؟

ما مثل دزدان دیگر نیستیم که فقط در خط انتخاب طلا و دلار و پول نقد باشیم. وسایل باارزش را هم انتخاب می‌کنیم. یک لیست داریم که داخلش نوشته‌شده چه چیزهایی را برای سرقت انتخاب کنیم. یک وقت‌هایی حتی تلویزیون را هم سرقت می‌کنیم.

این لیست وسایل سرقتی ماجرایش چیست؟

ما یک پاتوق داریم که بیشتر وقت‌مان را آنجا سپری می‌کنیم. در پاتوق هم سارقان و معتادان می‌آیند و هم مالخرها. بعضی از مالخرها سفارش جنس می‌دهند. مثلا می‌گویند که فرش دستباف یا تابلوی دیواری می‌خواهند. البته مالخرها با هم فرق دارند. من درخصوص مالخرهای وسایل خانه می‌گویم. مالخر گوشی هم داریم و بعضی از آنها سفارش نوع گوشی تلفن همراه می‌دهند. ما هم یک مالخر داریم که به ما می‌گوید چه می‌خواهد. چون ممکن است در خانه‌ای که برای سرقت می‌رویم وسایلی که مالخر گفته است باشد، آنها را لیست می‌کنیم که یادمان بماند و سرفرصت لیست را کامل کنیم.

سرقت خانه، این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا سخت نشده‌است؟

اوایل سخت بود، خیلی‌ها در خانه‌هایشان بودند و سفر هم نمی‌رفتند. برای همین اوضاع و احوال ما هم بد شده‌بود. اما بعد از مدتی خیلی‌ها دیگر به ویروس توجه نکردند و خانه‌هایشان را برای رفتن به مهمانی و سفر خالی کردند. ما هم فرصت را غنیمت شمردیم و نقشه‌هایمان را اجرا کردیم. 

گفتی برای خانه‌هایی که قرار است سرقت کنی لیست داری؟

بله. اسم و آدرس تمام خانه‌هایی که تصمیم می‌گیریم از آنها سرقت کنیم را می‌نویسیم. این‌طوری آدرس‌ها را اشتباه نمی‌کنیم. می‌دانید، مواد که مصرف می‌کنی حافظه‌ات پاک می‌شود، برای همین وقتی بنویسی، اگر هم یادت برود که می‌رود، نوشتی و چیزی را از دست نداده‌ای.

تحصیلاتت چقدر است؟ به نظر می‌آید که علاقه زیادی به نوشتن داشته باشی؟

فوق‌دیپلم دارم. من عاشق نوشتن بودم. همیشه انشاءهایم 20 بود. خیلی دلم می‌خواست که بنویسم. خیلی وقت‌ها کتاب می‌خواندم. اما از وقتی رفیق ناباب سراغم آمد و معتاد شدم زندگی‌ام را باختم.

ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها