فیلم در جشنواره سیوهفتم فیلم فجر به نمایش درآمد و امروز و در روزگار کرونا که فیلمها آنلاین به نمایش درمیآیند، تازهترین ساخته پوراحمد نیز در دو سامانه اینترنتی پخش آنلاین اکران شده است. البته برای این فیلم نسبت به نمایش جشنوارهایش اتفاقهای بهتری در تدوین افتاده؛ یکسری از سکانسها حذف شدهاند و چند سکانسی هم به نسخه نهایی افزوده شده ولی کماکان نظر چندان مثبتی جلب نکرده است.
یکی از دلایلش شاید خرق عادت از ترسیم سیمای مادر باشد؛ مادر تیغ و ترمه، مادر آشنایی برای ما نیست. از مهر و عطوفت مادری برای ساختن چهره او بهرهای برده نشده و با مادری مواجهیم که سینمای ایران کمتر تن به ترسیم سیمای او داده است.
لاله اسکندری، عهدهدار ارائه این چهره جدید برای سینمای ایران بوده است. اسکندری به عنوان مادر متفاوت تیغ و ترمه به جامجم میگوید به این تصویر تازه میتوان رویکردی دگرگون داشت.
میگوید این مادر را میشود دید و مثل او نبود و در مجموع از حرفهای او چنین برمیآید که برای ارائه چنین شخصیتی نیاز بوده الگوی آشنای مادران، از معنا تهی و بار دیگر و این بار از زاویهای دیگر ساخته شود.
با لاله اسکندری درباره تیغ و ترمه و بیشتر از آن به گفتوگو نشستهایم.