jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۶۶۰۱۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹  |  ۱۸:۴۰

تحقیق جدید نشان می دهد صبحانه خوردن و پرهیز از خوردن غذا در اواخر شب بهترین شیوه چربی سوزی و کاهش وزن است.

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مطالعه جدید محققان دانشگاه واندربیلت تنسی تأیید می‌کند که تنها میزان کالری مصرفی در اضافه وزن تأثیر ندارد بلکه زمان غذاخوردن هم تأثیرگذار است.
 
این یافته‌ها به ساعت بیولوژیکی بدن مرتبط است که دانشمندان به آن ریتم شبانه روزی می‌گویند. ساعت درونی بدن، صدها فرایند از جمله خواب و غذاخوردن، دمای بدن و میزان هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد اختلال در ریتم شبانه روزی نظیر شیفت‌های کاری، بر سلامت تأثیر گذاشته و عوارضی مانند چاقی به همراه دارد.
 
این عوارض سلامت ممکن است ناشی از اختلال در الگوی تغذیه باشد که بیانگر این است که زمان بندی مصرف مواد غذایی بر بدن تأثیر می‌گذارد.
 
در این مطالعه، محققان متابولیسم شش فردی که در ساعات مختلف روز غذا می‌خوردند را تحت بررسی قرار دادند. تمامی شرکت کنندگان ۵۰ سال به بالا بوده و در معرض ریسک اختلالات متابولیکی قرار داشتند. همه آنها سه وعده در روز در قالب دو جلسه ۵۶ ساعتی جداگانه غذا می‌خوردند.
 
در یکی از جلسات، شرکت کنندگان صبحانه، ناهار، و شام خوردند. در جلسه دیگر شرکت کنندگان صبحانه نخوردند اما در عوض در آخر شب، یک وعده غذایی اضافی دریافت کردند.
 
صبحانه (ساعت ۸ صبح) و میان وعده آخرشب (۱۰ شب) هر دو حاوی ۷۰۰ کالری بوده و از لحاظ ارزش غذایی با یکدیگر برابر بودند.
 
محققان دریافتند زمان بندی مصرف غذا تأثیر قابل توجهی بر میزان چربی سوزی شرکت کنندگان داشت. میزان
چربی سوزی شرکت کنندگان در زمانیکه میان وعده در آخر شب می‌خوردند به مراتب کمتر بود.
 
«کارل جانسون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم میان وعده آخرشب توانایی بدن را در تجزیه چربی کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، شرکت کنندگانی که صبحانه خوردند در مقایسه با زمانی که میان وعده آخر شب خورده بودند، به طورمیانگین ۱۵ گرم چربی بیشتری در طول ۲۴ ساعت سوزاندند. به مرور زمان این روند می‌تواند منجر به تجمع چربی شود.»
 
این یافته‌ها بیانگر ان است که عدم خوردن خوراکی از زمان شام تا صبحانه به مراتب بهتر از شیوه حذف صبحانه برای کاهش وزن است.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

زمان مناسب برای قطع زنجیره انتقال

برای کنترل و مهار یک بیماری که تبدیل به اپیدمی شده باید ماهیت بیولوژیک عامل بیماری‌زا را به‌خوبی بشناسیم و نسبت به وضعیت اپیدمیولوژیک آن بیماری نیز آگاهی نسبی داشته باشیم.

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

نکاتی درباره ازدواج دوقلوها

درست از زمانی که دو خواهر یا دو برادر دوقلوی همسان به دنیا می‌آیند از طرف پدر و مادر و دیگر افراد تناسباتی برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ لباس‌های شبیه هم، هدیه‌های کاملا مشابه و برخوردهایی یکسان. در واقع به‌طور ناخودآگاه دو فرزند دوقلو با همدیگر بزرگ می‌شوند در صورتی که ممکن است از خیلی جهات تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

ویروس انگلیسی و لزوم حساس بودن ما

ویروس انگلیسی و لزوم حساس بودن ما

وقتی وزیر بهداشت از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشورمان خبر داد و گفت که او در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری است و حال عمومی خوبی دارد، درواقع داشت خبر خوبی به ملت می‌داد، از این باب که هیچ پنهان‌کاری‌ای وجود ندارد و در مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی، عزمی برای مهار وجود دارد.

گفتگو

بیشتر
از ترس کرونا

یك روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند نوعی اختلال اضطراب فراگیر طی بحران كرونا بسیاری را درگیر كرده است و همچنان ادامه دارد

از ترس کرونا

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش