jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۶۵۳۹۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹  |  ۱۷:۱۳

در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، باید توجه کرد که غذاها بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در شش گروه اصلی غذایی قرار دارند. انتخاب انواع غذاها از گروه‌های مختلف و همچنین انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف کردن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه‌دار در سه وعده غذایی سحر، افطار و شام ضروری است.

باید توجه کرد که در ایام روزه‌داری امسال، نسبت به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ لازمند، باید توجه شود. انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می‌شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می‌توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کنند.

شش گروه غذایی اصلی و جایگزین‌های آن‌ها عبارتند از:
- گروه نان و غلات: نان‌ها شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان‌های محلی، برنج، انواع ماکارونی، رشته‌ها، غلات صبحانه ، بلغور گندم ، بلغور جو است. توصیه بر این است که حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه از نوع سبوس‌دار باشد.

-‌ گروه سبزی‌ها: شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن و سایر سبزی‌های برگی، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و ... .

-‌ گروه میوه‌ها: شامل انواع میوه‌های فصل از جمله مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیموشیرین، گریپ فروت، سیب، کیوی و ... و انواع آب میوه طبیعی و بدون شکر افزوده، کمپوت میوه ها به صورت کم شیرین یا بدون شکر افزوده و میوه های خشک (خشکبار). باید توجه کرد که مصرف مقادیر کافی گروه سبزی‌ها و میوه‌ها در ایام روزه‌داری با تامین ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کنند.

-‌ گروه شیر و لبنیات: شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ. این گروه علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین، ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامینB2  و B۱۲ را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، تامین می کند. توصیه بر این است که لبنیات از نوع کم چرب ( کمتر از ۲٫۵ درصد چربی) مصرف شود.

-‌ گروه گوشت و تخم مرغ: این گروه منبع تامین پروتئین حیوانی و با کیفیت بالا هستند و شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم سایر پرندگان هستند.

-‌ گروه حبوبات و مغز دانه‌ها: حبوبات شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش و ... و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و... . است.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
یادداشت بیشتر
خطر کرونا هنوز جدی است

خطر کرونا هنوز جدی است

هنوز همه‌گیری کرونا در کشور ما مساله‌ای جدی است و افراد اگر مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، هر لحظه امکان ابتلای آنها به کرونا وجود دارد.

راز کارنامه موفق ایران در مقابله با کرونا

راز کارنامه موفق ایران در مقابله با کرونا

آنچه از جلسه دیروز ستاد مبارزه با کرونا با حضور رهبر معظم انقلاب و همچنین بیانات ایشان استنباط می‌شود تاکید بر باور ملی است. ایران از توانمندی‌های خوبی در عرصه علمی و همچنین حضور افراد کارشناس و متخصص برخوردار است.

کرونا با آنفلوآنزای جدید می آید

کرونا با آنفلوآنزای جدید می آید

ویروس کرونا هنوز برای دانشمندان بسیار ناشناخته‌است و به این دلیل، نباید با عجله درباره رفتار این ویروس در ماه‌های آینده قضاوت کنیم بنابراین هنوز نمی‌توانیم بگوییم آیا در ماه‌های آینده به‌خصوص در فصل پاییز با یک همه‌گیری وسیع برمی‌گردد یا خیر.

گفتگو بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش