طراحی نمای ساختمان را با گروه معماری زردستان تجربه کنید

طراحی نما چیست؟

آیا تاکنون به نمای یک ساختمان توجه کرده اید؟ جذاب، غیر واقعی یا نمایشی است؟ احتمالاً در مورد طراحی نمای آن واکنش نشان داده اید. اجازه دهید درباره طراحی نمای ساختمان اطلاعاتی را با یکدیگر رد و بدل کنیم.
کد خبر: ۱۲۶۳۱۶۳

وقتی به انواع مختلف ساختمان نگاه می کنیم، ممکن است واکنش های بسیار متفاوتی نسبت به هر یک از آنها داشته باشیم.

بعضی از آنها بلند و ساده و دارای درهای قوسی عظیم و تاج های بلند است. برخی دیگر جذاب، شاید با ایوان بزرگ یا پنجره های گسترده.

نحوه نگاه به نمای این ساختمان ها اتفاقی نیست. شخصی آنها را با توجه زیادی به الگو ها و خلاقیت های طراحی کرده است.

طراحی نما برای نمای خارجی دیوار یا نمای ساختمان است و معمولاً شامل عناصر طراحی مانند قرار دادن عمدی پنجره ها یا درها می شود.

بسته به سبک معماری، این عناصر برای هر نما نظم خاصی دارند. در حالی که کلمه «نما» می تواند هر دیوار بیرونی یک ساختمان را با یک عنصر طراحی نشان دهد، اغلب به دیوار جلو یا ورودی اشاره دارد. اغلب، نمای جلویی از معماری پیچیده تر یا خاص تر از بقیه سازه برخوردار است. یک نمای می تواند جذاب، تزئینی یا بسیار ساده باشد.

وقتی یک معمار نمایی را طراحی می کند، عناصر زیادی را در نظر می گیرد. ورودی به چه صورت خواهد بود؟ از چه نوع مصالح ساختمانی مانند سنگ ، قاب چوب یا آجر استفاده خواهد شد؟ آنها همچنین باید فنس یا محل قرارگیری و نسبت پنجره ها را در نظر بگیرند.

طراحی نما چیست؟

 

طراحی نما



در طول تاریخ‌‌، سبک‌های معماری تغییر کرده است‌، و امروزه همچنان در حال تغییر است. معماران دوره‌های مختلف سبک های بسیار متفاوتی از نما را ترجیح داده اند.

مسئول طراحی خلاق و کارآمد ساختمان‌ها برای مشتری ها ، نقش یک طراح ساختمان طیف گسترده ای از فعالیت ها را در بر می گیرد. همانند یک پیش نویس یا یک معمار، طراحان ساختمان از این مزیت منحصر به فرد برخوردار هستند که نیازی به صلاحیت لازم برای انجام کار خود در کشور را ندارند.

وظایف یک طراح نما عبارتند از:
    -  ملاقات با مشتری برای گرفتن و درک دقیق جزئیات.
    -  طراحی و تفسیر برنامه ها.
    - انجام مطالعات امکان سنجی
    - تحقیق و تحلیل کدهای شورا ، آیین نامه های عملی و آیین نامه های صنعت.
    -  هماهنگی ارسال ها به شورا.
    -  ترسیم قراردادها و اطمینان از رعایت شرایط.
    -   نظارت بر ساخت و ساز سایت.
    -   ارتباط با مشتریان برای بحث در مورد پیشرفت ، موانع و نقاط عطف پروژه.
    -    مدیریت پروژه تأمین کنندگان ، پیمانکاران و منابع.

 

نما بخشی از الگوی طراحی خارجی ساختمان هاست و طبق الگوهای طراحی سازه طبقه بندی می شود.

بنابراین ، همانطور که از نام آن پیداست ، به معنای چهره ساختمان است. افرادی که از کنار ساختمان می گذرند فقط می توانند این نمای ساختمان را ببینند. آنها چیزی در مورد آن مصالح، سیم کشی ، لوله و سایر پیچیدگی ها نمی دانند. تمام پیچیدگی های ساختمان را پنهان می کند و چهره ای جذاب به نمایش می گذارد.

 

کمیته نما

امروزه با توجه به تغییرات فرهنگی و توجه مردم به نمای ساختمان و برای جلوگیری از بروز ناهنجاری های معماری در شهرها خصوصا شهر کرج و تهران تمامی نماهای ساختمان ها ، کمیته ای موسوم به کمیته نمای تهران یا کرجدر مناطق مختلف شهرداری تشکیل شده است تا بر طراحی نما  و ایجاد سازه نما نظارت داشته باشند. این کمیته متشکل از افراد و متخصصان حوزه طراحی و نطام مهندسی می باشد.

هدف از تشکیل کمیته نما نظارت بر اجرای ضوابطی است تا طراحی نما به  سمت اجرای سازگار با معماری و فرهنگ کشور و مطابق منطقه باشد.

 

طراحی نما چیست؟

 

طراحی نما با تائیدیه شهرداری

امروزه برای اجرای یک سازه نمای ساختمان که بر اساس یک طراحی نما پیاده سازی می شود، جهت اجتناب از ورود فرهنگ های مختلف و چه بسا به هم ریختگی فرهنگی در این حوزه به غیر از نظارت کمیته نمای تهران به طراحی نما با تاییدیه شهرداری نیز می باشد.

همانطور که می دانید طراحی نما از مهم ترین فاکتور های ظاهری یک ساختمان ( اعم از مسکونی و تجاری) می باشد. زیرا یک سازه با نمای آن به چشم می آید. از آنجایی که دریافت تاییدیه شهرداری و صدور مجوز برای نمای ساختمان اجباری است، لذا باید مدارک و مستنداتی را برای کمیته مربوطه تهیه نمود که عبارتند از:

  • تهیه نقشه و تصویر از ساختمان های اطراف ملک مورد نظر
  • رعایت مقررات کمیته نمای کرج و شهرداری
  • سازگاری با بناهای مجاور از جنبه شکل، رنگ
  • طراحی ورودی
  • مصالح
  • خط آسمان و زمین که در حقیقت برای سازگاری با بناهای مجاور اعمال می شود
  • رنگ     

منبع : وب سایت معماری زردستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها