تحصیل بدون کنکور در دانشگاه آزاد، سراسری و علمی کاربردی

تا همین چندسال پیش تمامی دانش آموزان و فارغ التحصیلان رشته های نظری، فنی حرفه ای و کاردانش برای ورود به دانشگاه ناگزیر به شرکت در آزمون های ورودی بودند که موفقیت در آن ها با توجه به رقابت بالای داوطلبان، استرس زیاد، زمان محدود و فشارهای درسی با اما و اگر های بسیاری همراه بود.
کد خبر: ۱۲۶۳۱۵۳

چه بسا دانش آموزان مستعد بی شماری که تنها به دلیل ناتوانی در عبور از سد محکم کنکور از ادامه تحصیل دور شده و در سال های بعد نیز هیچگاه فرصت آن را نیافتند.

تحصیل بدون کنکور در دانشگاه آزاد، سراسری و علمی کاربردی

خوشبختانه در طی سال های اخیر و با افزایش تعداد واحد های دانشگاهی از جمله دانشگاه های سراسری ، آزاد و علمی کاربردی و همچنین بالا رفتن ظرفیت های ارائه شده هر رشته محل قبولی در کنکور راحت تر شده است اما علاوه بر این بر اساس تصمیم گیری و مصوبات شورای سنجش و پذیرش در راستای ایجاد تسهیلات ورود به دانشگاه ، تصمیم بر پذیرش بدون آزمون در تمامی دانشگاه ها گرفته شد.

هم اکنون بیش از 85 % از رشته های ارائه شده در دانشگاه های دولتی ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی ، پیام نور ، آزاد و علمی کاربردی کشور بصورت بدون آزمون دانشجو می پذیرند . پذیرش بدون آزمون در این دانشگاه ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان بوده و معدل مقطع پیشین داوطلب ملاک پذیرش وی خواهد بود .

رشته های بدون آزمون در تمامی مقطع کاردانی پیوسته ( فنی حرفه ای ) ، کاردانی ناپیوسته ، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) ارائه می شود . داوطلبان واجد شرایط پذیرش در هر مقطع می توانند در زمان های مقرر برای نام نویسی در این دانشگاه ها اقدام کنند .

در ادامه پذیرش بدون آزمون هر یک از دانشگاه های ذکر شده را به تفکیک ارائه داده ایم .

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری :

دانشگاه های سراسری شامل دانشگاه های دولتی ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی ، پیام نور و مجازی هستند که هر سال 2 بار برای ورودی مهر و وروی بهمن ماه در بخش عمده ای از رشته محل هایشان بصورت بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند . لازم به ذکر است دانشگاه ها حدنصابی برای معدل تعریف نمی کنند اما طبیعتا هر چه معدل داوطلب بالاتر باشد شانس پذیرش بیشتر است . لازم به ذکر است ثبت نام و انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه های سراسری از انتخاب رشته های با آزمون کنکور سراسری بصورت مجزا برگزار می گردد .

برای اطلاع از جزئیات زمان ، نحوه و شرایط پذیرش بدون آزمون می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید .

حتما بخوانید : ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری

تحصیل بدون کنکور در دانشگاه آزاد، سراسری و علمی کاربردی

 

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های آزاد :

علاوه بر دانشگاه های سراسری ، دانشگاه های آزاد نیز سالیانه 2 بار برای ورودی نیمسال اول و نیمسال دوم در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بصورت بدون آزمون ( صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ) دانشجو می پذیرند .

تنوع رشته های ارائه شده در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ، دسترسی آسان به واحد های این دانشگاه حتی در کوچک ترین شهرهای کشور و همچنین حسن سابقه این دانشگاه باعث شده در سال های گذشته استقبال از ثبت نام بدون کنکور این دانشگاه بیشتر از دانشگاه های دیگر باشد .

ملاک قبولی در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد صرفا معدل مقطع قبلی داوطلب است بنابراین برای تغییر رشته هیچ مشکلی متوجه شما نخواهد شد ؛ داوطلبان متقاضی هر رشته محل از نظر معدل آخرین مدرک تحصیلی با یکدیگر مقایسه شده و نفرات برتر با توجه به ظرفیت موجود پذیرفته نهایی خواهند شد . ناگفته نماند به دلیل ظرفیت بالای دانشگاه آزاد احتمال قبولی حتی برای معدل های خیلی پایین نیز بسیار زیاد است .

برای اطلاع از جزئیات زمان ، نحوه ، مدارک و شرایط پذیرش بدون آزمون دانشگاه های آزاد توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید .

حتما بخوانید : ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های علمی کاربردی :

دانشگاه های علمی کاربردی نیز یکی دیگر از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم هستند که در تمامی رشته محل های خود در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) و سالیانه 2 بار برای ورودی مهر و بهمن به صورت بدون آزمون (صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ) دانشجو می پذیرند .

تنوع رشته های ارائه شده در دانشگاه علمی کاربردی ، تعداد واحد های نسبتا زیاد در هر استان و شهریه مناسب از جمله دلایلی است که داوطلبان را به سوی این دانشگاه سوق می دهد . ناگفته نمایند به دلیل شرایط مناسبی که این دانشگاه برای تحصیل همزمان شاغلین ایجاد کرده دانشگاه علمی کاربردی در سال های گذشته همواره جزو انتخاب شاغلین بوده است .

برای اطلاع از جزئیات زمان ، نحوه و شرایط پذیرش دانشگاه های علمی کاربردی می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید .

حتما بخوانید : ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی

در انتها خاطر نشان می شود تمامی دانشگاه های مذکور مورد تایید وزارت علوم بوده و مدارک صادره از این دانشگاه ها کاملا معتبر می باشد . هم چنین به هیچ عنوان عبارت «بدون آزمون» در مدارک داوطلبان قید نشده و کیفیت آموزشی دانشجویان بدون کنکور و با کنکور با هم تفاوتی ندارند .

علاوه بر دقت در انتخاب رشته و بررسی اعتبار دانشگاه ها به داوطلبان توصیه می شود با توجه به شهریه پرداز بودن اکثر دوره ها ( به جز داوره روزانه ) شهریه دانشگاه های مورد نظر را بررسی کرده و گزینه متناسب با شرایط خود را انتخاب کنند .

در انتها لازم به ذکر است رشته های پزشکی و پیراپزشکی در هیچ یک از دانشگاه های کشور به صورت بدون آزمون ارائه نشده و تنها راه ورود به این رشته ها شرکت در کنکور سراسری است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها