متن و حاشیه اولین روز نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس

حضور خیل مشتاقان در وزارت کشور قبل از ساعت 8

نام‌نویسی داوطلبان حضور در انتخابات مجلس یازدهم، صبح دیروز همزمان با حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور در وزارت کشور آغاز شد.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۶۰

طبق برنامه‌ای که از قبل برای نام‌نویسی داوطلبان اعلام شده بود ثبت‌نام از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 18 به مدت هفت روز ادامه دارد، اما با وجود چنین برنامه‌ای، از آنجا که همواره شاهد خیل مشتاقان برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری هستیم دیروز هم قبل از ساعت 8 و پیش از آغاز رسمی فرآیند نام‌نویسی، صفی از داوطلبان بیرون ساختمان وزارت کشور تشکیل شده بود و پس از باز شدن درها، داوطلبان برای ثبت‌نام به میزهای تعیین شده که 38 کاربر وظیفه ثبت‌نام را به عهده داشتند، مراجعه کردند.
یکی از اولین رویدادهای این دوره از ثبت‌نام در ستاد انتخابات هم درگیری لفظی تندی بود که میان یکی از مراجعه‌کنندگان با مسؤولان حراست وزارت کشور در گرفته بود و توجه خبرنگاران را در بدو ورود به ستاد انتخابات جلب می‌کرد و این داوطلب کسی بود که سابقه نمایندگی و سفارت نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد.
دور تا دور سالن ثبت‌نام از بنرهایی پوشیده شده است که در آن از عکس‌های انتخابات ادوار گذشته استفاده شده است. محمدحسن قدیری ابیانه، سیدمحمد‌سادات ابراهیمی و محسن علیجانی زمانی، اولین چهره‌هایی بودند که با حضور در وزارت کشور برای حضور در انتخابات مجلس نام‌نویسی کردند. قدیری ابیانه در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: اگر در لیست ولایتمداران قرار بگیرم، ادامه می‌دهم در غیر این صورت به نفع این لیست کناره‌گیری می‌کنم. سید‌محمد‌سادات‌ابراهیمی، نماینده پیشین مجلس نیز گفت: شرایط کشور خاص است و می‌طلبد یک باتجربه وارد شود تا بتواند به حل مسائل و مشکلات کلان کشور کمک کند.
اغلب افرادی که در اولین روز ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند، مرد و میانسال بودند و البته تعدادی از زنان و جوانان نیز حضور داشتند.
در مجموع با توجه به این‌که دیروز اولین روز ثبت‌نام داوطلبان بود تعداد مراجعان اندک بود و سالن ثبت‌نام در اغلب ساعات خلوت بود و کاربران وزارت کشور مراجعه‌کننده زیادی برای ثبت‌نام نداشتند. میان داوطلبان، افرادی چون کارمند بانک، راننده تاکسی اینترنتی، وکیل و خانه‌دار وجود داشت. قرار بود ساعت 9 وزیر کشور بازدیدی از ستاد انتخابات داشته باشد که البته این بازدید با دو ساعت تاخیر و در ساعت 11 انجام شد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه این بازدید در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم درباره برنامه وزارت کشور برای رفع نگرانی‌هایی که در خصوص تغییر برخی مقامات اجرایی در آستانه انتخابات وجود دارد، گفت: عقل حکم می‌کند در شرایط فعلی که فرآیند انتخابات آغازشده ما ثبات مدیریتی داشته باشیم؛ اما وجود فرمانداران و بخشداران صرفا مرتبط با انجام فرآیند انتخابات نیست، بلکه آنها برای ایفای وظایف خود باید حائز مجموعه‌ای از شرایط باشند، بنابراین اگر اتفاقی افتاد که بررسی و برآوردهای ما نشان داد باید در حوزه فرمانداران جابه‌جایی‌هایی صورت بگیرد حتما این کار را انجام خواهیم داد. وی تصریح کرد: خیلی از فرمانداری‌ها با سرپرست اداره می‌شوند که امروز دستور دادم سرپرستی افراد صاحب مسؤولیت در این فرمانداری‌ها تثبیت شود تا در فرآیند برگزاری انتخابات مشکلی از این ناحیه پیش نیاید.
جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور هم در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد لزوم اصلاح قانون انتخابات برای جلوگیری از سیل ثبت‌نام کنندگان در انتخابات، گفت: دولت به مدت حدود سه سال اقداماتی را برای لایحه اصلاح قانون انتخابات انجام و ابتدای بهمن سال گذشته به مجلس ارائه داد که در آن پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از این‌گونه موارد پیش‌بینی شده بود.
وی در عین حال افزود: با توجه به این‌که در انتخابات مجلس شرایط خاصی برای داوطلبان در نظر گرفته است هر کسی مانند انتخابات ریاست جمهوری نمی‌تواند در آن حضور داشته باشد، اما در مجموع امیدواریم آن لایحه به سرانجام برسد تا شیوه حضور داوطلبان چارچوب خاصی داشته باشد و با دقت بیشتری کارها در چارچوب منظم‌تر انجام شود. در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نوشت: در نخستین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس 789‌نفر نامزد انتخابات مجلس شدند.

مریم شریف‌زاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها