jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۱۲۳۹۹۴۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۸  |  ۱۲:۲۴

‌در حال حاضر دو قانون با محور انتخابات و نحوه فعالیت احزاب داریم. قانون انتخابات باید در کنار قوانین مربوط به فعالیت احزاب به گونه‌ای اصلاح شود که ثبت‌نام در انتخابات مجلس و ریاست‌‌جمهوری به‌عنوان امتحان مجانی برای همگان تلقی نشده و به این ترتیب هر کسی نتواند در انتخابات ثبت‌نام شود.

کوتاهی همه گروه‌ها در اصلاح قوانین انتخاباتی

البته در عین حال باید توجه داشته باشیم دسترسی به نمایندگی مجلس طبق قانون تعریف شود و راه برای تمام افرادی که شرایط لازم را دارند باز شود، شرایطی که باید قانون آن را تعریف کند.

قوانین انتخاباتی معیارهایی را مانند عضویت در احزاب یا فعالیت‌های موثر سیاسی و... تعریف کند تا مقداری از این حالت بی‌نظمی در ثبت‌نام نامزدها کم شود. در شرایط فعلی و با توجه به نبود چنین قوانینی تعداد بسیاری ثبت‌نام کرده و چون سیاهی‌لشکر محسوب می‌شوند رد صلاحیت‌ شده و به این ترتیب آمار بالای رد شدگان مورد اعتراض برخی در داخل قرار می‌گیرد و به دستاویزی برای مخالفان جمهوری اسلامی در خارج تبدیل می‌شود.

مشخص نیست چرا اصلاح قوانین انتخاباتی به‌عنوان یکی از اولویت‌ها به‌خوبی پیگیری نشده و به رغم ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، هنوز اصلاحات تقنینی موثر به عمل نیامده است، طبیعتا با ادامه این روند با همان مشکلات قانونی قبلی مواجه خواهیم بود.

باید تاکید کنم همه گروه‌ها در اصلاح قوانین انتخاباتی و تطبیق آن با ضرورت‌های نظام کوتاهی کرده‌اند و بهتر است هر چه زودتر سراغ قانون انتخابات مدرن با استفاده از الگوهای موجود و ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران برویم و آن را تصویب کنیم تا از وضعیت کنونی خارجی شویم، به‌خصوص که در انتخابات ریاست جمهوری برخی صحنه‌ها به‌واسطه حضور هر فردی با افکار و ظواهر عجیب برای نامزد شدن، موجب وهن نظام می‌شود.

البته در کنار اصلاح قوانین انتخاباتی باید اصلاح فرهنگی نیز صورت بگیرد و نگرش متفاوت سیاسی برای تربیت مردان سیاسی وجود داشته باشد. به این معنی که برخی افراد به دلیل داشتن سمت و پست در برخی مناصب خود را در قواره نامزدشدن برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس می‌دانند، در حالی که در دیگر کشورها احزاب و فعالیت‌های محلی و حزبی، تمرین مناسبی برای تربیت یک رجل سیاسی است، اما ما در کشورمان این مدرسه عملی تربیت رجل سیاسی را نداریم که در نتیجه باعث بی‌نظمی‌ های فعلی در ثبت‌نام نامزدها می‌شود.

در برخی کشورها در بسیاری از مواقع می‌بینیم شهرداران، استانداران یا فرمانداران ایالتی نامزد ریاست جمهوری می‌شوند، نباید فراموش کنیم که انتخاب یک نفر به این عناوین در این کشورها حاصل فرآیند حزبی است و افراد از مناصب کوچک‌تر مانند شهرداری یک شهر کوچک، بزرگ، انتخابات محلی و سپس ملی وارد عرصه می‌شوند، اما در ایران این‌گونه نیست و کلاس‌های متفاوتی را در سطوح تربیت نیروهای سیاسی نداریم و به این ترتیب هر کسی خود را شایسته نامزد شدن می‌داند.‌

نجات‌ الله ابراهیمیان - حقوقدان / روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سوء استفاده مکرون از مفهوم آزادی

سوء استفاده مکرون از مفهوم آزادی

اگر بخواهیم با منطق رئیس‌جمهور فرانسه به اتفاقات اخیر نگاه کنیم باید آن را به آزادی هتک حرمت مقدسات ادیان دیگر تعبیر کنیم البته باید در نظر داشته باشیم این هتک حرمت نمی‌تواند یکطرفه باشد، چرا که اگر مکرون توهین به اسلام را مصداق آزادی بیان معرفی کند باید اقدامات متقابل مسلمانان را نیز از مصادیق آزادی بیان بداند.

نشانه‌های قوه قضاییه فعال

نشانه‌های قوه قضاییه فعال

نکاتی در مورد دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان وجود دارد که باید به آن پرداخت‌.

انتظاری آگاهانه برای عهدی عاشقانه

انتظاری آگاهانه برای عهدی عاشقانه

در عرف روزنامه‌نگاری، برخی مطالب وابسته به زمان است و اگر انتشارشان کمی با تاخیر انجام شود، مطلب با اهمیتی محسوب نمی‌شود و از صفحه در می‌آید، اما گاهی باید برخی نکات را با کمی تاخیر بیان کرد، درست مانند همین مطلب.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر