ایسنا: ساماندهی مسافربرهای شخصی زودتر از اینها باید اتفاق میافتاد روزانه 15 میلیون سفر درون شهری در پایتخت صورت میگیرد که سهم وسایط نقلیه عمومی شامل مترو
کد خبر: ۱۲۳۴۵۹
، اتوبوس و تاکسیها فقط 8 میلیون است و این موضوع، بدین معنا بود که 7 میلیون سفر نه تنها از طریق وسایط نقلیه عمومی انجام نشده، بلکه قطعا توسط مسافرکشهای شخصی صورت میگرفتند و به این ترتیب در حالی که تا امروز میگفتیم: «سوار خودرو شخصی نشوید»، از امروز با ساماندهی مسافرکشهای شخصی میتوانیم بگوییم که «کدام خودرو را سوار شوید».
سردار احمدرضا رادان، رییس پلیس پایتخت روز یکشنبه یکم بهمنماه با حضور در جمع خبرنگاران با ابراز رضایت از ساماندهی مسافربرهای شخصی، گفت: در حالی که طرح سهمیهبندی بنزین روند اجرایی شدن را میپیماید، پایتخت با 7 میلیون سفر مواجه است که از سوی مسافرکشهای شخصی انجام میشوند، از این رو ساماندهی این دسته از مسافرکشها در کلانشهرها ضرورت داشت.
وی افزود: تاکنون بر اساس آماری که شهرداری اعلام کرده است، 30 هزار مسافرکش شخصی در تهران، مالکیت خودرو، نوع کار و مسیر خود را اعلام کردهاند و بدین ترتیب با آغاز ساماندهی، امکان افزودن این دسته از خودروها به سامانه حمل و نقل عمومی و شناسایی خودروهای فرسوده قابل تصور است و از سوی دیگر نیز پلیس با طیبخاطر میداند با چه کسی باید برخورد کند.
یکی از اساسیترین محورهای گفتوگوی سردار رادان با خبرنگاران مربوط به موضوعات پلیس و هیاتهای مذهبی در ماه محرم و مراسم سوگواری سالار شهیدان بود و به این ترتیب جمعآوری شمایلها، علمکشی و قمهزنی و بررسی وضعیت ترافیکی در این ایام، مباحث اصلی این گفتوگو را به خود اختصاص داد.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این که نصب شمایل از جهت شرعی اشکال دارد، اظهار کرد: از آنجا که بر اساس وظیفه نباید اجازه دهیم، موضوع مذهبی در سایه مسایل غیرمذهبی قرار گیرد، تقاضای جمعآوری شمایلها شامل عکس و تصاویر ائمه را به مسوولان هیاتهای مذهبی ابلاغ کردهایم و در صورتی که هیاتها نسبت به جمعآوری شمایلها کوتاهی کردند با همکاری شهرداری، ماموران پلیس وارد عمل شده و اقدام به جمعآوری این شمایلها میکنند.
وی با اذعان به این که 8 هزار هیات مذهبی در تهران طی ایام محرم عزاداری میکنند، گفت: باید بپذیریم به اندازه تعداد هیاتها، مکان مورد نیاز نداریم و این مساله، به خودی خود موجب قرار گرفتن برخی هیاتها در محلهایی شده است که ترافیک ایجاد میکند، اما مناطق راهور پلیس موظفند هماهنگیهای لازم را با هیاتها داشته باشند و اگرچه محدودیتهای ترافیکی ایجاد میشود، چون مقطعی است، مردم پذیرفتهاند.
سردار رادان خاطرنشان کرد: اقدام پلیس در برخورد با نصب شمایلها در راستای مسایل وهنآوری است که زمینه ایجاد تصورات این چنینی را در افراد فراهم میکند.
رییس پلیس پایتخت با بیان این که بسته نشدن شریانهای اصلی شهر تهران در جریان آغاز به کار ایستگاههای صلواتی، یکی دیگر از اهداف پلیس در ایام محرم است، اذعان کرد: هیاتها برای راهاندازی ایستگاههای صلواتی باید با عوامل انتظامی و راهنمایی و رانندگی منطقه خود، موضوع را مطرح و با تعیین محل مناسب اقدام به راهاندازی ایستگاه صلواتی کنند تا این مساله موجب بسته شدن مسیرهای پرتردد و ایجاد ترافیک نشود.
سردار رادان با اعلام این که طی دهه محرم، 6 هزار همیاران محرم شروع به کار میکنند، یاد آور شد: این طرح با هدف مشارکتپذیری مردم و تامین امنیت صورت پذیرفته و حفظ انضباط و امنیت هیاتهای مذهبی و مسایل مربوط به آن بر عهده این همیاران بوده که مشخصه اصلی آنها، پوشش کرم رنگی است که با عنوان «همیار محرم» انجام وظیفه میکنند.
ر ادامه این نشست مباحث مربوط به علمکشی و قمهزنی مطرح شد که فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره، گفت: قمهزنی غیر قانونی است و اگر پلیس از این اقدام در یک محل مطلع شود، بلافاصله وارد عمل شده و اقدام کنندگان را دستگیر میکند.
وی در خصوص قمهزنی مخفیانه نیز تصریح کرد: در هر صورتی، اگر پلیس در جریان قمهزنی قرار بگیرد، موظف به شناسایی فرد و دستگیری اوست، اما در خصوص برخورد قضایی تنها مراجع مربوطه حق اظهارنظر دارند.
سردار رادان با تاکید بر این که امسال علمکشی مستثنی از برخورد است، گفت: این موضوع باید با مسوولان ارشاد و علمای مذهبی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید نظر آنها، از سال آینده اقداماتی در این خصوص صورت میپذیرد.
رییس پلیس پایتخت در خصوص زمان پایان کار هیاتهای مذهبی، تأکید کرد: اغلب برنامههای این هیاتها تا ساعت 24 به اتمام میرسد، اما در صورت ادامه مراسم، نیروهای پلیس با حضور در محل تقاضای اتمام مراسم را به هیاتها ابلاغ میکنند.
سردار رادان در ادامه از راهاندازی سیستم هوشمند گشتهای ویژه تا پایان امسال در سرکلانتری ششم پایتخت خبر داد و گفت: اساس راهاندازی این سیستم حضور گشتها در زمان پیشبینی وقوع جرم است.
وی در خصوص بازگشت گشتهای ویژه (پلیس ضربت) تاکید کرد: این گشتها، مقطعی عمل میکنند و به مراکزی وارد میشوند که در آن خلاء انتظامی وجود دارد و مردم احساس نگرانی میکنند.
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اظهار این که مبارزه با اراذل و اوباش، یکی از کلیدیترین اهداف پیشروی پلیس پایتخت است، گفت: بازگشت گشتهای ویژه در جهت تامین این هدف و برقراری امنیت عمومی بوده است و جای هیچ نگرانی نیست.
سردار رادان با بیان این که معتادان تابلو و اراذل و اوباش، خط قرمزهای پلیس تهران هستند، عنوان کرد: در آخرین طرحی که با حضور یگان امداد و همکاری پلیس امنیت و سرکلانتریها اجرا شد، 570 تن از اراذل و اوباشی که موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده بودند، دستگیر شده و از این مجموع 280 تن با تشکیل پرونده قضایی به زندان رفتند و عدهای هم در محل گردانده شدند.
رییس پلیس پایتخت در ادامه دومین هدف اصلی پیشروی ماموران پلیس را جمعآوری معتادان تابلو از سطح شهر برشمرد و در این خصوص به خبرنگاران، گفت: شاخص کلانترها در بحث جمعآوری معتادان تابلو در حدی است حین بازرسی از حوزهشان، نباید هیچ اثری حتی از یک معتاد تابلو باشد و اگر غیر از این بود، حاکی ناموفق بودن کلانتری مربوطه است.
وی تصریح کرد: در جریان جمعآوری معتادان تابلو به هیچ وجه کوتاه نمیآییم و حتی اگر یک معتاد در طول ماه، 20 بار هم دستگیر شود، باز هم در صورت مشاهده، ماموران موظف به دستگیری او هستند.
سردار رادان با بیان این که طرحی از سوی مرکز مبارزه با مواد مخدر ناجا در حال پیگیری است که در آن محلهای نگهداری معتادان تابلو در کلانشهرها تعیین شده است، اضافه کرد: تا رسیدن به آن روز با مشکل عدم ورود این دسته از معتادان تابلو به زندان مواجه هستیم و در این راستا از آنجایی که وظیفه نیروی انتظامی برخورد با جرم مشهود است، اگر لازم شد، هر معتاد تابلویی را 100 بار هم دستگیر میکنیم.
وی ادامه داد: اقدام نیروی انتظامی تنها برخورد با معتاد تابلو نیست، بلکه این روند به معنای مبارزه با جرایم خرد همچون سرقتهای لوازم داخل خودرو و سرقتهای جزئی است که مهار و کنترل این دسته از جرایم با جمعآوری معتادانی که به دنبال تهیه مواد مخدر، سرقت میکنند، امکانپذیر میشود.
سردار رادان افزود: عملکرد نیروی انتظامی جهت دستگیری معتادان تابلو حاکی از آنست که هدفمندی واحدهای گشت در دستگیری معتادان از 50 درصد به 92 درصد رسیده که نشان از موفقیت پلیس در شناسایی درست این دسته از مجرمان است.
سرانجام، سردار رادان، گفتوگوی امروز خود با خبرنگاران را با تشریح ماجرای حضور افرادی تحت عنوان پلیسموبایل خاتمه داد.
وی افزود: در تهران بزرگ پلیسموبایل نداریم، در کشور هم نداریم و هر کس تحت عنوان کنترل کننده موبایل به شهروندان مراجعه کرد یا اقدام به جعل عنوان کرده و یا از جایگاهش سوءاستفاده میکند.
سردار رادان خاطرنشان کرد: پلیس آنقدر وظیفه و مأموریت دارد که دیگر کاری به اطلاعات شخصی تلفنهای همراه مردم ندارد و بدین ترتیب مظنون به موبایل هم نمیگیریم.
در این میان رسیدگی به وضعیت تعمیرگاههای تلفنهای همراه، بر اساس اظهارات پیشین رییس پلیس پایتخت در دستور کار بوده است؛ وی در این باره در جمع خبرنگاران، اذعان کرد: بسیاری از تعمیرگاههای تلفن همراه را بررسی کردهایم، اما تاکنون حتی یک مورد از سوءاستفاده و یا رفتار سوء از تلفنهای همراه مردم و بهرهبرداری شخصی مشاهده نشده است، ولی هنوز همه تعمیرگاهها چک نشدهاند و رسیدگی پلیس امنیت به این موضوع ادامه دارد.
در جریان طرح مساله موبایل، عدهای از خبرنگاران از تعامل نیروهای بسیج در این رابطه از سردار رادان سؤال کردند که وی پاسخ داد: با بسیج، هیچ مشکلی نداریم و از این نیروهای معنوی در تعاملاتمان به خوبی بر اساس شرایط، نوع عملیات و مکان و زمان استفاده میکنیم و این قضیه شب و روز ندارد.
خبرنگاری با بیان این که برخی رفتارهای گشت نامحسوس بزرگراه، رانندگان را وادار به تخلف میکند، از سردار رادان پرسید، چرا این اتفاق میافتد؛ فرمانده انتظامی تهران بزرگ پاسخ داد: بعضیها نمیدانند با چه سرعتی در بزرگراهها حرکت کنند و این در حالیست که پلیس در همه حال با سرعت مجاز حرکت میکند و عدهای از رانندگان که قصد حرکت با سرعت غیرمجاز را دارند در مواجهه با این دسته از گشتها اقدام به سقبت غیرمجاز میکنند که نتیجهاش جریمه از سوی پلیس است و این رفتار، هیچ ارتباطی با برخورد غرضورزانه برای جریمه کردن رانندگان ندارد.
در ادامه این بحث سردار رادان اظهار کرد: کار را با راهاندازی گشت غیرمحسوس در سه بزرگراه آغاز کردیم و در حال حاضر 25 بزرگراه تهران از حضور گشتهای غیرمحسوس پلیس برخوردارند، اما هنوز در همه بزرگراههای تهران گشت غیرمحسوس نداریم.
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ادامه گفتوگو با خبرنگاران در خصوص برخورد پلیس با طلافروشیهایی که تاکنون اقدام به تجهیز مغازهشان به سیستم دوربین مداربسته نکردهاند، اظهار کرد: به تازگی پلیس پیشگیری تهران اقدام به برگزاری نمایشگاهی کرده که قابلیتهای امنیتی را در خصوص این صنوف به طلافروشان ارائه داده است، اما روند پیگیری این موضوع آنست که در حال حاضر در صورت درخواست مجوز فعالیت واحد صنفی تا زمانی که مجهز به سیستم دوربین مداربسته نشود، مجوزی داده نمیشود.
سردار رادان اضافه کرد: در خصوص سایر مغازهداران نیز از آنجایی که هنوز سقف زمانی برای نصب این تجهیزات در نظر گرفته نشده است، برخوردی نکردهایم و پلمپی در این این رابطه صورت نگرفته است، اما به دنبال تعیین زمان مشخصی در این باره هستیم.
در این نشست برخی خبرنگاران از حضور نیروهای پلیس در پشت بامهای شهروندان برای جمعآوری دیشهای ماهواره بدون مجوزهای قضایی خبر دادند، اما سردار رادان با اطمینان گفت: هیچ موردی از ورود به منزل بدون مجوز قضایی صورت نگرفته است؛ مگر آن که در جهت جرم مشهود، ماموران وارد عمل شده باشند.
وی تصریح کرد: حتی یک مورد بدون مجوز برای جمعآوری ماهواره اقدام نشده و از چند ده هزار دیش ماهوارهای که جمع کردهایم، چند عدد با تخلف نبوده است.
در حالی که بسیاری از فرماندهان انتظامی در جریان گفتوگوهای خود با رسانهها از راهاندازی پلیس مترو در آیندهای نزدیک خبر داده بودند، سردار رادان امروز، گفت: ما پلیس مترو داریم، اما ضعیف است.
وی افزود: این پلیس زیرمجموعه پلیس پیشگیری است، اما تعداد نیروهایش بسیار کم و هنوز خیلی محدود است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص برخورد پلیس با گسترش سیدیهای غیرمجاز در سطح پایتخت، گفت: طی طرحی که پلیس امنیت به اجرا درآورد، 90 هزار سیدی غیرمجاز جمعآوری شد و هنوز نیز این کار در دست اقدام است، اما توصیه میکنم مردم بیشتر مراقب باشند.
وی در ادامه درباره شایعه فیلم کشته شدن یکی از افراد حاضر در سیدی منتسب به یک بازیگر، اظهار کرد: اینها اقدامات تخریب کننده روانی و موضوع مرگ منتفی است، اما تحقیقات پلیس در خصوص این که این فیلم توسط چه کسانی تهیه و توزیع شده است ادامه دارد.
رییس پلیس پایتخت در خصوص پرسشی مبنی بر این که چرا گشتهای پلیس در طول شب، چراغهای گردانشان را روشن نمیکنند، گفت: تعداد گشتها نسبت به دو ماه و نیم گذشته افزایش پیدا کرده و حضور نیروها موفقتر بوده است اما انتخاب زمان و مکان روشن کردن چراغ گردان را به پلیس واگذار کنید، چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد به رویه ثابتی تبدیل شده که برای وقوع جرم ایجاد آمادگی میکند و برای مردم هم یکنواخت میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها