این روغن یک فراورده یا محلول گیاهی است که اسم آن برگرفته از منشاء تولید آن یعنی گیاه آرگان است، اما روش استفاده بهتر از روغن آرگان می تواند تاثیرات باورنکردنی بر روی پوست و موها بگذارد که به توضیحاتی درباره آن و همچنین مطالبی پیرامون منشاء تولید روغن آرگان خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۲۳۲۴۲۹
روش یا طرز استفاده روغن آرگان برای پوست و مو

مراکش کشوری است که در شمال غربی آفریقا جای گرفته است، در جنوب غربی این کشور درخت هایی میروید که میوه ای گوشتی و شیرین مانند زیتون دارد و به آرگان معروف است، این درخت دارای ظاهری زیبا و میوه معروفی است که از غذای اصلی بزهای این کشور به حساب می آید و جالب اینجاست که با اینکه خود بزها برای خوردن میوه از درخت بالا می روند، این درخت ها جزو گونه های حفاظت شده و نادر به شمار می آیند که فقط در این کشور رشد کرده اند، درخت آرگان سالی یک بار میوه میدهد و در زمان رسیدن میوه مورد هجوم بزها قرار میگیرد.

جالب است که بدانید برای تولید روغن آرگان، کشاورزان مراکش بزها را تا زمان رسیدن میوه ها از درخت ها دور میکنند اما وقتی میوه ها رسید به بزها اجازه می دهند که به درخت ها حمله کرده و میوه ها را بخورند، اینکار یک سود اقتصادی با منغعت زیاد برای کشاورزان مراکشی دارد، بزها که علاقه زیادی به میوه آرگان دارند پس از خوردن میوه ها مدفوعی تولید میکنند که شامل هسته میوه آرگان است و در تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی استفاده میشود. هرجا درخت آرگان بیشتر باشد ساکنان آن تمایل بیشتری به پرورش بزها دارند.

در نتیجه در نواجی جنوب غربی این کشور میتوان بزهای زیادی را یافت که وسعتی حدود 8000 کیلومتر را در سیطره خود دارند و حتی سازمان جهانی یونسکو این منطقه را جزو نواحی حفاظت شده به حساب می آورد.

درباره روغن و میوه آرگان:

این میوه در اوایل تابستان میرسد و پس از رسیدن پوست رویی میوه که سبز است به رنگ تیره و قهوه ای متمایل میشود ( شبیه به بلوط های رسیده)، پس از رسیدن استفاده بزها از آنها زیر نظر اهالی منطقه و طبق برخی قوانین انجام میشود و ساکنان محلی مدفوع بزها را جمع کرده و پس از ترکیب با آب با آسیاب میزنند تا مایعی غلیظ از آن تولید شود، این مایع را برای استفاده در مواد آرایشی به دیگر کشورهای دنیا صادر میکنند.

روغن آرگان که با کمک بزها و آسیاب های محلی به دست آمده است در بازارهای محلی با قیمتی پایین فروخته میشود و سپس در کارخانه ها تبدیل به انواع فرآورده های بهداشتی و حتی برخی عطرهای معروف میگردد. شکل ظاهری درخت آرگان تا حدودی شبیه درخت بلوط است که در دامنه های زاگرس می روید و حتی میوه آن در زمان سبز بودن کمی مشابه به آن است.

روغن تولید شده از مدفوع بزها حاویانواع اسید های چرب اشباع نشده از قبیل اولئیک، آلفا لینولئیک، پالمتیک، میریستیک و ... بوده که برای انواع بیماری های شایع پوستی تاثیرات فراوانی دارد و حتی خواص آن از روغن هایی مانند زیتون به مراتب بیشتر است.

روش و طرز استفاده از روغن آرگان بر روی پوست:

درباره روش های تولید و محل تولید آرگان توضیحاتی داده شد، برخلاف مراحل پیچیده تولید آن استفاده از این روغن بر روی پوست بسیار ساده است. اما استفاده صحیح از آن میتواند به اثرگذاری سریعتر و بهتر تاثیر داشته باشد.

شما می توانید روغن آرگان را بر روی پوست قسمت های مختلف بدن استفاده کنید، اما قبل از استفاده حتما میدانید که پوست به طور خود به خود و به دلیل ترشحات چربی ها و مواد زائد دارای کمی چربی و آلودگی است. بهتر است قبل از استفاده و برای اینکه روغن به خوبی جذب پوست شود ابتدا محل مورد نظر را با آب و صابون شسته و کامل خشک کنید. سپس میتوانید چند قطره از روغن را بر روی پوست خود ریخته و کمی به آرامی مالش دهید. این کار را حداقل روزی 2 بار تکرار کنید و بهترین زمان ها میتواند صبح و شب باشد. بعد از استفاده نباید تا چند ساعت پوست خود را بشویید تا به طور کامل روغن جذب پوست گردد، البته چند دقیقه بعد از مالش دادن روغن بر روی پوست تقریبا هیچ اثری از آن را مشاهده نخواهید کرد چراکه جذب پوست میگردد.

اگر برای قسمت های آسیب دیده پوست از آرگان استفاده میکنید که نیاز به ترمیم دارد میتوانید تعداد دفعات استفاده از آن را افزایش دهید.

روش استفاده روغن آرگان بر روی موها:

آرگان را بر روی موها میتوان به دو حالت استفاده کرد، با توجه به اینکه این روغن هم خاصیت جلوگیری از خشکی پوست سر به همراه جولگیری از ریزش موها را دارد و از طرفی هم برای نرم کنندگی و حالت دهنگی و صاف و براق شدن موها میتوان استفاده شود میتوانید با توجه به مورد مصرف خود از آن استفاده کنید.

اگر برای خشکی پوست سر و جلوگیری از ریزش موها میخواهید از آن استفاده کنید باید آن را بر روی ریشه موها و پوست سر ریخته و مالش دهید، اما اگر برای حالت دهندگی به موها آرگان را تهیه کرده اید باید چند قطره از این محلول را بر روی ساقه موهای خود زده و با دست موهای خود را مالش داده و چنگ بزنید تا همه قسمت ها به آن آغشته شود.

نکته: استفاده از آرگان بر روی موها را باید به بعد از حمام رفت و شستن سر و موها موکول کنید.

فواید و عوارض روغن آرگان برای پوست و مو:

طبق مطالعات انجام شده بر روی این روغن میتوان گفت خواص و فوائد آن برای پوست و مو حتی از روغن دانه های زیتون به مراتب بسیار بیشتر است. طبق برخی منابع غیر رسمی این روغن از هسته آرگان و طبق برخی منابع دیگر از پوسته میوه آن تهیه میشود. میتوانید این محلول را از مراکزی چون فروشگاه های عرضه کننده آرگان و کرم یا ادکلن و روغن ها انلاین تهیه کنید.

مطالعات فراوان درباره تاثیرات آرگان بر روی پوست نشان دهنده مواردی از قبیل از بین برنده جای آکنه و زخم های پوستی، درمان ترک ها و اگزمای پوست، ترمیم آثار سوختگی، از بین برنده التهابات پوست، تاثیرات مثبت در آبرسانی و مرطوب سازی پوست کنترل کننده چربی سطح پوست، ترمیم ناخن و کمک به رشد آنها و... است.

همچنین از تاثیرات مثبت آن بر روی موها میتوان به مواردی مانند صاف و براق کردن مو که به حالت پذیری مو هم کمک میکند و علاوه بر آن تقویت ریشه موها و همچنین دفع شوره های سر اشاره کرد. روغن آرگان همچنین خشکی های مو شکنندگی آن را از بین برده و مواردی مانند موهای آسیب دیده در اثر سشوار کشیدن یا رنگ مو را تا حد زیادی ترمیم میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۱
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
۰
۱
توضیحات خوب و كاملی درباره این روغن بود. ممنون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها