دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب، گنجی بی‌پایان است که هرچه از آن برگیریم باز هم معارف بسیاری دارد و به عنوان میراثی معنوی برای نسل‌های مختلف به‌شمار می‌رود و وظیفه همه گروه‌ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در قبال فرهنگ دفاع مقدس و حفظ آثار و ترویج فرهنگ آن دوران غیرقابل‌انکار است.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۷۹

موزه‌های دفاع مقدس علاوه بر کارکرد تبلیغی، نوعی تاریخ‌نگاری تصویری هستند. مناطق عملیاتی کشور در غرب و جنوب کشور و دیگر مناطق، نخستین موزه‌هایی بودند که تاریخ دفاع مقدس را به صورت مستند و بدون واسطه به تصویر کشیدند اما با توجه به زندگی مدرن و شهری امروز نیاز بود که موزه‌هایی در داخل شهرها برای نمایاندن تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس ملت ایران احداث شود که یکی از مهم‌ترین آنها موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شهر تهران است، هرچند در دیگر شهرهای کشور نیز موزه‌هایی با محوریت دفاع مقدس راه‌اندازی شده و پذیرای بازدیدکنندگان هستند.
جایگاه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بیان معرفی میراث معنوی نظام جمهوری اسلامی بسیار رفیع و دارای اهمیت فراوانی است زیرا نه تنها نسل امروز را با تاریخ شفاهی و تصویری آن دوران آشنا می‌کند بلکه بسیاری از کسانی که در آن زمان حضور داشتند اما به جبهه‌ها نرفتند یا همه ابعاد جنگ را درک نکردند نیز از این موزه‌ها بهره می‌برند.
ده‌ها سال است که از پایان جنگ جهانی می‌گذرد اما هنوز فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی راجع به آن ساخته می‌شود و موزه‌های مختلفی به نمایش آثار و فرهنگ آن دوران اختصاص یافته است. ما نیز باید در مورد دفاع مقدس چنین عملکردی داشته باشیم و نه تنها مردم کشور خود بلکه همسایگان و حتی کشورهای دیگر را با فرهنگ دوران جنگ که نظام اسلامی بر پایه آن توانست در مقابل همه دنیای کفر بایستد، آشنا سازیم.
برای جذب گردشگران خارجی باید دفاع مقدس را همان‌طور که اتفاق افتاده و برپایه واقعیت‌های موجود به جهانیان بشناسانیم زیرا تا زمانی که آنها با جنگ تحمیلی و واقعیت‌های آن به طور کامل آشنا نشوند. این فرهنگ برای آنها ملموس نخواهد بود.
به یقین کشورهای غربی تبلیغات سوء فراوانی در مورد دفاع مقدس ملت ایران انجام داده‌اند و بر این اساس باید نوعی فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و ابتدا باید تصویر اشتباهی را که از دفاع مشروع ملت ایران در ذهن ملت‌های غربی و غیرغربی نهادینه شده اصلاح کنیم و سپس از آنها بخواهیم برای دیدن آنچه که از سوی ما گفته می‌شود به کشورمان سفر کنند در این صورت سفرهای راهیان نور با حضور گردشگران خارجی نیز محقق خواهد شد.

علی دارابی

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها