‌‌بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان پیرامون لزوم مذاکره مجدد درباره برنامه هسته ای ایران را باید در راستای تلاش آنها برای امتیازگیری از ایران عنوان کرد، همه می‌دانیم که اروپا برجام را اجرا نکرد و در عمل این توافق هسته‌ای به‌طور یکجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران اجرا شد.
کد خبر: ۱۲۲۹۹۵۳
با این اروپا چه کنیم؟

این در حالی است که امروز اروپایی‌ها به‌جای حل این مشکل و اجرای تعهداتشان می خواهند از روش هایی مانند اتهام‌زنی به ایران و لزوم انجام مذاکرات مجدد، از زیر بار مسؤولیت فرار کرده و امتیازات جدیدی نیز از ایران به دست آورند.

این کشورها همچنین بدون در دست داشتن اطلاعاتی که نقض‌کننده موضع‌گیری های انصارا... و یمن در خصوص حمله به آرامکو و متهم کردن ایران باشد در بیانیه خود اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران می بایست برخورد قاطعی با این‌گونه ادعاها داشته باشد چرا که بر این باور هستم که شرایط ایران به رغم مشکلات زیادی که مردم با آن مواجه هستند خوب بوده و ایران دست بالا را در منطقه دارد به این معنی که متحدان جمهوری اسلامی در منطقه پیروز شده اند، در لبنان، حزب ا... پیروزی هایی داشته، در سوریه و عراق تکفیری ها شکست خورده و تلاش های آمریکا برای ایجاد خلل در روابط ایران و عراق با شکست مواجه شده است.

در مقابل یمنی ها در مقابل آمریکا، عربستان و اروپا علیرغم جنایات فراوان و همراهی غربی ها در این جنایات بی نظیر در تاریخ معاصر؛در حال ضربه‌زدن به سعودی ها هستند که ادامه این روند می تواند عربستان و امارات را به بن‌بست بکشاند. بنابراین در چنین شرایطی که ایران و متحدانش در شرایط برتری قرار دارند می بایست نسبت به اتهامات غربی ها بی اعتنا بوده و در‌عین‌حال برخورد قاطعانه ای داشته باشد.

اتهامات مطرح شده از سوی اروپا همچنین تلاش آنها برای انجام مذاکره دوباره درباره برجام و موضوعات موشکی در چارچوب فشار حداکثری است، از ابتدا نیز اروپا با آمریکا همسویی داشته و برجام را اجرا نکرده و اقداماتشان جنبه گفتار درمانی برای خرید وقت داشته است.

این در حالی است که برنامه موشکی و دفاعی ایران، براساس توان بومی، مبتنی بر سیاست بازدارندگی بوده و اقدامات در خصوص توسعه آن کاملاً منطبق با مقررات بین المللی است، بنابراین جمهوری اسلامی باید در مقابل ادبیات اروپا در مورد ضرورت تغییر در برجام و حضور منطقه ای ایران، خواهان خروج انگلیس و فرانسه و‌ آمریکا از منطقه و تعطیلی پایگاه های آنها باشد. رفتار غربی ها غیر قابل تحمل شده است، سال‌هاست که برجام را زیر پا گذاشته و جنگ اقتصادی را علیه مردم راه انداخته و در منطقه حضور نظامی دارند، اما در عین حال با کمال وقاحت نسبت به ایران و جایگاهش در منطقه ادعاهایی دارند.

طی یکی دو روز اخیر، برخی انتقادهایی نسبت به دیدارهای روحانی با سران کشورهای اروپایی دارند، هر چند که این‌گونه منتقدان حق دارند اما باید ببینیم در این‌گونه ملاقات برخورد رئیس جمهور با طرف مقابل به چه شکلی است، اگر آقای روحانی در دیدارها با جدیت و قاطعیت به ادعاهای طرف مقابل پاسخ داده و در ضمن بیانیه هایمان قاطع و عزتمندانه باشد انجام چنین دیدارهایی بهتر از عدم انجام آن است.

محمد مرندی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها