ایسنا: رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی از وقوع یکهزار و 760 فقره قتل طی 9 ماه گذشته در کشور خبر داد که در 740 فقره، آلت قتاله، چاقو بوده است.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۰

سردار سید اصغر جعفری در نشست خبری صبح روز دوشنبه 25 دی ماه که در اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی برگزار شد، رواج حمل سلاحهای سرد غیر متعارف نسبت به گذشته را یکی از چالشهای پیشروی پلیس عنوان کرد و افزود: حمل برخی سلاحهای سرد، اساسا کاربرد غیرمتعارف داشته و بیشتر برای ایجاد ارعاب مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با بیان این که حمل کنندگان این سلاحها، افراد آسیبپذیری نیستند که بتوان گفت به دلیل نداشتن احساس امنیت و دفاع از جان و مال اقدام به این کار میکنند، تأکید کرد: حمل سلاح سرد در میان جوانان و نوجوانان که کنترل استرس آنها ضعیف است، با انگیزه دفاع صورت نمیگیرد، چرا که این سلاحها بیش از آن که جنبه دفاعی داشته باشند، کاربرد تهاجمی دارند.
سردار جعفری خبر داد: از میان یکهزار و 760 قتل رخ داده طی 9 ماه گذشته، 740 فقره قتل به وسیله چاقو به وقوع پیوسته که 30 تا 40 درصد جنایات را به خود اختصاص میدهد.
وی در خصوص عملکرد پلیس جهت برخورد با حمل کنندگان و حتی فروشندگان سلاحهای سرد، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی طی مکاتباتی با دادستان کل کشور، صدور دستورات لازم در این زمینه را خواستار شده است.
سردار جعفری با اعلام این که فرمانده ناجا به تمام واحدهای انتظامی ابلاغ کرده تا افراد حمل کننده سلاح سرد به عنوان مظنون مورد مراقبت قرار گیرند، اظهار کرد: اجرای این دستور به خصوص در صحنههای وقوع جرم که احتمال دست داشتن حمل کنندگان سلاح سرد در درگیری و یا ارتکاب جرم بسیار زیاد است، بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با بیان این که برخی از سلاحهای سرد، وارداتی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر پلیس نمیتواند به طور مستقیم با فروشندگان سلاح سرد برخورد کند، اما همچنان در حال پیگیری موضوع از سوی مراجع مسؤول در این زمینه است.
رییس پلیس آگاهی ناجا همچنین با اشاره به وجود مجرمان خطرناک در کشور، خاطرنشان کرد: این مسأله بر ضرورت کاربری سلاح از سوی پلیس در شرایط خاص تاکید دارد و از این رو نیروی انتظامی برنامه ویژهای جهت ارتقاء تواناییهای پلیس در این خصوص در نظر گرفته که زنگ خطری برای مجرمان است.
وی اضافه کرد: بر این اساس اجباری کردن ورزشهای رزمی در پلیس آگاهی ناجا از جمله این برنامههاست که از یک ماه پیش آغاز شده و شامل ماموران زیر 30 سال میشود.
سردار جعفری در خصوص تغییر ساختمان آگاهی سایر شهرستانها گفت: بر اساس اعتبارات تعیین شده در سال آینده تغییر و یا ساخت ساختمانهای آگاهی در40 تا 50 شهر کوچک در دستور کار قرار گرفته است.
رییس پلیس آگاهی ناجا همچنین در خصوص قاچاق سوخت و وضعیت فعلی آن، گفت: چندی پیش طی رزمایش مبارزه با قاچاق سوخت که با تمرکز در مناطق شمالغرب و جنوب شرق کشور اجرا شد، بیش از 12 میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد و طی آن نیز 5 دستگاه خودرو متوقف و بیش از 800 تن دستگیر شدند.
وی اضافه کرد: به دنبال اجرای این رزمایش، در بررسیهای به عمل آمده، مشخص شد که قاچاق سوخت به طور گسترده با تانکرهای حجیم کاهش پیدا کرده و بیشتر به سمت انتقال به وسیله وانت بارها هدایت شده است.
سردار جعفری با اشاره به این که مشکلات و مباحث قبلی اعلام شده در خصوص قاچاق سوخت همچنان به قوت خود باقیست و پلیس تنها توانایی مبارزه انتظامی با این معضل را دارد، تاکید کرد: مبارزه جدی با قاچاق سوخت نیاز جدی به پیگیری همه جانبه دستگاههای مختلف دارد، اما نکته قابل توجه در این زمینه آنست که سوخت پس از آن که از شبکه رسمی توزیع خارج شد، قاچاق میشود که باید از خروج آن از این شبکه ممانعت کرد.
رییس پلیس آگاهی ناجا در برابر این پرسش که چه کسانی در قاچاق سوخت دست دارند؛، تصریح کرد: من نمیگویم دست چه کسی در کار است، اما مسؤولیت تولید و توزیع فرآوردههای نفتی در کشور بر عهده وزارت نفت بوده و این در حالیست که خود وزارت نفت قبلا اعلام کرده بود، روزانه 10 میلیون لیتر سوخت در کشور قاچاق میشود که البته این آمار کمی مبالغهآمیز بوده و شاید میزان قاچاق حدود 5 میلیون لیتر باشد.
سردار جعفری، یکی از علل اساسی قاچاق سوخت را قیمت بالای آن در کشورهای همسایه اعلام کرد و افزود: قیمت بالای سوخت، سود سرسامآوری به همراه دارد که این مسأله مهمترین عامل اختلاف ایران با کشورهای همسایه است و به این ترتیب بیشترین میزان سوخت در درجه اول به کشورهای پاکستان و عراق و پس از آن نیز به کشور افغانستان و ترکیه قاچاق میشود.
وی با بیان این که در 9 ماه گذشته، نزدیک به 70 میلیون لیتر سوخت قاچاق در کشور کشف شد، در خصوص میزان جریمه قاچاقچیان سوخت، تصریح کرد: میزان جریمه قاچاق سوخت در برابر میزان موفقیتآمیز قاچاق آن بسیار کم است.
سردار جعفری در ادامه در خصوص سوءاستفاده مجرمان از پوشش مسافرکشها با اظهار تاسف از غلبه کردن ناوگان غیر رسمی حمل مسافر بر ناوگان رسمی، گفت: این مساله ضرورت حمل و نقل مسافر را نشان میدهد.
وی با بیان این که مسافرکشنماها از ابتدای امسال تاکنون حدود 20 درصد از جرایم سرقت و تجاوز به عنف را با سه درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص دادهاند، عنوان کرد: در پی افزایش سوءاستفاده از پوشش مسافرکشها، سازمانهای مختلف طرحهایی را برای مقابله با این مساله پیشنهاد کردهاند که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده و این در حالیست که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سهم مسافرنماها نیز در ارتکاب جرایم 17 درصد است.
سردار جعفری با تاکید بر ضرورت ساماندهی این نوع جرایم به تمامی شهروندان توصیه کرد که سعی کنند به تنهایی سوار خودروهای مسافرکش شخصی نشوند، چرا که به ندرت اتفاق میافتد، دو نفر سوار خودرو شده و جرمی علیه آنها واقع شود.
وی با بیان این که این جرایم بیشتر در شب، در حاشیه شهرها و بیشتر علیه بانوان رخ میدهند، تاکید کرد: تعداد مسافرکشهای شخصی در تهران بیش از سایر شهرها بوده و این در حالیست که در حاشیه شهرهای اقماری نیز به دلیل نبود وسایط حمل و نقل رسمی، استفاده از مسافرکشهای شخصی رواج بیشتری دارد.
سردار جعفری تصریح کرد: ما نمیگوییم جرایم از سوی مسافرکشها رخ میدهد، بلکه تاکیدمان بر این است که این جرایم تحت پوشش این افراد به وقوع میپیوندد.
به گفته وی، پلیس آگاهی نقش زیادی در ساماندهی ندارد، اما پلیس راهور نیروی انتظامی ماموریت پیدا کرده تا با شهرداری و سایر سازمانهای مسؤول نهایت همکاری را داشته باشند تا این موضوع ساماندهی شود.
رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به مجرمان رها شده در پی گذاشتن قرار وثیقه، مرخصی، عفو و... در جامعه، گفت: باید یک ساز و کار مناسب جهت بازگشت این افراد به زندگی عادی و اجتماعی تعریف شود و از آنجا که معمولا این شرایط مهیا نیست، ادامه مسیر زندگی این دسته از زندانیان بار دیگر مجرمانه میشود.
وی با تاکید بر این که بازسازی اجتماعی مجرمان، کار پلیس نیست، گفت: افراد به صورت مکرر بعد از بازگشت از زندان مجددا مرتکب جرم میشوند و این موضوع برای مجرمان که پلیس آنها را تحت عنوان مجرمان حرفهای میشناسد، صدق میکند.
سردار جعفری تصریح کرد: 60 درصد زندانیان فاقد هر نوع پیشینه مجرمانه هستند و بار اولشان است که دستگیر میشوند که این پدیدهای خطرناک است و دورنمای نامناسبی از آینده ترسیم میکند.
رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه از کاهش 22 درصدی تخلفات کارکنان آگاهی ناجا خبر داد و افزود: عمدهترین تخلف ماموران آگاهی نیروی انتظامی، بدرفتاری با متهم و حتی شاید ارباب رجوع است و این در حالیست که بر اساس گزارشات اعلام شده، میزان رضایتمندی مردم از پلیس آگاهی در 9 ماهه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 121 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان این که در نیروی انتظامی به شدت با بدرفتاری پرسنل و ماموران پلیس برخورد میشود، تاکید کرد: این در حالیست که ترس مجرمان از آگاهی به نفع جامعه است.
سردار جعفری با بیان این که طی 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رسیدگی به بیش از 20 هزار پرونده جنایی در پلیس آگاهی به نتیجه رسید، عنوان کرد: این میزان پرونده رسیدگی شده معادل تمام پروندههای پیگیری شده سال گذشته است.
وی اضافه کرد: طی 9 ماه گذشته، 122 هزار پرونده از میان 175 هزار پرونده تشکیل شده به نتیجه رسید و این در حالیست که تعداد کل پروندههای رسیدگی شده سال گذشته، 106 هزار فقره بوده است.
سردار جعفری در ادامه با ارائه گزارش عملکرد 9 ماه پلیس آگاهی کشور، گفت: در مجموع در سال جاری با کاهش قابل توجه جرایم مهم از جمله آدمربایی، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و سرقتهای مهم مواجه شدیم که این ناشی از رویکردهای فرهنگی اجتماعی پلیس است.
به گزارش ایسنا وی با بیان این که در مقابل کاهش جرایم مهمه با افزایش وقوع جرایم خرد در کشور مواجه بودیم، عنوان کرد: روند افزایش وقوع جرایم خرد از جمله سرقت داخل خودرو، لوازم خودرو و موتورسیکلت در کشور همچنان ادامه دارد.
به گفته رییس پلیس آگاهی ناجا، در 9 ماه گذشته سال جاری، سرقت از منازل 10 درصد ، مغازه 18 درصد، بانک 53 درصد، خودرو 5 درصد، قتل 5 درصد، آدمربایی بیش از 26 درصد کاهش داشت و این در حالیست که طی این مدت با افزایش 3 درصدی سرقت موتورسیکلت، و 5 درصدی سرقت لوازم خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شدیم.
سردار جعفری تاکید کرد: در حالی از ابتدای امسال تاکنون، 37 هزار فقره سرقت لوازم خودرو گزارش شده که حدود 20 تا 30 درصد از این قبیل سرقتها به پلیس اعلام نمیشود؛ حال آنکه سرقت لوازم خودرو جرم خاص پایتخت است.
به گفته وی، از میان 37 هزار فقره سرقت لوازم خودرو رخ داده در کشور، 25 هزار فقره مربوط به تهران است. همچنین در 9 ماه گذشته، 150 هزار سرقت به صورت کلی در کشور رخ داد.
سردار جعفری با اشاره به این که نسبت کشف به وقوع جرایم طی 9 ماه گذشته امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 8 درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: توفیق پلیس در کشف جرم با تمرکز بر جرایم مهمه است، به طوری که در حال حاضر، شاخص کشف سرقت از بانک و آدمربایی 100 درصد است.
رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان این که در 9 ماه گذشته، 300 فقره تجاوز گزارش شد که طی آن 500 متهم دستگیر شدند، تصریح کرد: کشف جرایم تجاوز به عنف نسبت به وقوع آن، به دلیل جنایی بودنش بالای 90 درصد بوده و هدف پلیس رساندن این رقم به 100 درصد است.
سردار جعفری در ادامه با اعلام راهاندازی اداره اجتماعی در معاونت آگاهی ناجا، گفت: سرهنگ عبداله قاسمی به عنوان رییس این اداره منصوب شد و به این ترتیب با آغاز فعالیت این بخش، توجه به مسایل اجتماعی به صورت نظاممند در آگاهی پیگیری خواهد شد.
رییس پلیس آگاهی ناجا در تشریح برنامههای آینده پلیس آگاهی به استقرار شعب بازپرسی در ادارات آگاهی اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی جهت توسعه تعامل با دستگاه قضایی مقرر کرده، شعب بازپرسی در ادارات آگاهی شهرهای بزرگ راهاندازی شود که دستور آن توسط رییس قوه قضاییه مدتهاست صادر شده است.
وی افزود: این اقدام منجر میشود تا مراجعات افراد به آگاهی کمتر و تسهیلاتی برای کارآگاهان و شعب بازپرسی ایجاد شود.
به گفته سردار جعفری، در حال حاضر این شعب در 10 شهرستان مستقر شده و حداقل در 70 شهر دیگر نیز استقرار مییابد.
رییس پلیس آگاهی ناجا در خصوص آمار سرقت خودروها، خاطرنشان کرد: طی 9 ماهه سال گذشته، 12 هزار و 288 دستگاه خودرو در کشور به سرقت رفت، اما در مدت مشابه امسال، این میزان به 11 هزار و 623 دستگاه کاهش یافت که حاکی از کاهش 5 درصد وقوع سرقت خودرو است.
وی تصریح کرد: در این میان بر اساس بررسیهای به عمل آمده، پراید همچنان در صدر جدول خودروهای سرقتی قرار دارد.
سردار جعفری همچنین با اشاره به وقوع جرایم رایانهای در کشور، خاطرنشان کرد: در طول 9 ماه گذشته، تنها 90 مورد جرایم رایانهای به آگاهی گزارش شد که بیش از 60 مورد آن کشف شده است.
رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با بیان این که نیروی انتظامی به این نتیجه رسیده که کنترل پلیس باید نامحسوس شود، گفت: نامحسوس شدن کنترل پلیس به خصوص پلیس آگاهی میتواند در حضورش در صحنه جرم مؤثرتر باشد و بر این اساس مقرر شده، تجهیزات در نظر گرفته شده برای پلیس نامحسوس بوده و نمود بیرونی نداشته باشد.
به گفته سردار جعفری، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تمام خودروهایی که امسال در میان ادارات پلیس آگاهی توزیع شده جهت تقویت تحرک آسانتر ماموران رنگ تجاری دارد.
رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان این که شخصی شدن لباس ماموران آگاهی در دستور کار برنامههای آینده نیروی انتظامی قرار دارد، تاکید کرد: این در حالیست که ماموران در مواقع ضروری از همان لباس انتظامی پلیس استفاده میکنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها