مسجدی آرانی گفت: بیشترین تصادفات در کشور مربوط به خودرو‌های سواری با ۲ هزار و ۷۲۰ تلفات و پس از آن موتورسیکلت‌ها با یک هزار و ۲۲۳ تلفات می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۵۶۹۱
خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها رکورددار بیشترین تلفات جاده‌ای در کشور

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور هشدار‌های اجتماعی را از وظایف سازمان پزشکی قانونی دانست و اظهار کرد: اگر چه آمار تلفات جاده‌ای و تصادفات برای ما ناگوار است، اما بیان آن می‌تواند درس عبرتی باشد برای اینکه هشدار‌های لازم را به مردم بدهیم به ویژه در فصل تابستان و ماه شهریور که سفر‌های بین شهری افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه بیشترین حوادث جاده‌ای مربوط به خودرو‌های سواری و موتورسیکلت هاست، در عین حال از کاهش قابل توجه مصدومان ناشی از تصادف اتوبوس و کامیون خبر داد.

او گفت: در چهار ماه ابتدایی امسال ۵ هزار و ۸۴۴ نفر در حوادث رانندگی جان باختند که دو دهم درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و ۴ هزار و ۵۸۹ نفر از این تعداد مرد و یک هزار و ۲۵۵ نفر زن بودند.

مسجدی آرانی افزود: بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات به ترتیب مربوط به استان‌های فارس، تهران و سیستان و بلوچستان و کمترین آمار مربوط به استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

او درباره مصدومان ۴ ماه ابتدایی امسال نیز گفت: در این مدت ۱۲۳ هزار و ۶۲۴ نفر مصدوم شدند که حدود ۸۷ هزار نفر مرد و نزدیک به ۳۶ هزار نفر زن بودند که افزایش ۳ دهم درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: البته در حوزه مصدومان ناشی از تصادفات در بخش اتوبوسی ۳۶ و ۷ دهم درصد و در بخش کامیون‌ها ۲۰ درصد کاهش داشته ایم.

مسجدی آرانی درباره تلفات رانندگی ۴ ماه ابتدایی امسال گفت: ۳ هزار و ۸۵۳ نفر در حوزه برون شهری، یک هزار و ۴۳۹ نفر در حوزه درون شهری و ۴۰۰ نفر در جاده‌های روستایی بوده اند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص وسایل نقلیه این تصادفات گفت: بیشترین تصادفات مربوط به خودرو‌های سواری با ۲ هزار و ۷۲۰ تلفات و افزایش ۶ و ۸ دهم درصدی و پس از آن موتورسیکلت‌ها با یک هزار و ۲۲۳ تلفات با ۱۳ و ۹ دهم درصد افزایش و پس از آن به ترتیب وانت، تریلی، کامیون، دوچرخه و اتوبوس بوده است.

مسجدی آرانی درباره آمار ماه تیر امسال گفت: در ماه تیر امسال یک هزار و ۶۹۰ نفر در حوادث رانندگی جان باختند که افزایش یک و ۳ دهم درصدی را نشان می‌دهد و در این ماه ۳۵ هزار و ۶۷۰ نفر هم در تصادفات مصدوم شده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۳ و ۸ دهم درصدی داشته است.

او با اشاره به افزایش سفر‌ها در شهریور از عموم مسافران و رانندگان خواست به توصیه‌های پلیس و عوامل راهداری توجه و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا شهریور امسال در مقایسه با سال‌های گذشته با تلفات کمتری مواجه باشیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره اقدامات این سازمان برای دسترسی هر چه بیشتر مردم به مراکز پزشکی قانونی گفت: هم اکنون ۳۶۵ مرکز ارائه خدمت در کشور داریم که این خدمات در ۱۵۰ شهرستان که واحد قضایی در آن‌ها مستقر است، ارائه می‌شود، اما در ۴۹ مورد از شهرستان‌ها نیازمند استقرار مراکز پزشکی قانونی هستیم که حداقل فاصله برای دسترسی به این مراکز ۸۰ کیلومتر است که برای هموطنان مشکل ایجاد کرده است.

او افزود: ما از این بابت از مردم پوزش می‌طلبیم، اما پیرو دستور رئیس قوه قضائیه و با وجود مشکلات بودجه‌ای مقرر شد از اعتبارات در اختیار رئیس دستگاه قضا بودجه‌هایی در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم مراکز پزشکی قانونی این ۴۹ شهرستان را تا پایان امسال راه اندازی کنیم.

مسجدی آرانی گفت: البته همه همکاران ما در این سازمان از همه ظرفیت‌ها برای گسترش خدمات استفاده می‌کنند که یکی از این ظرفیت‌ها استفاده از ظرفیت خیران است، زیرا هر جا خیران حضور پیدا می‌کنند کار‌ها آسان‌تر و دسترسی مردم به خدمات در حوزه سلامت بهتر شده است.

او افزود: بر همین اساس هفته آینده در شهرستان کلاله از توابع استان گلستان طرح قابل توجهی از خدمات سازمان پزشکی قانونی با کمک خیران افتتاح می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها