در پی انتشار گزارشی با تیتر« قانون سپر بلای تالاب انزلی شد» در تاریخ 25 خرداد 98 ، سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی جوابیه ای که در اختیار جام جم قرار داد ٌ نسبت به این گزارش واکنش نشان داده است. در ادامه این جوابیه را مرور کرده و توضیحات این سازمان را از نظر می گذرانید:
کد خبر: ۱۲۱۵۹۸۶

تالاب انزلی به عنوان یکی از ارزشمندترین زیست‌بوم‌های کشورمان از اهمیتی بین‌المللی برخوردار است و این موضوع حساسیت بیشتر مسؤولان، کارشناسان و دست‌اندرکاران محیط زیست را طلب می‌کند تا این اکوسیستم منحصر به فرد که در حال حاضر برای کاهش تراز آب دریای خزر و ورود حجم زیاد رسوبات معدنی و آلی با کاهش عمق قابل توجهی مواجه شده و ورود انواع آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی کیفیت آب آن را برای حیات زیستمندان و آبزیان ارزشمند موجود در این تالاب به مرز خطر رسانده است با رویکرد هم‌افزایی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و اجرایی کشور آن هم در شرایط تحریم‌های ظالمانه، برای برون‌رفت از این وضعیت گام‌های موثری برداشته شود.
در طول دو دهه، اقدامات زیادی برای احیا و نجات تالاب انزلی از خطر تبدیل شدن به دریاچه ارومیه‌ای دیگر انجام‌شده که بعضی از آن کارها موفق و برخی هم منتج به نتیجه دلخواه نشده است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر، تاکید مقامات عالی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر استفاده از توان علمی کشور برای حفظ و احیای تالاب انزلی بوده و پروژه اخیر نیز با این رویکرد به انجام خواهد رسید. به نظر می‌رسد مجددا برای درک بهتر عموم از پروژه‌ای که برخلاف مطالب عنوان‌شده در روزهای اخیر، هنوز اجرایی نشده و در مرحله پایلوت و بررسی قرار دارد، به صورت کارشناسی و تخصصی مطالب دقیق ‌تری از روند مطالعات و چرایی انتخاب این مسیر به آگاهی رسانده شود.
این پروژه با عنوان کاهش میزان عمق لجن تالاب انزلی به روش بایوجمی ابتدا در کمیته مدیریت تالاب انزلی مطرح و در نهایت برای اجرای پایلوت در استخرهای حاشیه تالاب با نظارت پژوهشکده آبزی‌پروری به تصویب رسید.
پس از برگزاری جلسات و بررسی‌های کارشناسی در سطح ملی به محوریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست و با حضور اساتید و صاحبنظران اهل فن مقرر شد این پروژه پس از ارزیابی ریسک اثرات زیست‌محیطی به صورت محدود در تالاب انزلی انجام شود.
مطالعات پهنه‌بندی از نظر اکولوژیکی برای تهیه گزارش‌های چندگانه ارزیابی ریسک خاص هر پهنه به منظور اجرای پروژه توسط دانشگاه تهران انجام گرفت.
براساس مطالعات پژوهشکده آبزی‌پروری که یکی از مراجع تخصصی رسمی کشور در این زمینه است، نتایج حاکی از آن است که در محدوده اجرای پروژه زیست‌پالایی در استخرهای شیلات در حاشیه تالاب هیچ‌گونه اثر منفی بر روی زیستمندان مشاهده نشد و در عین حذف لجن، بهبود شرایط محیطی رشد برای زیستمندان از جمله ماهیان فراهم شد. ارزیابی اثرات ریسک به صورت جامع و به‌ویژه اثرات مواد به‌کارگرفته شده و فلزات سنگین بر بافت آبزیان تالاب به‌ویژه ماهیان (پوست، گوشت، برانش، خون و اندام داخلی) که به صورت تخصصی در آزمایشگاه‌های معتبر داخلی وخارجی در حال انجام است.
بدیهی است نتایج این آزمایشات در اجرای این پروژه تعیین‌کننده خواهد بود.
شایان ذکر است نحوه اجرای این پروژه توسط محققین و نخبگان کشورمان پیشنهاد شده است و رویکرد اجرایی این پروژه به منظور بها دادن به اندیشه، ایده‌های جوانان این مرز و بوم و عمل به اصول اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
پروژه پایلوت زیست‌پالایی تالاب در اسفندماه سال 97 همزمان با سفر ریاست محترم جمهور به استان گیلان، با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل محیط‌زیست، فرماندار انزلی، رئیس اداره محیط‌زیست انزلی با دعوت از امام‌جمعه انزلی و برخی از مسؤولان استانی و شهرستانی افتتاح و تاکنون هیچ فعالیت یا بازدید مخفیانه‌ای از این پروژه انجام نشده است.
آخرین بازدید با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، استاندار گیلان، معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، معاون محیط‌زیست دریایی، مدیرکل اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس پارک علم و فناوری گیلان، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان، رئیس پژوهشکده خزر، نماینده پژوهشکده آبزی‌پروری، رئیس مرکز رشد فناوری انزلی و سایر مسؤولان ذی‌ربط پس از برگزاری جلسه در محل قلم گوده انزلی از روند پیشرفت پروژه پایلوت به عمل آمده است.
حال چرا برخی مقامات شهرستانی این بازدید را مخفیانه عنوان کردند و با اظهارات غیرمسؤولانه و غیرمستند زمینه تشویش و بدبینی عمومی را نسبت به مسؤولان نظام فراهم آوردند جای بسی تعجب دارد در شرایطی که کشور عزیزمان حسب فرمایشات مدبرانه رهبر معظم انقلاب، نیازمند همدلی و اتحاد است، با اظهارات غیرواقعی و شتابزده موجبات تشویش افکار عمومی و بستر تشنج و استفاده سوء معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم سازند.
تغییر رئیس اداره محیط‌زیست انزلی براساس روال اداری و به منظور استفاده از ظرفیت‌های جدید با هماهنگی فرماندار شهرستان انزلی به دور از هرگونه فشار و اهداف سیاسی بوده است و دور از انصاف است که این موضوع را با این پروژه ملی گره بزنند وبا تکرار ادعاهای غیرمستند، آن هم از تریبونی که باید تجلی‌گاه اتحاد و همدلی باشد، بهره‌برداری کرده و باعث خشنودی جریان‌های معاند و فرصت‌طلب باشند.
اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گیلان در چارچوب شرح وظایف سازمانی، آمادگی پاسخگویی به هرگونه انتقاد سازنده از سوی عموم مردم، محققین، صاحبنظران و دوستداران محیط‌زیست را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها