در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
از چهار روز دیگر، محدوده زوج یا فرد که تردد در آن در 14 سال اخیر براساس رقم سمت راست پلاک خودروها مجاز بود، نامش به محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر میکند و تردد در آن مستلزم پرداخت عوارض میشود به این معنا که دیگر هیچ رفت و آمدی دراین محدوده رایگان نخواهد بود. این مصوبه شورای ترافیک است که محسن پورسیدآقایی دیروز گفت به تصویب وزارت کشور، استانداری، پلیس و شهرداری رسیده، مصوبهای که البته تسهیلاتی نیز برای مردم قائل شده با این مضمون که در هر فصل از سال که میشود 90 روز، هر راننده تهرانی میتواند 20 روز و هر راننده شهرستانی 15 روز در این محدوده به صورت رایگان رفت و آمد کند. بنابراین تهرانیها برای 70روز باقیمانده و شهرستانیها برای 75 روز مانده از هر فصل بابت تردد در محدوده کاهش آلودگی هوا باید عوارض پرداخت کنند که پورسیدآقایی میگوید بسته به ساعت رفت و آمد و نوع معاینه فنی از روزی 7000 تا 20 هزار تومان متغیر است. بهرهمندی از ترددهای رایگان در این محدوده البته منوط به ثبتنام در سامانه تهران من است، وگرنه هر رانندهای که ثبتنام نکند، نهتنها از این ترددهای رایگان بیبهره میماند که توسط پلیس جریمه نیز میشود. البته گرچه شهرداری از این روزهای رایگان به عنوان امتیاز برای شهروندان نام میبرد، ولی مردمی که سالها بر اساس طرح زوج و فرد میتوانستند براساس نوع پلاکشان از 26 تا 36 روز درهر فصل تردد رایگان در این محدوده داشته باشند، طرح جدید را امتیازی برای خود نمیدانند. با این حال پورسید آقایی دیروز گفت وقتی براساس اعلام بانک جهانی هزینههای درمان بیماریهای ناشی از آلودگی هوا در تهران در طول سال 6/2 میلیارد دلار است، چارهای نیست جز این که تردد ماشینها در شهر را با ابزارهایی محدود کنیم. او حتی گفت عوارض دریافتی از محدودههای ترافیکی کم است و باید بیشتر از اینها باشد . با این قاعده، تردد در محدوده کاهش آلودگی هوای تهران از روز شنبه مستلزم پرداخت هزینه است، محدودهای که معاون شهردار توضیح داد از این به بعد روزهای پنجشنبه نیز از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 13 برقرار است، پنجشنبههایی که طرح ترافیک درحلقه اول تعطیل است ولی درحلقه دوم برقرار است و دریافت عوارض از رانندگان درآن برقرار. برخی استدلالشان این است که پولی شدن رفت و آمدها حتی در پنجشنبهها به کاهش تردد و در نتیجه کاهش ترافیک و آلودگی هوا منجر میشود، ولی کسانی که باید بابت رفت و آمدشان هزینه بدهند، موضوع را از این زاویه میبینند که شهرداری دنبال درآمدزایی هرچه بیشتر از شهر است. با این حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته گفت درآمد شهرداری از طرحهای ترافیکی درسال 97 نسبت به سال قبلش 54 میلیارد تومان کمتر شده و به 296 میلیارد تومان رسیده که آن هم صرف توسعه خرید اتوبوس، واگن مترو و توسعه خطوط قطار زیرزمینی میشود.
مریم خباز
جامعه
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد