مروری بر برنامه‌های ماه رمضان سال 98

البته جای ماه عسل خالی است!

روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را در حالی می‌گذرانیم که صدا و سیما در این ایام تلاش کرده بتواند مخاطب‌های بیشتری را با برنامه‌هایی که چه به صورت زنده و چه تولیدی تهیه کرده است جذب کند. تلاشی که اتفاقا بی‌ثمر هم نبوده و برنامه‌هایی که در این روزها و شب‌ها پخش شد توانست مخاطب‌های بسیاری را جذب کند به‌طوری که با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری نیز در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. از آنجا که سنت ساخت برنامه‌های ویژه افطار و سحر سنتی است که بیش از دو دهه می‌شود پا گرفته است و هر سال برنامه‌سازان سعی می‌کنند با ساخت برنامه‌های گوناگون خود هم روزه‌داران را با دعا و نیایش‌های مخصوص این ایام مشغول کنند و هم با ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده تلاش می‌کنند تا اوقات فراغت روزه‌داران را نیز تا اذان صبح یا تا اذان مغرب و پس از آن نیز پُر کنند امسال نیز از این قاعده مستثنا نشده است. با وجود آن‌که هر سال قبل از افطار شاهد یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سال یعنی «ماه عسل» بودیم، اما امسال بعد از 11 سال دیگر این برنامه پخش نشد. حتی برنامه «ماه ماه» با اجرای بنیامین که قرار بود جایگزین این برنامه نشود هم به دلایل نامعلومی تولید نشد؛ اما در عوض این زمان اختصاص به برنامه‌هایی پیدا کرد که توانست مخاطب‌های خوبی را به سمت خود جلب کند. به نظر می‌رسد امسال به دلیل وجود برنامه‌های متنوع در کنار سریال‌های ویژه این 30 شب توانست رضایت مخاطبان صدا و سیما را به سمت خود جلب کند که در اینجا مرور کوتاهی به برخی از این برنامه‌ها خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۲۰۹۲۳۱

برنامه‌های سحر
شبکه یک سیما با برنامه «ماه خدا» و اجرای حسن سلطانی تلاش کرد بتواند با پخش برنامه‌های متنوع معنوی، گفت‌وگو با کارشناس و حضور مؤلفان، شاعران، ادیبان و گویندگان برجسته کشور به علاوه پخش دعای سحر، دعای ابوحمزه ثمالی، ادعیه روزها، مناجات و آوازهای عرفانی مخاطب‌های این شبکه را از حوالی ساعت 5/2بامداد تا اذان صبح جذب کند.
شبکه دو قرار بود با برنامه «خوان نیاز» و اجرای امیرحسین مدرس یک برنامه سحر تا اذان صبح درخور مخاطبان خود تهیه کند. اما این اتفاق نیفتاد و این شبکه با پخش مناجات، مداحی و دعای سحر تا اذان صبح روزه‌داران را همراهی می‌کند.
شبکه سه با برنامه «ماه من» توانست مخاطب‌های بسیاری را به سمت خود جلب کند.
به طوری که جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های ویژه سحر شناخته می‌شود. اجرای نجم‌الدین شریعتی، آزادی عملش در بیان برخی موضوعات و مباحث و حضور کارشناسان جوانی مثل حامد کاشانی باعث شده تا جذابیت بیشتری را به این برنامه ویژه سحر بدهد.
شبکه چهار نیز با وجود آن‌که معمولا جزو مهجورترین شبکه‌های صدا و سیما شناخته می‌شود، اما با ورود برنامه جذاب «سحوری» و اجرای خاص و متفاوت ساعد باقری توانست مخاطب‌های خاص خود را بیشتر از قبل کرده و رضایت حداکثری آنها را جذب کند. در این برنامه نیایش‌های ادبی و معرفتی در نسخ مرجع و در آیینه شعر و ادبیات فارسی خوانده می‌شود که بسیار جالب و متفاوت است. همچنین از آنجا که مناسبت‌های مذهبی این ماه را به شکل‌های ویژه‌ای پوشش داده جذابیت‌های این برنامه را چند برابر کرده است.
برنامه‌های افطار
ماه رمضان امسال ساعاتی قبل از اذان مغرب و بعد از آن نیز شاهد برنامه‌هایی بود که شبکه‌های مختلف آن را تدارک دیدند و توانست مخاطب‌های بسیاری را به سمت خود جلب کند که البته انتقادها و واکنش‌های بسیاری را هم برخی از آنها به همراه داشته که به مرور کوتاهی از آنها خواهیم پرداخت.
«این شب‌ها»ی شبکه یک سیما برنامه‌ای است که ساعت 23 هر شب با اجرای مجید یراقبافان پخش می‌شود و مخاطب‌هایی که علاقه‌مند به بحث‌های کارشناسی مذهبی هستند، می‌توانند تا پایان ماه رمضان تماشاگر این برنامه باشند.
«دعوت» نیز برنامه قبل از افطار شبکه یک است که به معرفی سبک زندگی مطلوب ایرانی - اسلامی می‌پردازد. این برنامه که قبلا به صورت جنگ و با اجرای نیما کرمی اجرا می‌شد امسال به استودیو آمده و بدون مجری و با سبکی خاص اجرا می‌شود که حجت‌الاسلام محمد برمایی به عنوان میزبان و کارشناس آن را اجرا کرده و با مهمانان هم‌صحبت می‌شود. زوج‌های جوان، خانواده شهدای مدافع حرم، خانواده‌ای که همسر شغل دشوار دارد و... از جمله طیف مهمان‌های این برنامه را دربرمی‌گیرد. برنامه‌ای که تولیدکننده‌های آن امید دارند به یک برنامه خوش ساخت از لحاظ شکلی و محتوایی برسد.
«هزار راه نرفته» اما برنامه نام آشنایی است که امسال برای ماه رمضان تدارک دیده شد. برنامه‌ای که در زمینه مسائل مربوط به خانواده، قبل از ازدواج، طلاق و بعد از جدایی می‌پردازد و هر شب از ساعت 17 و 30 دقیقه از شبکه دوی سیما پخش می‌شود.
«محله گل و بلبل» هم با اجرای داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) جزو برنامه‌های پرمخاطب این روزهای شبکه دو است که هر روز از ساعت 18 و 30 دقیقه مخاطبان کودک و نوجوان خود را پای تلویزیون می‌نشاند.
در این بین البته برنامه‌های ویژه ماه رمضان 98 در نظر گرفته شده بود که به دلیل گوناگون و متعدد پخش نشد که مهم‌ترین آن مربوط به برنامه «ماه ماه» بود که با اجرای بنیامین می‌خواست جایگزین برنامه «ماه عسل» شود. اما در پی تصمیم معاونت سیما و ابلاغ چارچوب‌های جدید اجرا، حذف شد.
اما شبکه پنج با آن‌که در چند سال اخیر نتوانسته مانند سال‌های دور با ساخت برنامه‌های ویژه و... مخاطب‌های خود را حفظ کند بار دیگر امسال توانست تا حدودی خود را به روزهای اوجش برساند. آن هم با پخش برنامه‌ای به نام «اختیاریه» با اجرای مرتضی فاطمی برنامه‌ای که شبیه «ماه عسل» با محوریت موضوعات اجتماعی بوده که به دلیل سوژه‌های خاص، عجیب و البته جنجالی‌اش توانسته هر روز قبل از افطار مخاطبان تلویزیون را مجاب کند که در این دقایق ببینده این شبکه باشند.
شبکه نسیم هم در این میان بیکار ننشسته و با ساخت برنامه «هزارداستان» ویژه ماه مبارک رمضان تلاش کرده است مخاطب‌های صدا و سیما را به سمت خود جلب کند. این برنامه که در روزهای دیگر سال نیز ساخته و پخش شده است، در ماه مبارک رمضان نیز تلاش می‌کند با اجرای چهره‌های مختلف و دعوت از مهمانانی که سوژه‌های اجتماعی هستند، آن را جذاب کند. این برنامه در هر قسمت با میزبانی و اجرای یک چهره سرشناس که نقطه مشترکی با سوژه مطرح شده دارد، تولید شده است. هزارداستان هر روز ساعت 17 از این شبکه روی آنتن می‌رود.

برنامه روز اولی‌ها
شبکه کودک نیز امسال چهارمین سالی می‌شود که توانسته با ساخت برنامه ویژه سحر به نام
«سر سفره خدا» مخاطب‌های کودک و کسانی را که سال‌های نخست تجربه روزه‌داری‌شان است به سمت خود جلب کند. این برنامه که با اجرای حامد مدرس هر روز در زمان سحر تا اذان صبح روی آنتن می‌رود برای سنین پایین بسیار جالب است. چون شبکه کودک به جای برنامه‌های سحرگاهی دیگر شبکه‌های سیما که غالبا مناجات و گفت‌وگوهای معارفی است به سمت موقعیت‌های نمایشی برای کودکان رفته تا جذابیت بیشتری برای آنها به وجود آورد و اتفاقا توانسته موفق نیز عمل کند و ساعات سحر را برای کودکان جذاب و سرگرم‌کننده کند.

آزاده باقری
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها