سفر حقیقی با کلید دنیای مجازی

جهانگردان گوشی‌به دست

نرم‌افزارها و برنامه‌های آنلاینی که استارت آپ‌ها در حوزه گردشگری ارائه می‌کنند، آن‌قدر متنوع و خلاقانه به نظر می‌رسد که انگار بدون آنها، گردش در مقصدهای خوش‌آب و رنگ چیزی کم دارد. گردشگری این روزها با حضور استارت آپ‌ها، نرم‌افزاری‌ها و سایت‌های جدید دنیای مسافرت را دگرگون کرده‌اند. از رزرو کردن بلیت و هتل که ساده‌ترین کارهای انجام‌شدنی در فضای آنلاین هستند گرفته تا تجربه‌های جدید و خاص، هردو با کمک این ابزارهای جدید فضای آنلاین قابل ارائه هستند. جالب‌تر این‌که بخش مهمی از این امکانات به صورت رایگان برای کاربران ارائه می‌شوند و درآمدزایی‌شان از مسائل دیگری مثل تبلیغات تامین می‌شود. از طرفی دیگر،‌ بعضی از این سرویس‌ها (مثل نقشه و مسیریاب) قبلا توسط شرکت‌‌های بزرگ بین‌المللی ارائه شده‌اند اما این دلیل نشده که استارت آپ‌های جدید این حوزه کارشان سکه نباشد و چرخشان نچرخد. حوزه گردشگری در جهان خیلی بزرگ‌تر از آن است که بتوان همه استارت آپ‌های فعال در آن را در یک مطلب گنجاند، اما این گزارش چند نمونه از سرویس‌های آنلاینی را دور هم جمع کرده که خلاقانه‌تر به نظر می‌رسند. برخی از آنها نمونه‌های داخلی نیز دارند، اما اکثرشان در کشورهای دیگر ارائه شده یا برخی دیگرفقط منحصر به یک منطقه خاص جهان هستند.
کد خبر: ۱۲۰۹۲۱۶

پول درآوردن از پیاده‌روی
پیاده‌روی یکی از کارهای مورد علاقه گردشگران در سفرهایشان است که مربوط به شهر، روستا یا طبیعت هم نمی‌شود. خیلی از گردشگران می‌گویند برای درک کردن روح مقصد باید در آن قدم زد. تا به حال نرم‌افزار و برنامه‌هایی در جهان به وجود آمده که «پیاده‌گردی» را برای گردشگران ساده می‌کند. در ایران سایت پیاده‌گردی به گردشگران کمک می‌کند با توجه به علاقه‌مندی‌هایی مثل «شکم‌گردی»، «فرهنگ و هنرگردی» یا «شهرگردی»گزینه مورد علاقه‌شان را پیدا کنند.
سایت «گورو واک»‌ همین کار را در مقیاس جهانی انجام می‌دهد. با این تفاوت که گردشگران را به تورگردان‌هایی متصل می‌کند که کارشان راهنمایی پیاده‌گردان است. قیمت گردش با این تورها معمولا ارزان‌تر از نمونه‌های دیگر است، زمانشان کوتاه‌تر خواهد بود و البته، تجربه‌هایی که گردشگر می‌تواند از این راه به دست بیاورد، بسیار متفاوت از مدل‌های معمول است.

خانه‌گردی محلی
گپ و گفت با آدم‌های محلی و تجربه زندگی در محل‌های جدید به جز هتل‌های شیک و مدل‌های کلاسیک یکی از خواسته‌های جدی گردشگران در دنیاست. سایت کوچ‌سرفینگ یکی از نمونه‌های موفق هم‌کلامی با آدم‌های محلی در سراسر دنیاست. افرادی که عضو این شبکه اجتماعی هستند، می‌توانند مهمان بپذیرند یا در خانه دیگری مهمان بشوند. هر دو طرف امکاناتی که می‌توانند برای دیگری فراهم کنند، توقع‌ها و امکانات‌شان را اعلام می‌کنند.
استارت آپ‌های دیگری در ایران و نقاط دیگر جهان وجود دارد که گردشگر و صاحبخانه را به یکدیگر متصل می‌کند، اما ایده‌شان دریافت پول در ازای ارائه خدمات است. ایر.بی.‌ان.‌بی در مقیاس جهانی و سایت «ایران‌بوم‌گردی» در داخل چنین سرویس‌هایی ارائه می‌کنند.

خوراک‌گردی
یکی از مهم‌ترین تجربه‌های گردشگران جدید، خوراک‌گردی است. البته این تجربه صرفا به خوردن خوراک مربوط نمی‌شود و بسیاری از گردشگران دوست دارند، در فرآیند آماده‌سازی خوراک‌های محلی و جدید مشارکت داشته باشند. «گلوبال فلیورز» استارت آپی است که در زمینه غذاگردی فعالیت می‌کند و توانسته از طریق اجرای تور گردشگری خوراکی در مناطق آسیب‌دیده از توفان‌های حوزه دریای کارائیب به اقتصاد مردم محلی نیز کمک کند. در این سیستم، گردشگران در مناطق خاصی از پورتوریکو گردش کرده و در نهایت، در یک خانه یا رستوران محلی پختن یک خوراک یا نوشیدنی ساده محلی را امتحان می‌کنند. کاربر می‌تواند بنا به سلیقه‌اش جزئیات تور و نوع خوراک‌های ترجیحی‌اش را اعلام کند.

خرج کردن پول با کارت
اگر قصدتان سفر به خارج از کشور باشد،‌ خوب می‌دانید که پیدا کردن هتل و رزرو بلیت هواپیما کار چندان ساده‌ای نیست. اگر قصد جابه جا شدن از شهری به شهر دیگر در داخل مرزهای یک کشور خارجی را داشته باشید نیز دست‌تان از خرید آنلاین بلیت قطار بین شهری ـ که معمولا ارزان‌تر است ـ کوتاه می‌شود. مدتی است بعضی سایت‌های ایرانی، خدماتی را برای رزرو هتل، بلیت هواپیما و قطار بین شهری ارائه می‌کنند. این سایت‌ها چون از مدت‌ها قبل بلیت‌هایشان را پیش‌خرید می‌کنند، قیمت مناسبی دارند و معمولا نسبت به بعضی سایت‌های معروف خارجی که کار مشابهی را انجام می‌دهند،قیمت‌شان بهتر است. مزیت مهم این سایت‌ها، امکان پرداخت با کارت‌های بانکی عضو شتاب است. بعضی‌ها مثل «یک‌پی» امکان دریافت کارت اعتباری بین‌المللی را هم فراهم کرده و درآمدشان از راه کارمزدهایی است که دریافت می‌کنند.

رسیدن به مقصد با مترو و اتوبوس
یکی از چالش‌های بزرگ مسافران بعد از ورود به هر شهری پیدا کردن مسیر است. به خصوص اگر قرار باشد از وسایل گران‌قیمتی مثل تاکسی استفاده نکنید، باید بدانید چه اتوبوس یا مترویی به کدام بخش شهر می‌رود و چطور باید به مقصد برسید. نرم‌افزار‌هایی مثل افزونه‌های گوگل همیشه کارراه‌انداز هستند، اما لزوما بهترین سرویس ممکن که یک گردشگر نیاز دارد را ارائه نمی‌کنند. برای داشتن یک تجربه کاربری خوب می‌توانید از City Mapper استفاده کنید؛ برای بیشتر شهرهای پرگردشگر جهان خدمات ارائه می‌کند و می‌تواند تا رسیدن به مقصدراهنمایی‌تان کند. تفاوتش با نمونه‌های رقیب این است که هر سفر را بنا به هزینه و زمان (بنا به درخواست کاربر) بهینه می‌کند و چند ایستگاه جلوتر به کاربر هشدار می‌دهد که سروقت از قطار پیاده شود. توصیه‌های بامزه دیگری، مثل این‌که کاربر بهتر است در کدام واگن قطار مترو سوار شود که موقع پیاده شدن راحت باشد نیز در همین برنامه قابل‌دسترسی است.

اشکان خسروپور
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها