به گزارش جام جم آنلاین از پدال، در فرایند تولیدی که تقریباً 5 سال طول کشید، هدف پورشه از همان اول کاملاً مشخص بود.
وکباخ میگوید: ما میخواستیم تایکان یک پورشه واقعی باشد. این به معنی ارائه حداکثر پرفورمنس در بهترین حالت ممکن است.
ما زمانی با تیم توسعه پورشه همراه شدیم که آنها در حال انجام آخرین کارها روی تایکان بودند. تیم مهندسی پورشه به همراه چندین نمونهی پیشتولیدی از این خودرو توانستهاند میلیون کیلومتر تست را در چندین کشور و تقریباً در تمامی موقعیتهای آب و هوایی از دبی گرفته تا نوربرگ رینگ انجام دهند.
از نظر وکباخ یک پورشه واقعی چیزی فراتر از شتابگیری جانبی بوده و باید به هندلینگ و چابکی هم توجه کرد.
ایجاد چنین تواناییهایی در یک سدان با طول تقریباً پنجمتری و پهنای دومتری و البته وزنی بالای دو تنی وظیفهی آسانی نبوده است؛ اما با وجود مرکز ثقل پایینتر از پورشه 911 GT3 و استفاده از سیستم تعلیق بادی و فرمان پذیری چرخهای عقب، تایکان فوقالعاده چابک حس شده و جمع و جورتر از ابعاد واقعی خود حس میشود. از نظر بصری این خودرو وجوه مشترک بیشتری با پانامرا داشته اما پشت فرمان آن به یاد 911 خواهید افتاد.
آنچه که باعث تمایز تایکان از دیگر خودروهای الکتریکی همچون تسلا مدل S و جگوار آی پیس میشود موقعیت سواری است.
این بخش یکی از اجزای حیاتی ایجاد حس چابکی در انرژیک در تایکان بوده و شما احساس نشستن داخل خودرویی با کابین متفاوت را خواهید داشت.
فعلاً خبری از انتشار مشخصات رسمی این خودرو نیست اما به احتمال زیاد نسخه پرچمدار تایکان از قدرت 600 اسب بخاری و سیستم چهار چرخ محرک برخوردار خواهد بود. ما از روی صندلی شاگرد حدس زدیم که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو حدود 3 ثانیه خواهد بود و این موضوع کاملاً باورپذیر است.
این شتاب گیری گیرا با سکوتی مناسب انجام میشود زیرا پورشه تلاش داشته تمامی صداهای مربوط به پیشرانههای الکتریکی را حذف کند.
نمونه پیشتولیدی تایکان هنوز هم روی بدنه از پوششهای استتاری استفاده کرده اما فوراً میتوان آن را به عنوان یک پورشه تشخیص داد.
ویژگیهای کلیدی طراحی این خودرو را میتوان در جایجای بدنه از نمای پشتی گرفته تا چراغها و خط سقف مشاهده کرد.
اگرچه پورشه طراحی کابین و تکنولوژیهای بکار رفته در آن را از نظرها پنهان کرده اما میتوان گفت اینترفیس کاربردی تایکان دو نسل جلوتر از پانامرا حس میشود.
این به معنی وجود دکمههای کمتر، صفحات نمایش بیشتر و ورودیهای هوای پیچیده است. شما میتوانید این ورودیهای هوا را از طریق صفحه لمسی کنترل کنید!
چندین سال است که تسلا در بازار خودروهای لوکس الکتریکی رقیبی ندارد اما پورشه میخواهد یک رقیب سرسخت و جدی باشد.
تایکان خودرویی سریع و آرام بوده و بسیار خوشساخت است. این خودرو در تاریخ پورشه یک محصول بسیار متمایز است. ما فعلاً تا پایان سال پشت فرمان این خودرو نخواهیم نشست اما میتوان گفت 10 هزارنفری که این خودرو را پیشخرید کردهاند اصلاً ناامید نخواهند شد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد