زمان تحقق احتمالی این فناوری سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۴۵

ابزارهای استتار حفاظتی در برابر موج انفجار

به‌تازگی محققی از شرکت هوافضا و صنایع دفاعی بوئینگ (Boeing) تولید نوعی ابزار استتار را به نام خود ثبت کرده که در صورت تکمیل شدن، می‌تواند از سربازان در برابر امواج شوک ناشی از انفجار مراقبت کند. این ابزار با استفاده از ایجاد دیواری از هوای یونیزه و گرم شده، جلوی امواج انفجار را گرفته و می‌تواند با تشکیل مانع محافظتی به دور سربازان از آنها محافظت کند. البته این مانع به طور مستقیم از سربازها در برابر موج شوک مراقبت نمی‌کند، بلکه موجب انحراف امواج شوک در اطراف آنها می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۶۶

یکی از محققان بوئینگ می‌گوید آنها می‌توانند بسیار بهتر از گذشته جلوی صدمات گلوله‌های انفجاری را بگیرند، اما امواج این انفجارها هنوز موجب صدمات مغزی سربازان می‌شود. این ابزار استتار، چنانچه به خوبی کار کند، نیمی از مشکل را حل می‌کند.امواج شوک ناشی از انفجارها، مستقیم از بدن افراد عبور کرده و آنها را به ضایعات مغزی شدید مبتلا می‌کند. حتی اگر گلوله‌های انفجاری نزدیک آنها منفجر نشوند، نیروی ایجاد شده از موج انفجار برای ایجاد صدمات جدی کافی است.
اما این ابزار استتار محافظتی چگونه کار می‌کند؟ یک ردیاب، نقطه انفجار را درست پیش از تولید موج شوک ناشی از آن، شناسایی می‌کند. سپس نوعی ژنراتور منحنی شکل، به یک منبع بزرگ نیرو متصل شده و درست مانند رعدوبرق، الکتریسیته تولید می‌کند. این ژنراتور ذرات معلق در هوا را به‌شدت گرم می‌کند و به این ترتیب می‌تواند سرعت امواج شوک را تغییر دهد. وقتی جهت ذرات معلق در موج شوک تغییر کرد، آن موج خم شده و منحرف می‌شود.
ژنراتورهای منحنی شکل، تنها روش محافظت در‌برابر امواج انفجار نیستند. لیزرها هم می‌توانند در برابر این امواج چنین محافظتی ارائه دهند. هر‌دوی این ابزارها موجب یونیزه‌شدن هوا و تغییر سرعت امواج شوک می‌شوند. تنها مشکلی که وجود دارد، مقدار نیروی مورد نیاز آنهاست. باید از مقدار نیروی مورد نیاز کاست تا بتوان ابزار استتار را عملی کرد.چنانچه این ابزار تولید شود، می‌تواند از تعداد صدمات ناشی از امواج شوک انفجارها کم کند. در واقع ارتش با سرمایه‌گذاری روی تولید این ابزار می‌تواند موجب تحول در تولید ابزارهای جنگی شود. پیش‌بینی می‌شود این ابزار بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۴۵ میلادی تولید شده و ایده‌اش به واقعیت بپیوندد.

نادیا زکالوند

جام‌جم

منبع: Quantumrun

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها