دومین کنفرانس روسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه و افغانستان با موضوع «چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای» دیروز با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۰۴

به گزارش ایرنا، حسن روحانی طی سخنانی در این مراسم گفت: ما از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند، انتظار نداریم به پل‌ها احترام بگذارد. آمریکا به‌عنوان متهم ردیف اول شکستن پیوندها در هر جا که برای انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد.
رئیس‌جمهور افزود: کشوری که جنگ تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر، ترکیه را تنبیه، روسیه را تهدید و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست.
وی تصریح کرد: اگر آمریکا گمان می‌کند می‌تواند ما را از هم جدا کند، سخت بر خطاست و ما اینجا هستیم تا بگوییم بنا نداریم این گستاخی‌ها را تحمل کنیم و ما در برابر آنها خواهیم ایستاد.
روحانی ادامه داد: از کسی که تمدن‌ها را تحقیر کرده، نمی‌توان خواست نگه‌دارنده پایه‌های تمدن مشترک باشد، اما هر جا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد. وی با ارائه هشت راهکار برای تحقق منطقه قوی‌تر تاکید کرد، تهران برای مشارکت در ساخت این منطقه قوی‌تر آماده است؛ منطقه‌ای که نه محصور در جغرافیایی معین بلکه چراغ راهنمای ما در پیشگاه ورود به دنیای پساآمریکایی است؛ دنیایی که در آن آمریکا توانایی سلطه بر دیگران را ندارد و این ملت‌ها در مناطق جهان هستند که در هم پیمانی با هم، آرزوهای مشترک‌شان را پی می‌گیرند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم از بدو تاسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده و از این بابت متحمل خسارات جانی ومالی سنگین شده است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: اما باید آنها بدانند این اراده ما است که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شویم؛ البته این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسؤولیت خود را برای خشکاندن ریشه‌های خشونت به یاد داشته باشیم. وی تصریح کرد: دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد جوامع با رشد طبیعی و راه‌حل‌های مرسوم، خود را در مواجهه با اختلافات و مشکلات بیابد؛ مداخله گران با پاشیدن بذر اختلاف و نفرت، کینه و خشونت را درو خواهند کرد.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: باید بیندیشیم چگونه می‌توانیم آنها که آگاهانه میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود را برای تعمیق اختلافات و افزودن بر نابردباری‌ها صرف می‌کنند، متوقف کنیم. در برابر مداخله‌گران و زورگویان بایستیم و ترور و وحشت را بی پشتوانه بگذاریم.


شورای امنیت به وظایف خود عمل نمی‌کند
علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی، یکی از دلایل برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها را عدم عمل شورای امنیت به وظایف خود دانست و افزود: متاسفانه امروز شورای امنیت به وظایف خود عمل نمی‌کند. بسیاری از جنگ‌های منطقه مصوبه شورای امنیت را ندارد، حتی این تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و روسیه مصوبه شورای امنیت نیست و از نظر ما این نهاد وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اتهامات موشکی آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها هر تلاشی را کرده‌اند تا در روابط ایران و اروپا مزاحمت ایجاد کنند و حتی بیش از آن‌که روابط ایران و اروپا را به خطر بیندازند تلاش آنها این است که مسائل منطقه‌ای را وارونه جلوه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها