یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با تکرار اتهام‌زنی علیه ایران گفت: واشنگتن در تلاش است با اعمال فشار به تهران، ایران را به مذاکراتی وادار کند که هدف نهایی آن به صفر رساندن توان غنی‌سازی ایران است.
کد خبر: ۱۱۸۸۶۱۶

به گزارش فارس، کریستوفر اشلی فورد، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و امنیت بین‌الملل، توان غنی‌سازی ایران را محصول روش‌های «غیرقانونی» توصیف کرد و با انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران به دلیل «مشروعیت‌بخشی» به این توان غنی‌سازی گفت: پاسخ صحیح به این سوال که آینده وضعیت ایران باید چطور باشد، این است که آنها نباید بتوانند آن توانمندی‌ها را حفظ کنند؛ هیچ‌کدام از آنها را. وی سپس پیشنهاد کرد ایران به جای غنی‌سازی اورانیوم، اورانیوم غنی‌شده را از بازارهای خارجی خریداری کند و سوخت مصرف‌شده خود را تحویل دهد. اشلی فورد سپس به توان موشکی ایران هم پرداخت و گفت ایران باید تمام فعالیت‌های مرتبط با ساخت و آزمایش «موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای» را متوقف کند. وی فناوری پرتاب ماهواره‌بر به فضا را نیز به دلیل آنچه او شباهت فناوری آن به موشک‌های قاره‌پیما می‌خواند، تهدیدآمیز خواند و مانند پیشنهادی که در ارتباط با اورانیوم غنی‌شده داده بود، گفت: اکنون بازار قدرتمندی برای پرتاب ماهواره در سطح بین‌المللی وجود دارد و ایران می‌تواند در این زمینه به طرف‌های خارجی اتکا کند. اشلی فورد سپس موشک شهاب‌3 را از جمله موشک‌هایی خواند که واشنگتن خواهان توقف تولید آنهاست. او گفت ایران باید خود را به موشک‌هایی با برد کمتر از 300‌کیلومتر و توان حمل کلاهک‌هایی با وزن کمتر از 500 کیلوگرم محدود کند. وی مدعی شد چنین موشک‌هایی «نیازهای دفاعی» ایران را تأمین می‌کنند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات کریستوفر اشلی فورد گفت: سخنان مقام های آمریکایی درباره مذاکره و توافق جدید، بی ارزش و مصداق آزموده را آزمودن است.
قاسمی افزود: وی هم مثل برخی همکاران خود متاسفانه بر اساس آرزوهای خام خود اظهارنظر کرده است و قطعا اگر فقط یک بار دیگر به سخنان خود نگاهی داشته باشند متوجه تناقض ها و ناراستی های سخنان بیهوده و بی اساس خود خواهد شد.
قاسمی اظهار داشت: آمریکا بزرگترین ناقض تعهدات بین‌المللی است و نقض و سرپیچی از قطعنامه 2231 شورای امنیت نمونه بارز رفتارهای یک دولت ناآرام و سرکش و لجوج است.
وی ادامه داد: سخنان این مقام آمریکایی و دیگر مقام های آن کشور پیرامون برجام و برنامه موشکی ایران که عملا نشان داده اند پایبند به تعهدات خود و هیچ قاعده و عرف بین المللی نیستند و در همه زمینه ها رویکردی مبتنی بر استانداردهای دوگانه دارند، برای ما کاملا بی ارزش شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها