مدیران چند انتشارات کمک‌درسی در دیدار با مراجع چه دغدغه‌هایی را مطرح کرده‌اند

ستون سر به فلک کشیده کمک درسی ها

سال‌هاست که ناشران کتاب‌های کمک‌آموزشی و کتاب‌های کمک‌درسی، صنعت نشر را تحت‌الشعاع قرار داده و نقل محفل هستند اما این بار با قصه و ماجرایی متفاوت! مدیران انتشارات کمک‌درسی برای اعلام نارضایتی از برنامه حذف تکلیف و مشق شب به دیدار علما و مراجع رفته‌اند! اتفاقی که واکنش رسانه‌ها را در پی داشته و نکته اینجاست که به‌طور طبیعی آیت‌ا... حسینی‌بوشهری با شنیدن اظهارات این ناشران تاکید کردند: تکلیف شبانه را نباید حذف کرد. البته ایشان نکات دیگری را نیز مطرح کرده‌اند از جمله درباره اهمیت معقول بودن تکلیف شبانه و مسائلی از این دست، اما ناشران آموزشی جمله و عبارت مورد نظرشان را صید کرده‌اند. ماجرا از این قرار است که طبق اظهارات ابوالفضل جوکار در مصاحبه با روزنامه صبح نو که دیروز منتشر شد، ناشران کمک‌آموزشی تلاش کرده بودند وزیر آموزش و پرورش را ملاقات کنند و از دغدغه‌هایشان بگویند، اما موفق نشدند؛ البته بر‌اساس اظهارات مدیر انتشارات گاج در همین مصاحبه، آنها توانسته بودند با معاون وزیر دیدار کنند، ولی انگار دیدار با معاون وزیر کافی نبوده و به همین جهت راهی قم شدند که در محضر علما از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان سخن بگویند. در ادامه نکاتی که ابوالفضل جوکار به عنوان عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی مطرح کرده را آورده‌ایم و نیز اطلاعات و آمار مربوط به صنعت نشر و گردش مالی حاصل از انتشار و فروش کتاب‌های کمک‌درسی و البته تلاش کردیم گفت‌وگویی داشته باشیم با ابوالفضل جوکار، مدیر انتشارات گاج و دکتر نصری، مدیر انتشارات خیلی سبز که هیچ کدام میسر نشد. جوکار برای اطمینان از این‌که در حال مصاحبه با یک خبرنگار است و نه کس دیگری، درخواست ارسال نامه اداری را مطرح کرد و پای بروکراسی اداری از همان نوعی که در مواجهه با وزیر آموزش و پرورش تجربه کرده بودند را پیش کشید و دکتر نصری اجازه نداد حتی یک کلمه از توضیحات مفصلش را منتشر کنیم مگر آن‌که در فرصتی مناسب گفت‌وگویی حضوری داشته باشیم و فرصت پختن مبحث وجود داشته باشد!
کد خبر: ۱۱۸۷۹۷۱

ابوالفضل جوکار چه گفته است؟
مدیر انتشارات گاج در دیدار با تعدادی از علمای قم از جمله آیت‌ا...حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه درباره حذف تکلیف و مشق شب، این دغدغه‌ها را مطرح کرده است:
سالانه ۲۵ میلیون کتاب کمک‌آموزشی در مقاطع مختلف به چاپ می‌رسد که در مساله توسعه عدالت آموزشی و یادگیری بسیار تأثیرگذار است.
حذف تکلیف منزل دانش‌آموزان زیان‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.
حذف تکالیف در مدارس با الگو گرفتن از فنلاند کار سنجیده‌ای نیست و نمی‌تواند جوابگوی سیستم آموزشی کشور باشد.
این برنامه پیش از این در کشورهای اروپایی امتحان شده و جواب مثبتی نداشته است، به همین دلیل اجرای آن متوقف شده است.
با حذف تکلیف ، دانش‌آموزان به سمت فضای مجازی کشیده می‌شوند.
مهم‌ترین اقدام ناشران آموزشی تألیف کتب کمک‌آموزشی است. این اقدام توانسته در یادگیری بهتر مطالب آموزشی موثر واقع شود و امروز شاهد حضور دانش‌آموزانی که در مناطق محروم زندگی کرده‌اند در بهترین دانشگاه‌های کشور باشیم.

آمار درباره کتاب‌های کمک‌درسی چه می‌گوید؟

دانش‌آموزان شاد و راضی هستند، متولیان نظام آموزشی کشور نیز امیدوارند با حذف مشق شب و جایگزین کردن آموزش‌های مهارتی بتوانند نتایج رضایت‌بخشی بگیرند، اما ناشران کمک‌آموزشی ناراضی هستند. آمار نشر می‌گوید هر سال حدود 40 هزار کتاب کمک‌درسی در کشور منتشر می‌شود که طبیعی است با حذف مشق شب دیگر نیازی به این کتاب‌ها نخواهد بود. بنابراین ستون استوار نمودارهای انتشار و فروش کتاب طی سال‌های متمادی ممکن است برای همیشه فرو بریزد یا با بسیاری دیگر از انواع کتاب‌ها برابر شود.
2000000000000 چیست؟
این عدد گردش مالی کتاب‌های کمک‌درسی به تومان است. طبیعی است که وقتی براساس آمارهای منتشر شده از سوی مراجع رسمی، هر سال حدود 40 میلیون عنوان کتاب کمک‌درسی عرضه شود، گردش مالی آن به 2 هزار میلیارد تومان برسد و باز هم کاملا طبیعی است که اگر مشق شب در کار نباشد، نیازی به کتاب‌های کمک‌درسی نخواهد بود و فروش این کتاب‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. کاهش یا توقف فروش کتاب‌های کمک‌درسی مساوی است با اختلال در گردش مالی 2 هزار میلیارد تومانی که به طور مستقیم چند ناشر خاص آن را تجربه می‌کنند: ناشران کتاب‌های آموزشی مانند گاج، خیلی سبز و... .
تیراژ 90 هزار تایی برای یک نشریه
حوالی سال 1393 نشریه‌ای به نام نیمکت منتشر می‌شد که جامعه معلمان را هدف قرار می‌داد. این نشریه از حضور و قلم روزنامه‌نگاران مجرب بهره می‌گرفت. بزرگمهر حسین‌پور، مدیر هنری این نشریه بود و به قیمت 4000 تومان ارائه می‌شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این نشریه عمومی با محوریت مسائل آموزشی منتسب به انتشارات گاج بوده و با تیراژ 90 هزار عنوان منتشر می‌شده است. به نظر می‌رسد ناشران کمک‌آموزشی درباره مسائل آموزشی دغدغه‌های جدی دارند و البته از سرمایه کافی برای پرداختن به آنها. تبلیغات متنوع این ناشران از بیلبوردهای بزرگ شهری تا کنار مستطیل سبز فوتبال هم که معرف حضورتان هست.

فقط مهرماه نیست!
آخرین نمودار منتشر شده از آمار فروش کتاب‌های سال جاری متعلق به مهر ماه است اما ناشران کتاب‌های آموزشی می‌گویند مهرماه که مصادف است با شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، اوج کار آنهاست و نمی‌توان به آمار این ماه استناد کرد. در نتیجه آمار نشر دو سال گذشته را پیش روی شما قرار داده‌ایم که مقایسه‌ای داشته باشید بین آمار کتاب‌های کمک‌درسی و سایر انواع کتاب‌ها و نیز ببینید که طی دو سال متوالی این اعداد و این تفاوت تقریبا یکسان بوده است.

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها