فعال کارگری در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

حقوق کارگران حداقل باید 30 درصد افزایش پیدا کند

وضعیت معیشتی کارگران در سال 97 تبدیل به یکی از کلان‌ترین مباحث اقتصادی شد. اکنون که حرف از توزیع سبد کالا و کارت شارژ بین آنهاست شائبه عدم توزیع متوازن و فراگیر این موارد پیش آمده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۱۳
حقوق کارگران حداقل باید 30 درصد افزایش پیدا کند

به گزارش جام‌جم آنلاین ، آیا واقعا کارگرانی هستند که از سبد کالا و کارت شارژ بهره‌مند نشده‌اند؟

حسن کوه‎خواهی از فعالان قشر کارگری در اینباره به جام‎جم آنلاین گفت: توزیع سبد کالا و کارت شارژ صحت داشته است. در مقابل اداره تعاون کار فروشگاهی قرار دارد که برای مصرف کارگران است و در آنجا این توزیع انجام می‌شد. البته شاید این طرح به صورت جامع نبوده است و به همین دلیل بسیاری موفق به اخذ کارت و سبد کالا نشده‎اند.

وی عنوان کرد: عدم تناسب حقوق و دستمزد کارگران با مخارج زندگی، مشکلات زیادی را برای این قشر رقم زده است. ارزش پول ملی ایران با اتفاقاتی که امسال افتاد کاهش پیدا کرد و این موضوع اثر نامطلوبی روی زندگی کارگری گذاشت. تاثیرات منفی این اتفاق در آینده بیشتر هم خواهد شد.

کوه‎خواهی افزود: این شرایط در صورتی خنثی می شود که مدیریتی درست و اصولی بر اوضاع حاکم شود و بر اساس این مدیریت، قیمت ارز کاهش پیدا کند. البته در شرایط فعلی ارزش پول ملی در مقایسه با هفته‎های گذشته بهتر شده است. تا همین چند هفته پیش شرایط بسیار بدی حاکم بود ولی اکنون شاهد این هستیم که اوضاع تا حدودی کنترل شده است.

وی با بیان اینکه قیمت دلار از 10 هزار تومان ممکن است پایین‎تر هم بیاید گفت: اگر قیمت ارز کاهش یابد آنگاه وضعیت برای قشر کارگر نیز بهتر خواهد شد. برخی از تولیدی‎ها بیشتر رونق می‎گیرند و میزان تولید خود را بالا می‎برند. با این اتفاقات شرایط قشر کارگری به شکل بهتری قابل مدیریت و اداره کردن است.

کوه‎خواهی با بیان اینکه دلار بالای 10 هزار تومان اثرات نامطلوبی بر روی کیفیت زندگی قشر کارگران گذاشت ، تصریح کرد: افزایش دستمزد کارگران به بهای تمام شده تولید یک کالا مربوط می شود. زمانی که بهای تمام شده در یک کارخانه و یا یک صنعت خاص مشخص شود از روی آن می‎توان تشخیص داد که چگونه دستمزد یک کارگر تعیین می‎شود. حقوق و دستمزد در حال حاضر اثری به مراتب بسیار پایین‎تر از آن چیزی که باید باشد، دارد. تاثیر حقوق و دستمزد کارگران بیش از 12 درصد بود اما در حال حاضر به حدود دو، سه درصد رسیده است.

این کارشناس مسائل کارگری بیان داشت: در مدت اخیر افزایش نرخ محصولات را شاهد بودیم اما حقوق و دستمزد ثابت مانده و افزایش پیدا نکرده است. به عبارت دیگر اثر بهای تمام شده محصول دیگر تاثیرگذار در میزان حقوق و دستمزد یک کارگر نیست.

کوه‎خواهی تاکید کرد: باید فضای مناسبی جهت تغییر شرایط کنونی ایجاد شود. مسئولان باید تدبیری اساسی بیندیشند و نرخی معقول برای افزایش دستمزد در نظر بگیرند. باید حقوق یک کارگر افزایش پیدا کند تا بیشتر از این آسیب نبیند. وضعیت اشتغال آنها همین الان با خطرات متعددی روبرو است.

وی خاطرنشان کرد: برخی کارفرمایان اعلام می‌کنند که ما حقوق و دستمزد را افزایش نمی‎دهیم و این مسئله منجر به ختم همکاری می‎شود. در عین حال یک کارگر دیگر می‎آید و با همان حقوق و حتی پایین‎تر از آن حاضر به کار کردن می‎شود. در واقع او کار پیدا نکرده است و اکنون راضی شده تا با حداقل حقوق کار کند. البته همین کارگر نیز بهره‎وری لازم را نخواهد داشت و این موضوع نیز اثرات منفی خود را می‎گذارد.

کوه‎خواهی در پایان گفت: نماینده‎های کارگری و کارفرمایان باید در کنار نماینده دولت شرایط فعلی را ارزیابی کنند و نرخ سبدهای کالا را نیز در نظر بگیرند. باید اقلامی را که در زندگی یک کارگر مورد استفاده قرار می‎گیرند از لحاظ قیمت بررسی شوند. به نظر من در شرایط فعلی حقوق کارگران باید حداقل به میزان 30 درصد افزایش پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها